خانه / نمایش جزییات خبر

آخرین آمار شهدای مفقود جنگ تحمیلی 11هزار و 697 اعلام شد

آخرین آمار شهدای مفقود جنگ تحمیلی 11هزار و 697 اعلام شد
رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران آخرین آمار مفقودان ایرانی جنگ تحمیلی با عراق را 11هزار و 697 اعلام کرد.

به گزارش فارس، پی‌یر ریتر اظهار داشت: موضوع مفقودان جنگ ایران و عراق هنوز از اولویت‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ محسوب می‌شود.

وی افزود: شروع فعالیت‌های این کمیته در ایران در زمان جنگ بود که به‌ این ترتیب توانستیم به بسیاری از اسرا دسترسی داشته باشیم و آنها را ثبت‌نام کنیم.

رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران گفت: به دنبال بازدیدهایی که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از اردوگاه‌های اسرا در زمان جنگ ایران و عراق داشت، موفق شدیم پیام‌های صلیب سرخ زیادی بین اسرا و خانواده‌های آنها مبادله کنیم.

ریتر افزود: در همان زمان جنگ، گواهی‌ها و شهادت‌نامه‌هایی را از اسرا جمع‌آوری کردیم که بر اساس این‌گواهی‌ها اطلاعاتی درباره کسانی که ثبت‌نام نکرده بودند ولی در جایی اسیر شده یا کشته شده بودند جمع آوری شد.

وی افزود: در واقع اطلاعاتی که مربوط به دیگر شهداء بود با توجه به مصاحبه‌ها،‌ گواهی‌ها و شهادت‌نامه‌‌هایی که از دیگر اسرا می‌گرفتیم جمع‌آوری ‌می‌شد و این موارد بخشی از فعالیت‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به حساب می‌آمد.

رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران اظهار داشت: در پایان جنگ، اولویت‌ ما بازگرداندن اسرا به کشورشان بود، جریان تبادل اسرا در ماه‌های اوت و سپتامبر در 20 سال پیش به وقوع پیوست و ما موفق به برگرداندن اسرا به کشورشان شدیم، البته اسرای زیادی، هم در ایران و هم در عراق از آن زمان باقی مانده بودند.

ریتر بیان داشت: در دهه 90 میلادی فعالیت‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بر کمک‌رسانی به آن دسته از اسرا که در 2 طرف مانده بودند و منتظر بازگشت به کشورشان بودند متمرکز شد.

*تمرکز کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بر موضوع یافتن اجساد و هویت مفقودان

ریتر با اشاره به اینکه بعد از مسئله اسرای جنگ ایران و عراق نوبت به مفقودان این جنگ رسید و تمرکز کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بر روی مفقودان قرار گرفت، گفت: مسئولیت حل موضوع مفقودان بر عهده‌ مقامات 2 کشور بوده است و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز نظارت می‌کرد تا اطمینان به دست آورد که وضعیت مفقودان و شناسایی هویت اجساد باقیمانده از جنگ روشن شود.

وی متذکر شد ‌که کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در پی توافق با دولت‌های مربوطه، هر اطلاعاتی را که در مورد اجساد به‌دست می‌آورد در اختیار خانواده‌ها قرار می‌داد و آ‌نها را از سرنوشت عزیزانشان مطلع می‌کرد.

ریتر اضافه کرد: پیگیری مسائل مفقودان از وظایف مقامات کشورها است و وظیفه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ کمک به مقامات جهت اجرای این مهم است.

وی تصریح کرد: به هر حال در ادامه‌ روند موضوع مفقودان می‌توانیم تقسیم‌بندی خاصی داشته باشیم، به این معنی که موضوع مفقودان در ایران تنها معطوف به جنگ ایران و عراق است و این در حالی ‌است که بعد از جنگ ایران و عراق باز هم مشکلات ناشی از جنگ در عراق ادامه داشت.

ریتر اظهار داشت: به طور مثال در سال 1991 اشغال کویت از طرف عراق صورت گرفت و در سال 2003 هم حمله‌ نیروهای ائتلاف به کشور عراق را شاهد بودیم.

رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران با اشاره به اینکه از نظر مقامات ایران مسئله مفقودان همیشه در اولویت بوده است و از آغاز تا پایان جنگ نیز جزء اولویت‌های مقامات ایرانی بوده است، گفت: به همین ترتیب مفقودان در عراق به دو دسته تقسیم می‌شود، یک دسته مفقودان جنگ ایران و عراق هستند و دیگری مفقودان مربوط به دو جنگ کویت و حمله‌ نیروهای ائتلافی به عراق.

ریتر اظهار داشت: در حال حاضر کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در مورد موضوع مفقودان با مقامات دو کشور توافق‌نامه‌هایی به‌ طور جداگانه به امضاء رسانده است.

وی تصریح کرد: این توافق‌نامه‌ها خود مبنای توافق‌نامه‌ سه جانبه‌ای است که در سال 2008 با مقامات دو کشور و با میانجیگری کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ امضا شد و در حقیقت نقش کمیته‌، نقشی میانجی و صرفاً تسهیل‌کننده در روند این توافق‌نامه‌‌ها است.

ریتر گفت: به‌ طور کلی دو مکانیسم وجود دارد، یکی مکانیسم سه ‌جانبه ‌است که میان کشورها منعقد شده و دیگری توافق‌نامه‌های دو جانبه‌ای است که کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ به ترتیب در سال 2004 با ایران و در سال 2008 با مقامات کشور عراق به امضاء رسانده است که هدف از امضای این قراردادها نیز انجام اقدامی عملی در مورد موضوع مفقودین دو کشور است.

*برگزاری نشست بین ایران و عراق در مورد موضوع مفقودین در ژنو

ریتر تصریح کرد: در اواخر ماه اکتبر در ژنو ملاقات‌هایی در راستای همکاری بین ایران و عراق با میانجیگری کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در مورد موضوع اجساد و مفقودین جنگ صورت گرفت.

وی گفت: در این ملاقات‌ها، مقامات ایران و عراق در ژنو با میانجیگری و جلسه ‌گردانیِ کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در مورد بازیابی اجساد مفقودان مذاکره کردند که پس از تدوین موضوع با ایجاد مکانیسم‌هایی در راستای جستجو، شناسایی و ختم پرونده مفقودان حرکت می‌شود.

ریتر افزود: در نشست ژنو، شهادت نامه‌ها و گواهی‌هایی که اسرا ارائه کرده بودند در پی توافق‌های دو جانبه با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بین مقامات دو کشور مبادله شد.

رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران اظهار داشت: به‌عنوان مثال در سال‌های 1984 و 1985 شهادت‌نامه‌هایی از اسرای ایرانی در اردوگاه‌های عراقی گرفته ‌و به مقامات ایرانی ارائه می‌شد که متعاقباً برای حل و فصل مسائل مفقودان بسیار راهگشا بود که این روند از سال 2004 بار دیگر از سوی ایران آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی گفت: این روند متداول با ایران ادامه دارد و تمام این اقدامات به منظور کمک به مقامات دو کشور است تا داده‌هایی را در اختیار آنان قرار دهد که با توجه به این داده‌ها بتوانند مسئله مفقودان را حل و فصل کنند زیرا هنوز هم شمار مفقودان بسیار زیاد است.

*عراق دارای بالاترین آمار مفقودان جنگ در جهان

ریتر با اشاره به اینکه در عراق حدود 500 هزار تا یک میلیون مفقود از پی سه جنگ ایران، کویت و حمله‌ نیروهای ائتلافی وجود دارد و مفقودان ایران نیز 11 هزار و 697 نفر هستند، افزود: بالاترین آمار مفقودان در جهان مختص به کشور عراق است.

وی گفت: در راستای همین فعالیت‌ها، کمیته بین‌‌المللی صلیب سرخ برای کمک به مقامات ایرانی، از‌ آنها حمایت فنی نیز می‌کند و این حمایت فنی به صورت بهره‌گیری از فناوری تجزیه و تحلیل DNA است که در همین چهارچوب، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دو دستگاه تجزیه‌ DNA به مقامات ایران تحویل داده است.

ریتر افزود: طرز استفاده از این دستگاه‌ها و روش‌های تعیین هویت از طریق پیکرشناسی و بر اساس استانداردهای جهانی را کمیته بین‌المللی صلیب سرخ آموزش می‌دهد و این دستگاه‌ها که در مجموع بسیار مفید هستند در سال 2008 تحویل ایران شدند؛ یکی از آن‌‌ها تحویل مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی کوثر و دیگری به سازمان پزشکی قانونی اصفهان داده شد.

*اعزام کارشناسان ایرانی به انگلستان برای آموزش دستگاه‌های تشخیص DNA

رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران اظهار داشت: کارشناسان این دو مرکز به انگلستان اعزام شدند تا روش‌های تشخیص هویت از طریق DNA را فراگیرند و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز به طور مستقل یک کارشناس منطقه‌ای‌ِ پزشکی قانونی را در دفتر تهران استقرار داده است که این متخصص پیش‌تر در قبرس و در زمینه مفقودان به صورت بین‌المللی فعال بوده و با تجربه‌ فراوان خود می‌تواند برای کارشناسان ایرانی کمک با ارزشی باشد.

ریتر در مورد آماری که مسئولان مربوطه از تعداد مفقودان ایران، که آن را 7 هزار نفر اعلام کرده‌اند و صحت این آمار گفت: آمار 11هزار و 697 نفر مفقود ایرانی را مقامات کشور ایران نیز اعلام کرده‌اند و این 7 هزار مفقود ایرانی در خاک عراق وجود دارد و بقیه در خاک ایران و نقاط دیگر هستند و عدد 11 هزار و 697 آمار مجموع مفقودین ایرانی است.

*11 هزار و 697 آمار مفقودان ایران

وی با اشاره به اینکه عدد 11 هزار و 697 مفقود را مقامات ایرانی در اختیار کمیته بین‌المللی صلیب سرخ قرار داده‌اند، تصریح کرد: در طول این سال‌ها اجساد زیادی شناسایی، کشف ‌و مورد شناسایی قرار گرفته‌اند که در این میان اجساد عراقی تحویل مقامات کشور متبوع داده شده‌اند و اجساد ایرانی نیز در اختیار مقامات ایرانی قرار می‌گرفت و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز هر چند گاه یکبار عملیات ‌مبادله‌ اجساد را در مرز این کشورها نظارت می‌کند.

ریتر گفت: یافتن تمام 11 هزار و 697 مفقود ایرانی امری بسیار زمان‌بر خواهد بود و بخشی از فعالیت‌های مبتنی بر توافق‌نامه‌ سه‌جانبه ایران، عراق و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بر محوریت نظارت کمیته انجام می‌گیرد تا به نحوی عملیات جستجوی مفقودان دو کشور ایران و عراق به صورت فرامرزی صورت پذیرد.

* بررسی ورود 2 کشور به خاک یکدیگر برای یافتن اجساد مفقودان

وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی فرآیند ورود دو کشور به خاک یکدیگر برای یافتن اجساد عملی خواهد شد، افزود: این تصمیم در دست بررسی است تا طرف ایرانی بتواند در خاک عراق به دنبال اجساد ایرانی‌ها بگردد که البته این فرآیند در حیطه‌ اقدامات عملی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیست بلکه وظیفه مقامات دو کشور است، با این حال کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ وظیفه میانجی‌گری و تسهیل‌گری را برعهده دارد.

ریتر افزود: آن چه در این میان اهمیت دارد عزم مقامات دو کشور است تا فرآیند جستجو هر چه سریع‌تر صورت پذیرد.

وی با اشاره به جنگ قبرس که در سال 1974 به اتمام رسیده است، گفت: پس از بیش از 30 سال از پایان جنگ قبرس، عملیات جستجو تازه شروع شده و این مسئله نشان دهنده این است که 30 سال طول کشید تا اراده‌ و عزم سیاسی جزم شود تا فرآیند جستجوی مفقودان در این منطقه شروع شود.

ریتر اظهار داشت: ما شاهدیم که مقامات ایران فعالیت‌های زیادی انجام داده‌اند و تلاش بسیاری کرده‌اند که پرونده‌های مفقودان حل و فصل شود و جست‌وجوی اجساد به‌ شکل تشکیل کارگروه‌های مشترک، امری است که نیازمند تحقق عزم سیاسی دو کشور است.

*بی‌طرفی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در موضوع مفقودان ایران و عراق

وی در پاسخ به برخی مطالب در رسانه‌ها مبنی بر عدم بی‌طرفی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران گفت: پاسخ به شک و تردیدی را که در رسانه‌ها در رابطه با عدم بی‌طرفی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در جهتگیری‌های سیاسی آن در برخی مواقع مطرح می‌شود می‌توان در سابقه 140 ساله فعالیت‌های کمیته در اقصی نقاط جهان جست‌وجو کرد زیرا نگاهی به مواضع این سازمان در طول درگیری‌های گذشته گواهی بر این است که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ سازمان کاملاً بی‌طرفی است که تنها فعالیت‌های بشردوستانه انجام می‌دهد.

ریتر اظهار داشت: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ کاملاً مستقل است و به هیچ دسته، گروه، سازمان‌ و کشوری تعلق ندارد و حتی برخلاف تصور برخی بخشی از سازمان‌ملل «UN» نیز محسوب نمی‌شود و تمام زمینه‌های فعالیت‌های کمیته به طور کامل بر اساس اعتماد مقامات ایران و عراق صورت می‌پذیرد و کمیته سعی بر آن دارد تا روند اعتماد‌سازی دو کشور را برای نشاندن آنها بر سر میز مذاکرات مسئله مفقودان را به‌ صورت بی طرفانه انجام دهد.

۲۴ آبان ۱۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۹
عاطف نبهانی
۱۳۹۱/۰۱/۱۷ Iran
2
0
3

کاشک تعداد شهدای هر شهر را هم می نوشتید ممنون


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید