خانه / نمایش جزییات خبر

اگر پیکر شهید برونسی مورد قبول قرار نگیرد به عنوان شهید گمنام دفن می شود

اگر پیکر شهید برونسی مورد قبول قرار نگیرد به عنوان شهید گمنام دفن می شود
سردارباقرزاده در خصوص کشف پیکر شهید عبدالحسین برونسی بعد از 27 سال و مدارک یافت شده دال بر این امر گفت: وسایل همراه شهید عبارت بود از بخشی از قرآن جیبی ایشان که سالم مانده است.
  
 
به گزارش پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی مفقودین و شهدای گمنام به نقل از هفته نامه پنجره، سردار سید محمد باقرزاده رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در خصوص کشف پیکر شهید عبدالحسین برونسی بعد از 27 سال و مدارک یافت شده دال بر این امر گفت: وسایل همراه شهید عبارت بود از بخشی از قرآن جیبی ایشان که سالم مانده است. به علاوه سربندی در جیب ایشان که «لبیک یا خمینی» بر آن نقش بسته است. غیر از این ها مهر و جانماز کرم رنگ ایشان هم پیدا شده است. همچنین، بادگیر ایشان با رنگ کرم، لباس سپاه همراه با آرم سپاه و گرم کن شهید نیز یافت شده است.
وی در ادامه در واکنش به اینکه آیا پلاک شهید همراه وی بود، گفت: البته. مهمترین چیزی هم که قطعی بودن این قضیه را ثابت می کند، پلاک شهید است. پلاک، منفصل از شهید نبوده و کاملا بر روی گردن ایشان قرار داشته است.جسد استخوانی این شهید، به صورت سالم پیدا شده ولی ایشان سر در بدن ندارد.البته تجربه نشان داده که معمولا بعد از تجزیه گوشت بدن، سر خود به خود از محل بصل النخاع جدا می شود.
رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با اشاره به تردید های خانواده شهید برونسی راجع به این پیکر گفت: بین خانواده ایشان کمی تردید وجود دارد. خواهر و برادر شهید به همراه چهار پسر از پنج پسر ایشان، پیکر را به عنوان پیکر شهید برونسی پذیرفته اند. در بعضی از اطرافیان شهید هم مقداری تردید ایجاد شده است. همسر شهید هم بر این عقیده است که چون شهید در یکی از فرمایشات خود اظهار کرده اند که «پیکر من مفقود خواهد شد و بر نمی گردد»، پیکر متعلق به شهید برونسی نیست.
باقرزاده افزود: البته ما هم به ایشان توضیح داده ایم که این جمله ای که شهید فرموده اند، قطعا تعبیرش می شود همین 27 سال که البته محقق هم شده است. اما این که ما حتما باید معتقد باشیم که الی الابد پیکر شهید گمنام می ماند، قابل قبول نیست.
وی راجع به ملاک تعیین هویت پیکر شهدا گفت: بنابر موازینی که از زمان جنگ و بر اساس حکم نمایندگان امام در سپاه مانند شهید محلاتی، مرحوم فاکر و آیت الله حائری خرم آبادی داریم، ملاک برای تشخیص شهید و احراز هویت را دو مورد می دانیم. یک: یقین سپاه و نیروهای مسلح که همین پلاک جزو موارد یقین آور است. به علاوه وسایل دیگری مثل کارت و ...
دو، اخبار بینه که اصطلاحا در فقه و حقوق عبارت است از گواهی دو نفر عادل. در این مورد ما افرادی را که بتوانند صراحتا تایید کنند و شهادت بدهند که این پیکر متعلق به شهید برونسی است، در اختیار نداریم و تنها به یقین بسنده می کنیم. در عرف نیروهای مسلح و همه ارتش های دنیا، پلاک هویت، نشانه کمکی موثر برای احراز هویت فرد می تواند باشد، کما اینکه درباره این شهید هم مورد استناد قرار گرفته است.
باقرزاده راجع به نظر همرزمان شهید تصریح کرد: البته چند تن از همرزمان شهید نیز تایید کرده اند که شهید در عملیات بدر، بادگیر کرم رنگ استفاده کرده است. مورد دیگری هم که مطرح شده، آزمایش«دی ای ان» است که با توجه به آن که پدر و مادر شهید در قید حیات نیستند، این آزمایش از نظر علمی نمی تواند دقت کافی را داشته باشد.
وی همچنین در بخشی از این گفت وگو تاکید کرد: ما در مقام تحمیل پیکر نیستیم. ما به خانواده محترم شهید برونسی هم عرض کرده ایم که اگر پیکر مطهر شهید مورد قبول و اجماع خانواده قرار نگیرد، ما این شهید را به عنوان شهید گمنام در دانشگاه فردوسی مشهد یا هر جای دیگری که به مصلحت باشد به خاک خواهیم سپرد. لذا در این مساله، بنای ما بر تحمیل نیست و خانواده شهید می تواند نپذیرد. با این وجود بنده صددرصد تایید می کنم که پیکر، متعلق به شهید برونسی است و مسئولیت های عدوانی این موضوع راه هم می پذیرم.
رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در واکنش به اینکه آیا مورد مشابه ای به وقوع پیوسته که خانواده شهید در پذیرش پیکر آن شهید تردید داشته باشند گفت: بله. در قضیه یکی از سرداران جنگ هم دخالت افراد غیرمسئول را داشتیم که موجب شد هفت سال پیکر شهید بلاتکلیف باقی بماند و دفن نشود. ما مایل نیستیم که این ظلم بزرگ درباره شهید برونسی هم صورت بگیرد. چون شهید برونسی عالاوه بر خانواده ایشان به جامعه تعلق دارد.
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید