خانه / نمایش جزییات خبر

تبدیل مزار شهدای گمنام به سنگرهای فرهنگی مبارزه با جنگ نرم

تبدیل مزار شهدای گمنام به سنگرهای فرهنگی مبارزه با جنگ نرم
شهردار شریف آباد: تشیع و خاکسپاری شهدای گمنام بزرگوار با همت اداره حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس جنوب شرق استان تهران و همچنین امام جمعه محترم شهرستان پاکدشت و... انجام گردید.
با توجه به اهمیت مزار شهدای گمنام که امروزه تبدیل به سنگرهای مهم فرهنگی در مبارزه با جنگ نرم دشمنان انقلاب و اسلام شده اند و نقش بارزی در زنده نگاه داشتن فرهنگ شهید و شهاد ت در نزد اذهان عموم افراد جامعه  و بویژه نسل جوان کشور دارند ،که خود نشان از پویائی و زنده بودن راه و سیره  و رسالت این مردان بی ادعا و گمنام دارد،برآن شدیم که مصاحبه ای را با شهردار محترم شهر شریف آباد _جناب آقای خانی_ در خصوص مراحل تکمیل حرم پنج تن از  شهدای گمنام دفاع مقدس این شهر که با پی گیریها و پشتکار این شهرداری محترم با پیشرفت های خوبی همراه بوده است،داشته باشیم.
*جناب آقای شهردار ضمن عرض خدا قوت و خسته نباشید به عنوان اولین سوال بفرمائید که فرایند تشیع و  جانمائی و تدفین شهدای گمنام این شهر  از چه زمانی آغاز شد و چه نهادها و ارگانهائی در تشیع،تدفین شهدا نقش داشتند.
با سلام و درود فراوان به ارواح طیبه شهدا و امام شهداو شهدای نه گمنام بلکه پر آوازه  شهر شریف آباد،تشیع وجانمائی و  تدفین این شهدای بزرگوار با همت و پی گیری اداره حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس جنوب شرق استان تهران و همچنین  امام جمعه محترم شهرستان پاکدشت و همچنین شورای اسلامی شهر و شهرداری  شریف آباد ،بخشداری شهر و سپاه و بسیج ناحیه پاکدشت در سال 1387همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س)وبا حضور چشمگیر مردم شهید پرور منطقه انجام گردید
*به عنوان دومین سوال بفرمائید مراحل ساخت حرم از چه زمانی آغاز گردید و چه نهادها و ارگانهائی در آن نقش داشتند.
بعد از تشیع و تدفین شهدا نسبت به تهیه نقشه هائی برای ساخت حرم اقدام شد که ایراداتی به آنها وارد شد ،اما سرانجام در اواخر سال 88نقشه معماری قابل قبولی ارائه گردید و مورد تائید همکاران در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نیز قرار گرفت  و مراحل ساخت حرم نیز از همان زمان به بعد آغاز گردید.در این ارتباط جلسات متعددی با نمایندگان بنیاد حفظ آثار  و امام جمعه محترم و دیگر نهاد ها و ادارات شهر گذاشته شد و طراحی یادمان و سازه های آن مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که بسیار ارزشمند و کار گشا بود.
سپس وارد فاز اجرائی پروژه شدیم که شامل فونداسیون ،ساخت اسکلت فلزی ،گنبد،کف سازی ،محوطه سازی حرم و غیره بود.مصالح بکار رفته در این حرم از مرغوب ترین مصالح بوده بطوریکه ماندگاری آن حدود 200سال تخمین زده شده است.
*چه ویژگی هائی باعث انتخاب این منطقه  برای تدفین و ساخت حرم گردید.
مهمترین عامل در انتخاب این منطقه برای تدفین شهدای بزرگوار و ساخت حرم، موقعیت بسیار مناسب این مکان ، یعنی مجاورت بلوار امام رضا (ع)میباشد که میتواند روزانه پذیرای بسیاری از زائرین امام رضا (ع)از سراسر کشور باشد.
*جناب آقای شهردار در خصوص توسعه زیربنای فرهنگی و تفریحی مناطق مجاور حرم توضیح بفرمائید.
ما در واقع قصد ایجاد یک مجتمع بزرگ فرهنگی و تفریحی با نام امام خمینی(ره) را در مناطق مجاور حرم داریم . در این رابطه گذشته از امکاناتی همچون فضای سبز که برای استقرار زائرین حاضر گردیده ،فضاهای فرهنگی دیگری همچون کتابخانه،فرهنگسرا و سینمای روباز وغیره پیش بینی گردیده که در حال تکمیل شده هستند.همچنین قصد اختصاص د ادن یکی از طبقات فرهنگسرا را برای ایجاد موزه دفاع مقدس شهرداریم که تامین محتویات آن نیاز مند مساعدت و حمایت بنیاد حفظ آثار و دیگر ادارات شهرستان میباشد.در حال حاضر با استقرار یک تانک و هلی کوپتر مربوط به دوران دفاع مقدس در محوطه حرم ،و همچنین زیر ساختهای مذکور، پیش زمینه های لازم برای تبدیل شدن این مجتمع به یک مرکز فرهنگی و باغ موزه  دفاع مقدس رادر  آینده ای نزدیک برای شهرستان پاکدشت برداشته ایم.
*جناب آقای شهردار بفرمائید اعتبار پیش بینی شده برای ساخت این حرم و مجتمع چقدر است و تاکنون چه میزان از آن پیش بینی گردیده است.
کل اعتبار پیش بینی شده برای اتمام این پروژه 2 میلیارد ریال پیش بینی شده که تا کنون 800میلیون ریال آن تامین گردیده  و در ساخت پروژه بهره برداری گردیده است.البته متاسفانه  تا کنون کمک مالی از سوی ادارات و نهادها در تکمیل پروژه به ما صورت نگرفته که استمداد میکنیم در این زمینه ما را یاری کنند.با توجه به رویکرد فرهنگی دولت ،امید آن را داریم در تامین بودجه مورد نیاز این مجتمع از طریق استانداری مساعدت لازم صورت پذیرد.
*به عنوان سوال آخر بفرمائید زمان افتتاح رسمی حرم شهدای گمنام شهر شریف آباد چه زمانی خواهد بود.
این مجتمع به صورت قطعی و علی رغم همه کمبود های مالی انشا الله در هفته دفاع مقدس امسال افتتاح خواهد شد

 
۱۲ تیر ۱۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۰
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید