خانه / نمایش جزییات خبر

نام‌گذاری یک خیابان به نام شهید «جانی بت اوشانا»

نام‌گذاری یک خیابان به نام شهید «جانی بت اوشانا»
یادواره شهدای اقلیت‌های دینی و آیین نام‌گذاری و پلاک‌کوبی خیابانی به نام شهید آشوری «جانی بت اوشانا» صبح امروز در کلیسای حضرت یوسف (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، یادواره شهدای اقلیت‌های دینی و آیین نام‌گذاری و پلاک‌کوبی خیابان به نام شهید آشوری «جانی بت اوشانا» صبح امروز (چهارشنبه) در کلیسای حضرت یوسف (ع) برگزار شد.

شهید برای ما همیشه زنده است

در ابتدا روحانی عالی‌جناب «خوری اسقف وانیا سرگیز» برنامه را با دعایی آغاز کرد و در ادامه اظهار داشت: شهید برای ما همیشه زنده است. شهید وطن، یعنی هر شهیدی که در رابطه با کشور و خاک عزیزمان باشد، برای ما عزیز است. تمام شهیدانی که در راه وطن جان دادند؛ چه مسلمان باشند چه مسیحی، برای ما عزیز هستند.

شهدای اقلیت گواه وحدت ملی در دفاع مقدس/ نام‌گذاری یک خیابان به نام شهید «جانی بت اوشانا»+ تصاویر

وی افزود: شهید جانی و آخرین شهیدمان که باعث همدلی مردم شد، برای ما عزیز است. این شهید با نام‌گذاری کوچه عزیز نشد؛ بلکه نامش عزیز است.

این روحانی ادامه داد: روح تمام شهدا زنده است. احساس داریم که امروز زنده است. ما در مراسم صبحگاهی و شامگاهی شهید جانی را یاد می‌کنیم.

نام شهید با احترام خاصی همراه است

در ادامه «شارلی انویه تکیه» نماینده مسیحیان، آشوریان و کلدانی‌های ایران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هفته دفاع مقدس را گرامی می‌داریم و این نمایانگر عشق شهدا به وطنشان است.

شهدای اقلیت گواه وحدت ملی در دفاع مقدس/ نام‌گذاری یک خیابان به نام شهید «جانی بت اوشانا»+ تصاویر

این نماینده مجلس ادامه داد: هفته دفاع مقدس، نمودار برجسته‌ترین افتخارات در دفاع از کشور است. شهیدان دفاع مقدس، نمونه بارز شجاعت و مردانگی هستند و آن‌ها با کارشان درس آزادگی به ما دادند. آن‌ها از خود گذشتند تا ارزش‌های کشور خدشه‌دار نشود.

وی افزود: نام شهید با احترام خاصی همراه است. رشادت‌های آن‌ها تا ابد در ذهن ما باقی خواهد ماند.

این نماینده مجلس گفت: شهدا همان پاکدلانی هستند که امروز کنار خدا حضور یافته و نظاره‌گر رفتار ما هستند. وظیفه ما، پاسداری از نظام، درستکاری و شرافتمندی به‌صورت داوطلبانه است؛ چون شهدا داوطلبانه رفتند.

وی گفت: این انقلاب حاصل خون شهدا است. فکر نکنیم آفتی سراغ آن را نمی‌گیرد. معاندین نظام، همان آفت‌هایی هستند که خون شهدا را ریختند و امروز با کمک دشمنان این نظام می‌خواهند بر تفکر مردم غلبه کنند و پیشبرد لازم برای اهداف پلیدشان را داشته باشند، اما به لطف خدا شکست خواهند خورد.

شهدای اقلیت گواه وحدت ملی در دفاع مقدس/ نام‌گذاری یک خیابان به نام شهید «جانی بت اوشانا»+ تصاویر

این نماینده مجلس اظهار داشت: همدلی، همبستگی و وحدت همه اقوام ایرانی زیر یک نام و آن هم، «ایران» است. یکی از اصول مهمی که در همه ادیان آمده، وحدت است.

حضور روحانی شهید اوشانا در این مراسم

در ادامه سردار «ناصر سعیدی» جانشین فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین اظهار داشت: شهید اوشانا در این مجلس حضور دارد. چون این مجلس متعلق به اوست و او به‌عنوان برادر دینی ما در این مراسم حاضر است.

وی افزود: در فرهنگ شهادت چیزی که مهم است و آن را از باقی انواع مرگ متمایز می‌کند، «انتخاب» است و شهید جانی بت اوشانا با شعور و آگاهی تمام انتخاب کرد.

سردار سعیدی ادامه داد: چند نکته در خصوص شهید جانی جلوه می‌کند و جلوه اصلی، آن است که شهید وصیت خود را با نام «خدا» شروع کرد و این نشان‌دهنده ایمان بالای اوست و شاید همین، او را به این آگاهی می‌رساند.

شهدای اقلیت گواه وحدت ملی در دفاع مقدس/ نام‌گذاری یک خیابان به نام شهید «جانی بت اوشانا»+ تصاویر

جانشین فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین افزود: شهید اوشانا بعد از ۳۸ سال آمد و با بازگشت خود تذکری به ما داد. وجود او یک جریان وحدت را در جامعه ایجاد کرد.

وی گفت: دفاع از حق و دفاع از این مرز و بوم رسالت ماست. نکته بعد در وصیتنامه شهید، این است که مستحکم و صبور باشید و پایتان نلرزد. شهید پدر و مادر خود را تکریم کرد و این‌ها باعث عزت انسان می‌شود.

شهدا آجر و پاداش خود را از خدایشان دریافت کردند

در ادامه عالی‌جناب کشیش «نینوس مقدس‌نیا» اظهار داشت: شهدا اجر و پاداش جانفشانی خود را خدایشان دریافت کردند و احتیاجی به این دنیای فانی ندارند و این ما هستیم که به آن‌ها احتیاج داریم و ملت ایرا ن به ما نشان دادند که شهدا برای ما عزیز هستند. نسل‌های بعدی باید این نام‌ها و تصاویر را ببینند و بدانند که آن‌ها چه کسانی بودند.

وحدتی که شایسته ایران است را در دفاع مقدس دیدیم

در ادامه ناخدا علوی اظهار داشت: نخستین بار وحدت خون مسیحیان و مسلمانان را در جریان کربلا دیدیم. وهب نصرانی خود را به صحرای کربلا رساند. وحدت و انسجامی که شایسته ایران است را در دفاع مقدس دیدیم.

شهدای اقلیت گواه وحدت ملی در دفاع مقدس/ نام‌گذاری یک خیابان به نام شهید «جانی بت اوشانا»+ تصاویر

در ادامه «سید مرتضی روحانی» شهردار منطقه ۶ اظهار داشت: در مراسم شهدا قرار گرفتن، توفیق می‌خواهد و این دعوت از طریق شهید انجام شده است. هفته دفاع مقدس را تبریک می‌گویم و ماه ربیع‌الاول را به هموطنان مسلمان خودم تبریک می‌گویم. امیدوارم بتوانیم رهروی شهدای عزیز باشیم.

در ادامه از تنها بازمانده شهید جانی بت اوشانا که برادرزاده شهید است، تجلیل شد و از پلاکی مزین به نام شهید جانی بت اوشانا رونمایی شد.

در انتهای مراسم، آیین رونمایی از نام‌گذاری خیابان به نام شهید «جانی بت اوشانا» با حضور عالی‌جناب خوری اسقف وانیا سرگیز، سردار سعیدی و ناخدا علوی برگزار شد.

 

خیابان شهید جانی بت اوشانا 10
خیابان شهید جانی بت اوشانا 9
خیابان شهید جانی بت اوشانا 8
خیابان شهید جانی بت اوشانا 7
خیابان شهید جانی بت اوشانا 6
خیابان شهید جانی بت اوشانا 5
خیابان شهید جانی بت اوشانا 4
خیابان شهید جانی بت اوشانا 3
خیابان شهید جانی بت اوشانا 2
خیابان شهید جانی بت اوشانا 1

۵ مهر ۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۲
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید