خانه / نمایش جزییات خبر

اهمیت و ضرورت توجه به تشییع شهیدان در فضای جامعه+2 پوستر گرافیکی

اهمیت و ضرورت توجه به تشییع شهیدان در فضای جامعه+2 پوستر گرافیکی
پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) در رابطه با فضیلت تشییع جنازه می فرمایند: هرگاه کسى پیکری را تشییع کند، به هر قدمى که برمى دارد ثواب صد هزار هزار حسنه در نامه عملش ثبت و صد هزار هزار گناه از نامه عملش محو مى شود و صد هزار هزار درجه برایش بالا مى رود.
اهمیت و ضرورت تشییع پیکرهای مطهر شهیدان والامقام همانطور که در متون روایی و دینی بدان اشاره شده است،بر کسی پوشیده نیست. 
تحول آفرینی معنوی، ایجاد طراوت و شادابی خاص در زندگانی «مردگان زنده»، تکریم ایثار (1) و پویایی و تعالی روحی در فضای جامعه تنها گوشه ای از تأثیرات این حرکت عظیم فرهنگی می باشد.
در روایتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تأثیر تشییع را در یادآوری معاد اینگونه بیان می فرمایند:
«وَاتّبِعُوا الجَنائِز تذکرکُم الآخِرَة؛ (2) جنازه ها را تشییع نمایید که این امر شما را به یاد آخرت می‏اندازد.»
تحول و طهارت روح و ایجاد نگرش و جهان بینیِ هم راستا با معارف اهل بیت علیهم السلام، از دیگر وجوه برجسته این امر «معروف» بشمار می رود. در رفتار و سلوک حضرت امام رضا علیه السلام می بینیم، آن هنگام که آن حضرت در کوچه های «توس» سواره می رفتند، به جنازه ای برخورد کردند که بر دوش مردم تشییع می شد، امام علیه السلام از اسب فرود آمدند و جلو رفتند تا خود را به تابوت رساندند، در همین اثنا به «موسى بن سیار» از یاران خویش فرمودند: اى موسى بن سیار! هر که پیکر دوستى از دوستان ما را تشییع کند از گناهان خود بیرون شود آن گونه که از مادر تولد شده بود و گناهى نداشت. (3)
در روایت دیگری امام باقر علیه السلام فرمودند: حضرت موسى علیه السلام در مقام مناجات عرض کرد پروردگارا اجر و پاداش کسى که جنازه اى را تشییع نماید چیست؟ خطاب رسید اى موسى: هرگاه کسى پیکری را تشییع نماید فرشتگانى را براى او مأمور مى کنم که وقتى که از قبر خود برانگیخته مىند شود با بیرقهایى تا صف محشر او را مشایعت نمایند. (4)
همچنین پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) در رابطه با فضیلت تشییع جنازه می فرمایند: هرگاه کسى پیکری را تشییع کند، به هر قدمى که برمى دارد ثواب صد هزار هزار حسنه در نامه عملش ثبت و صد هزار هزار گناه از نامه عملش محو مى شود و صد هزار هزار درجه برایش بالا مى رود. (5)
... این روزها که خبر از آمدن فرزندان حضرت روح الله رحمه الله علیه و تشییع قریب به یکصد شهید دفاع مقدس، به گوش می رسد، توجه به فضائل و درک شأن و منزلت مقام ایثار شهیدان بیش از گذشته اهمیت می یابد، آنچنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به آن اذعان نمودند:
.... این خیل عظیم کاروان شهادت و شهداء که وارد شهرها می شود عطر معنویت و فضیلت و شهادت را در اعماق فضای آن شهر و منطقه نفوذ می دهد... این خیلی اهمیت دارد. (6)

 

تشییع فرزندان روح الله در آغوش روح الله
 
 تشییع فرزندان روح الله در آغوش روح الله
 
منابع:
1. تکریم شهیدان، تکریمِ ایثار و اخلاص است. مقام معظم رهبری - پیام به مناسبت تشییع و خاکسپاری پیکر شهدای گمنام در دانشگاه تربیت مدرس- 6/۰۸/1387
2. نهج الفصاحه، کلام1993
3. بحارالانوار، ج 49، ص 98
4. وسائل ج 1 ص 822
5. وسائل ج1 ص821
6. مقام معظم رهبری در دیدار با گروههای تفحص -  20/12/79
 
خبرهای مرتبط:
 
 
 

 

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱
مهدی
۱۳۹۱/۰۷/۱۹ Iran
5
0
1

با سلام. بسیار بسیار عالی بود به طوری که زبانم از تشکر کردن قاصر است...!


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید