خانه / نمایش جزییات خبر

گلزار شهدای گمنام بندرعباس در انتظار تصمیمات مسئولان

گلزار شهدای گمنام بندرعباس در انتظار تصمیمات مسئولان
گلزار شهدای گمنام بندرعباس که از سال 81 در کنار مصلی قدس این شهر احداث شده هم اکنون به علت قرار گرفتن در دل مسجد جدید مصلی بندرعباس در انتظار اجرای راهکارهایی نظیر ماندن در محل فعلی و یا انتقال به محلی دیگر است.
 به گزارش پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی مفقودین و شهدای گمنام به نقل از مهر، در کشورهای مختلف دنیا مردم فارغ از هرگونه عقیده، دین و یا مذهبی احترام فراوانی را برای افرادی که در راه حفظ خاک وطن جان خود را از دست داده اند، قائل هستند و همواره از کشته شدگان در راه وطن به عنوان قهرمانان ملی آن کشورها نامبرده می شود.
اما در کشور ما این مسئله به علت اعتقاد راسخ مردم به دین مبین اسلام شدت بیشتری به خود می گیرد و افرادی که در راه حفظ دین و خاک خود، جان را فدا کرده اند، شهید نامیده شده و نام و یاد این افراد همچنان در میان مردم زنده باقی می ماند.
در دوران هشت سال دفاع مقدس تعداد زیادی از جوانان غیور کشورمان برای دفاع از مرزهای ایران اسلامی به جبهه های نبرد با دشمن بعثی شتافتند و در این میان علاوه بر سرداران بزرگی که با شهادت، نام خود را برای همیشه در تاریخ جاودانه کردند، بزرگانی بودند که در گمنامی به شهادت رسیدند و در گمنامی به دیدار معبود خود شتافتند.
شهدای گمنام در میان مردم این مرز و بوم از جایگاه خاصی برخوردار هستند و پس از پایان دوران دفاع مقدس این شهدا در مقاطع مختلف زمانی در نقاط مختلف کشور به خاک سپرده شدند و این نقاط تبدیل به زیارتگاههایی شده اند که مردم آن مناطق دسته دسته برای زیارت قبر شهدای گمنام به سوی آن می روند.
داستان شهدای گمنام بندرعباس نیز بر همین اساس از 27 فروردین ماه سال 1381 هجری شمسی مصادف با 20 صفر سال 1421 هجری قمری آغاز شد و در یک روز بارانی برخلاف سایر روزهای گرم بندرعباس هشت شهید گمنام در محل مصلی قدس بندرعباس که آن زمان محل برگزاری نماز جمعه بود، به خاک سپرده شدند.

تا سه سال پس از دفن این شهدا، هیچ مقبره ای برای آنان ساخته نشد و تنها سنگهایی ساده نشان دهنده وجود شهدای گمنام در این محل بوند اما در سال 84 به همت عبدالرضا شیخ الاسلامی استاندار سابق هرمزگان مقبره ای برای شهدای گمنام بندرعباس احداث و گلزار شهدای گمنام بندرعباس در دهه فجر سال 84 به طور رسمی افتتاح شد.
این گلزار از آن روز به بعد تبدیل به محلی برای حضور جوانان عاشق شهدا در مرکز شهر بندرعباس شد و مردم همواره برای زیارت قبر شهدای گمنام در این گلزار حضور می یابند و برنامه های مذهبی نیز از آن سال تا کنون در محل این گلزار برپا می شود.
اما پس از گذشت چند سال از احداث گلزار شهدای بندرعباس، برنامه ریزی های جدید برای احداث ساختمان جدید مصلی بزرگ بندرعباس صورت گرفت و در حالی که مصلی بندرعباس در مکانی قرار دارد که زمینهای بلااستفاده فراوانی در کنار آن وجود داشت اما طبق طراحی ها نقشه مصلی بندرعباس به گونه ای طراحی شد که گلزار شهدای گمنام در دل مسجد مصلی قرار گرفت و سایر زمینهای موجود در کنار مصلی نیز برای ساخت یک مجتمع تجاری اختصاص یافتند.
از آن روز به بعد همواره طرحهای مختلفی برای گلزار شهدای گمنام بندرعباس مد نظر بود که یکی از مهمترین آنها انتقال این شهدا به مکانی دیگر به علت قرار گرفتن گلزار شهدا در دل مسجد مصلی بندرعباس بوده است.
گلزار شهدای گمنام به محل اجرای برنامه های مذهبی تبدیل شده است
فاطمه اذان یکی از خادمان گلزار شهدای گمنام بندرعباس و از مسئولان هیئت مذهبی این گلزار در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: این شهدا هم اکنون 10 سال است که در جنب مصلی به خاک سپرده شده اند و در زمان دفن آنان نیز هیچ بحثی برای احداث ساختمانهای جدید در کنار آن مطرح نبود.
وی ادامه داد: این گلزار شهدا تبدیل به محل مناسبی برای حضور جوانان و اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی از سال 84 تا کنون شده اما متاسفانه از زمان آغاز ساخت ساختمانهای جدید در این محل مشکلاتی برای حضور مردم در گلزار شهدای گمنام بندرعباس ایجاد شده است.
این خادم گلزار شهدای گمنام بندرعباس افزود: مسئولان احداث مصلی بندرعباس باید هم اکنون پاسخگو باشند، چون در ابتدا هیچ بحثی برای احداث مجتمع تجاری مطرح نبود و باید مسئله وجود گلزار شهدای گمنام از ابتدا در نقشه ها دیده می شود و اگر قرار بر جا به جایی است این مجتمع تجاری است که باید مکان خود را تغییر دهد.

محل مناسب تری برای انتقال در نظر گرفته شود
اذان ضمن مخالفت با انتقال این هشت شهید گمنام به محل یادمان شهدای ایرباس، اظهار داشت: در حال حاضر صحبتهایی مبنی بر انتقال این شهدا به محل یادمان شهدای ایرباس در منطقه نخل ناخدا بندرعباس مطرح شده این در حالی است که هنوز در آن منطقه هیچ یادمانی احداث نشده و این محل وضعیت مناسبی ندارد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر گلزار شهدای گمنام بندرعباس در مرکز شهر قرار گرفته و جوانان علاقه مند به راحتی می توانند در آن حضور پیدا کنند اما محل در نظر گرفته شده برای ساخت یادمان شهدای ایرباس از مرکز شهر بسیار دور است و هم اکنون این محل وضعیت مناسبی ندارد.
اذان تاکید کرد: اگر چه ما مخالف انتقال شهدای گمنام هستیم اما اگر به علت وضعیت مصلی انتقال قطعی شود باید محل مناسب تری نسبت یادمان شهدای ایرباس برای این انتقال در نظر گرفته شود.
تصمیم فعلی انتقال شهداست
محمد دهقانی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس هرمزگان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تایید طرح انتقال شهدای گمنام بندرعباس، بیان داشت: این طرح از سه سال قبل توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس کشور به علت شرایط احداث ساختمانهای جدید در محل مصلی بندرعباس مطرح شد و رایزنی های استانی ما برای عدم اجرای طرح انتقال شهدا نیز تا کنون موفق نبوده است.
وی ادامه داد: طبق نقشه های اولیه گلزار شهدای گمنام در محل حیاط مصلی بندرعباس واقع می شد اما با تغییر نقشه ها هم اکنون گلزار شهدا در شبستان مسجد مصلی بندرعباس قرار گرفته که با توجه به این مسئله زیارت قبور شهدای گمنام برای مردم مشکل شده است.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس هرمزگان افزود: از زمان آغاز احداث مسجد جدید مصلی نیز این محل تبدیل به محیطی کارگاهی شده و به همین علت شرایط زیارت شهدای گمنام مشکل تر از گذشته شده و هنوز طرحهای ما برای جداسازی گلزار شهدای گمنام از ساختمان مصلی به نتیجه ای نرسیده است.

دهقانی عنوان کرد: طرح مدنظر ما ماندن شهدای گمنام در محل فعلی بوده اما متاسفانه به علت شرایطی که هم اکنون در مصلی وجود دارد گلزار شهدای گمنام در محیطی محصور شده و با توجه به نتیجه نرسیدن سایر طرحها و رایزنی ها تصمیم فعلی انتقال این شهدا به محل یادمان شهدای هواپیمای ایرباس است که در این راستا نیز تمامی موارد لازم برای عدم ایجاد مشکلات شرعی در هنگام انتقال شهدا در نظر گرفته شده است.
وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت احداث یادمان شهدای ایرباس گفت: دولت برای اجرای این طرح ملی پنج میلیارد تومان مصوب کرده و در آینده در آن محل با ایجاد مرکز فرهنگی دفاع مقدس شرایط مناسبی ایجاد می شود.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس هرمزگان اظهار داشت: ما آمادگی دریافت هرگونه پیشنهاد در خصوص انتقال و یا عدم انتقال شهدای گمنام بندرعباس را داریم تا بتوانیم در این خصوص تصمیمات بهتری را بگیریم.
توجه به استفاده معنوی از گلزار شهدای گمنام
همان گونه که در این گزارش به آن اشاره شد، در حالی که می شد در ابتدا با طراحی نقشه های بهتر از قرار گرفتن گلزار شهدای گمنام بندرعباس در دل مسجد مصلی بندرعباس جلوگیری کرد اما نقشه ها به گونه ای طراحی شد که هم اکنون گلزار شهدای گمنام بندرعباس در وسط ساخت و سازهای مصلی بندرعباس قرار گرفته است.
حال با توجه به احداث بخشهای مختلف مصلی بندرعباس هرچند به مقدار کم اما یکی از راهکارهای بسیار محتمل در این خصوص انتقال این شهدا به محل یادمان شهدای ایرباس است که باید دید مسئولان در نهایت چه تدابیری را برای این مسئله خواهند اندیشید.
اما در صورت اجرایی کردن هر راهکاری مسئولان باید شرایطی را ایجاد کنند تا مردم و به خصوص جوانان بتوانند از فضای معنوی گلزار این شهدای گمنام استفاده کنند و شرایط برای حضور در این گلزار از هم اکنون سخت تر نشود.
۶ خرداد ۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۱
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید