خانه / نمایش جزییات خبر

شناسایی شهدای گمنام برای نخستین باردرکشور ازطریقDNA دراصفهان

شناسایی شهدای گمنام برای نخستین باردرکشور ازطریقDNA دراصفهان

     به گزارش پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی مفقودین و شهدای گمنام به نقل از ایسنا، مدیراداره ایثارگران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان اصفهان بابیان اینکه استان اصفهان دارای بیشترین شهید و مفقودالاثر در دوران جنگ هشت ساله است،گفت: شناسایی شهدای گمنام برای نخستین بار در کشور در استان اصفهان ازطریق نمونه‌برداری از خون خانواده شهدا انجام می‌شود.
سردارشریفی در همایش خانواده‌های شهدای جاویدالاثر استان اصفهان اظهار کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ازسال ۸۳ تاکنون شناسایی شهدای گمنام و جاویدالاثر را ازطریق ژنتیک و DNA در دستور کار قرارداده است.
وی بابیان اینکه شناسایی شهدای گمنام به روش ژنتیک پس ازشش سال به نتیجه رسید، تصریح کرد: پیکر شهید سردار علی هاشمی برای نخستین بار به این روش مورد شناسایی قرار گرفت.
شریفی خاطر نشان کرد: استان اصفهان برای نخستین مرتبه در کشور برای شناسایی شهدای گمنام از طریق نمونه ‌برداری از خانواده‌های شهدا انتخاب شد.
وی با اشاره به این که در زمان جنگ برای شناسایی شهدا پلاک‌های دوتکه‌ای در اختیار رزمندگان قرار می‌گرفت، اظهارکرد: پس از انجام هر عملیاتی در زمان جنگ اظهارات و مشاهدات دوستان، همرزمان و فرماندهان شهدا در فرم شناسايی مفقودین درج می‌شد.
وی افزود: بیش از سه هزار و ۵۰۰ شهید و اسیر از طریق فیلم‌ها، تصاویر پخش شده از تلویزیون رژیم بعثی عراق در زمان جنگ شناسایی و آمار آن‌ها به صلیب سرخ ارسال شد.
شریفی بابیان این که حدود پنج هزار نفر از مفقودین شناسایی نشده مربوط به عملیات بدر و خیبر به همراه آزادگان به مهین اسلامی بازگشتند، گفت: حدود چهار هزار و ۱۰۰ نفر از مفقودین نیز بر اساس اطلاعات به دست آمده از آزادگان و رزمندگان دیگر تعیین شهادت شدند.
وی با اشاره به مبادله پیکر شهدا با اجساد عراقی توسط سپاه پاسداران اضافه کرد: در ۲۱ مرحله مبادله بین جمهوری اسلامی و رژیم صدام بیش از دو هزار و ۵۰۰ پیکر شهید مبادله شد.
وی گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درحین انجام تفحص پیکر شهدا،۳۱ شهید، ۶۳ جانباز قطع عضو و ۲۸ اسیر داد.
شریفی بابیان اینکه پیکر ۵۷۰ نفر از شهدا در اردوگاه‌های عراقی دفن شده بودند، گفت: با مذاکرات انجام شده با کشور عراق اجازه نبش قبر گرفته شد و پیکر شهدا شناسایی و به خانواده‌های وی تحویل داده شد.
مدیر اداره ایثارگران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: استان اصفهان نخستین استانی است که درکشور با استفاده از نمونه خون پدر، مادر، برادر و فرزند شهدا از طریق ژنتیک شهدای گمنام شناسایی می‌شوند.
 

۱ اردیبهشت ۱۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۰
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید