خانه / نمایش جزییات خبر

افتتاح یادمان شهدای گمنام شهر سده لنجان

افتتاح یادمان شهدای گمنام شهر سده لنجان
یادمان شهدای گمنام شهر سده لنجان،ازشهرستان های استان اصفهان،باحضور مسئولین استان و شهرستان افتتاح گردید.

به گزارش پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی مفقودین و شهدای گمنام ،شهردارشهر سده درحاشیه این افتتاح که باحضور مسئولین و مردم متدین و شهیدپرور شهر سده برگزارگردیدگفت: در راستای حفظ ارزشهای گرانقدر دفاع مقدس و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان والامقام، شهرداری سده لنجان از سال 1388 اقدام به طراحی و اجرای طرح یادمان شهدای گمنام و نصب حجله های یادبود شهیدان بزرگوار شهر سده لنجان نمود که این طرح در مساحتی در حدود2000مترمربع شامل محوطه سازی،کف سازی واجرای سنگ فرش به انجام رسید.
محمدرضاعبدانی درخصوص ویژگی های این طرح توضیح داد: در طرح گنبد از طرح های اسلامی به نام«پنج،هفت» استفاده شده که در ابعاد11 متر ارتفاع ومساحت80 مترمربع با  فنداسیونی بتونی، همراه با آرماتوربندی و بتون ریزی و ساخت سازه اصلی گنبد، رنگ آمیزی و اجرای طرح باسنگ گرانیت،طراحی واجراگردیده است.
 وی بابیان اینکه در این طرح سعی شده از نمادهای دوران دفاع مقدس نیز استفاده شود،گفت:گنبد شهدای گمنام به صورت8 ضلعی است که یادآورحماسه8 سال دفاع مقدس شهیدان و رزمندگان دلیرمیهن اسلامی می باشد. راس گنبد با کاشیکاری زیبا و ازنوع طرح های اسلامی،مذهبی ،هندسی باتذهیب درجه یک تعیین و ساخت شده است. در اطراف گنبد شهدای گمنام، 50 محراب و داخل هرمحراب به تعداد شهیدان والامقام شهرحجله هایی همراه با تمثال مبارک حضرت امام خمینی(ره)و همچنین دعای زیارت شهدا ساخته شده که بیانگردر بغل گرفتن 5 شهیدگمنام توسط شهدای شهر و مهمانپذیر بودن آنان می باشد. برروی هرحجله مشخصات کامل شهدای والامقام شهرشامل: نام، تاریخ،محل شهادت و همچنین تاریخ ولادت شهدا طراحی شده است.
 

لنجان

شهردارشهرسده در همین زمینه گفت: ابعاد قاب حجله ها 120 در60 سانتی متر وازجنس مواد رزین، مقاوم در برابر نورخورشید،گرما،سرما و رطوبت می باشد. درداخل هرقاب حجله ها لامپ هایLED در سه رنگ سبز و قرمز وسفید که سمبل پرچم مقدس جمهوری اسلامی است ،طراحی گردیده که رنگ سفید در مواقع عادی، رنگ قرمز در تاریخ شهادت و رنگ سبز در تاریخ ولادت شهیدان گرانقدر روشن خواهدشد که با روشن شدن هریک ازلامپها، زائران قبور شهیدان متوجه زمان شهادت و یا ولادت هریک از شهدا خواهندگردید. در بلوار ورودی مجموعه،تعداد 5 اصل درخت سرو شیراز به نیت 5 شهیدگمنام و درکنار هرحجله یک سرو به نیت هرشهیدکاشته شده است.
 

لنجان

شهردار شهرسده یادآورشد: این مجموعه در داخل پارکی به نام پارک ایثار ومساحت آن حدود4000 مترمربع و کل مجموعه پارک ایثار با مساحتی در حدود1000 مترمربع را شامل می شود.
جهت اجرای این طرح که شامل طراحی،ساخت ونصب گنبد5 شهیدگمنام، حجله های یادبود شهدای شهر، ایجادفضای سبزمحوطه و درخت کاری، اجرای روشنایی، آسفالت محوطه و ورودی ها، مبلغ دو میلیاردو پانصد میلیون ریال از محل اعتبارات شهرداری هزینه گردیده است.

لنجان

۱۰ اسفند ۱۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۰
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید