خانه / نمایش جزییات خبر

یادمان شهدای گمنام پارک جنگلی نهارخواران گرگان افتتاح شد

یادمان شهدای گمنام پارک جنگلی نهارخواران گرگان افتتاح شد
معاون مهندسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از افتتاح یادمان شهدای گمنام پارک جنگلی نهارخواران گرگان به عنوان یکی از شاخص‌ترین پروژه‌های معماری اسلامی ـ ایرانی این بنیاد خبر داد.
به گزارش پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی مفقودین و شهدای گمنام به نقل از فارس، محمدعلی دانشی‌راد گفت‌: با اشاره به اینکه یادمان شهدای گمنام نهارخواران استان گلستان امروز با حضور سردار باقرزاده رئیس بنیاد حفظ و آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مسئولان کشوری و لشکری این استان افتتاح شد، اظهار داشت: محل تدفین 8 شهید گمنام در پارک جنگلي ناهارخواران گرگان یکی از نقاط خاص یادمان‌ شهدای گمنام بوده که با الهام‌گیری از معماری اسلامی ـ ایرانی ساخته شده است.
وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر بیان مفاهیم دفاع مقدس به زبان هنر، خاطرنشان کرد: تناسب بین رنگ‌ها، شیوه طراحی و معماری سبب شد تا این یادمان یکی از شاخص‌ترین پروژه‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به شمار ‌رود و این طرح می‌تواند الگویی برای ساخت یادمان‌هایی با محوریت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باشد.
معاون مهندسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: جنگل نهارخواران شهر گرگان از مناطق ویژه توریستی است؛ این یادمان نیز در حوزه هنر معماری از ویژگی‌های خاص عمیق، ماندگاری و اثر بخشی برخوردار بوده است.
وی ادامه داد: ارتفاع این یادمان 16 متر است و الگوی محراب و قالی‌های ترکمن عنصر اصلی و مشخصه معماری آن را تشکیل می‌دهد و به منظور ماندگاری در برابر عوامل جوی، با استفاده از بتن ساخته شده است.
دانشی‌راد خاطرنشان کرد: آثار تاریخی ماندگاری از عصرهای گذشته در کشور ما وجود دارد که نماد تمدن هر دوره‌ای است؛ برای ماندگار کردن رویداد مهم تاریخ انقلاب و دفاع مقدس و ارج نهادن به بزرگترین انسا‌‌ن‌های این دوره‌ها که شهدا هستند، باید کارهای فاخر و الهام بخشی برای نسل‌های آینده و افتخار آنها به جا بگذاریم.
* حسینیه تپه نورالشهدا افتتاح شد
وی با اشاره به برنامه‌های معاونت مهندسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به مناسبت سی‌ویکمین بزرگداشت هفته دفاع مقدس، افزود: افتتاح فاز اول یادمان شهدای گمنام تپه نورالشهدا و حسینیه این یادمان با مساحت بیش از 400 متر مربع، متناسب با معماری کوهستان بخشی از برنامه‌های این معاونت به مناسبت هفته دفاع مقدس بوده است.
معاون مهندسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: ساخت یادمان و حسینیه تپه نورالشهدا به دلیل عدم دسترسی حمل و نقل مصالح ساختمانی با خودرو، بسیار مشکل بود به طوری که حدود یک هزار تن مصالح با چارپایان حمل و نقل شد.
وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های آینده ساخت یادمان‌های شهدای گمنام در زاهدان، ارتفاعات عظیمیه کرج، همدان، جزیره ابوموسی، هرمز، تنگه چزابه و فازهای بعدی یادمان شهدای گمنام کلکچال به زودی افتتاح می‌شود. 
 
۶ مهر ۱۳۹۰
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۰
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید