خانه / نمایش جزییات خبر

روایت حماسه نبل و الزهرا(س) و شهدای ۱۳ بهمن ماه+ تصاویر

روایت حماسه نبل و الزهرا(س) و شهدای ۱۳ بهمن ماه+ تصاویر
۱۳ بهمن ماه یادآور شهادت ۱۱ دلاور مردی است که برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) و جبهه مقاومت اسلامی راهی سوریه شدند و در این مسیر به شهادت رسیدند.

 «نبل» و «الزهراء» که در 20 کیلومتری حومه شمالی حلب و 40 کیلومتری مرز ترکیه در مسیر «حلب ــ اعزاز» در شمال سوریه قرار دارد، 23 جولای سال 2012 میلادی (2 مرداد 91) توسط گروه‌های تکفیری مورد حمله قرار گرفت و به صورت کامل به محاصره آن‌ها در آمد. ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اواسط بهمن ماه سال 94 طی عملیاتی محاصره این دو شهرک را که به مدت 4 سال در محاصره تروریست‌ها بود، شکستند. تعدادی از نیروهای مقاومت در این عملیات به شهادت رسیدند که برخی از آنان نامشان در روز 13 بهمن ماه جاودانه ماند.

13 بهمن ماه یادآور شهادت 11 دلاور مردی است که برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) و جبهه مقاومت اسلامی راهی سوریه شدند و در این مسیر به شهادت رسیدند. شهید مدافع حرم سید سجاد روشنایی، شهید مدافع حرم محمد حسین سراجی، شهید مدافع حرم احمد مجدی، شهید مدافع حرم مرتضی ترابی کمال، شهید مدافع حرم محمد علی قلی زاده، شهید مدافع حرم حجت باقری، شهید مدافع حرم مصطفی قاسم پور، شهید مدافع حرم علی اکبر عربی، شهید مدافع حرم جواد سنجه ونلی، شهید مدافع حرم اسماعیل شجاعی و شهید مدافع حرم سیداحسان حاجی حتم‌لو شهدای 13 بهمن را تشکیل می‌دهند. مروری بر حماسه این شهیدان که تعدای از آنان از شهدای آزادسازی نبل و الزهرا هستند در ادامه می‌آید:

شهید مدافع حرم سید سجاد روشنایی

شهید سید سجاد روشنایی، فرمانده گردان سوم امام حسین(ع) از لشگر 17 علی ابن ابی طالب(ع) استان قم بود که در عملیات آزادسازی نبل والزهرا در 13 بهمن 94 به شهادت رسید. متن وصیت نامه این شهید در ادامه می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

«وجعلنا هم أئمه یهدون بأمرنا و أوحینا الیهم فعل الخیرات أقام الصلوة وأیتاء الزکوة و کانوا لنا عابدین»  آیه ٧٣سوره انبیاء

امروز روز اعزام بود مقداری هیجان و تردید در دلم بود به همین دلیل خواستم از قرآن مددی بگیرم در دلم توسل به آقا امام زمان(عج) نمودم و این آیه آمد از خواندن این آیه پشتم لرزید و اشک از چشمانم سرازیر گشت چون من خود را هرگز لایق این آیه نمی‌دانم اما دلم قرص و محکم‌تر از گذشته گردید. انشاءالله که فردای قیامت که در خون خود غوطه ور در محشر محشور گردم. باشد تا شرمنده آقا امام زمان(عج) و رهبر عزیزتر از جانم امام خامنه‌ای عزیز نباشم.

ای برادران و خواهران گرامی من، بدانید که من به اختیار و داوطلبانه به جنگ با دشمنان اسلام رفته‌ام. این جنگ، جنگ کفر با اسلام عزیز است و تا روزی که خداوند به بندگان صالحش وعده داده است، ادامه خواهد داشت. این زندگی چند روزه دنیای زر و زور و تزویر برای سیاه نمودن چهره اسلام عزیز و رحمانی و ناب محمدی دست به دست هم داده‌اند برما فرزندان سیدعلی خامنه‌ای تکلیف است که جان ناقابل  خود را فدای اسلام عزیز کنیم تا بلکه با جان ناقابل خود بتوانیم برای اسلام عزیز ذره‌ای خدمت کنیم و اما سخنی با کسانی که با رهبر عزیزمان فاصله گرفته‌اند و... های ای یاران دیروز و آشنایان غریبه شده به گوش باشید که فردای قیامت باید جوابگوی خون شهدا و امام شهدا باشید.  مگر نشنیدید که امام خمینی(ره) آن معمار کبیر انقلاب فرمود چه من در میان شما باشم و نباشم نگذارید این انقلاب و کشور به دست نا اهلان بیافتد به خود بیایید و توبه کنید باشد که رستگار شوید.

آخرین درخواست حقیر این است که سلام مرا به آقا و رهبرم برسانید و بگویید که این سرباز کوچک خود را در نماز شبهایش دعا نماید تا بلکه خداوند به واسطه دعای ایشان از سر تقصیرات و گناهان من در گذرد.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته. 
بنده رو سیاه و گنه کار خدا سید سجاد روشنایی

7:30 صبح مقر گردان سوم ٩٤/٩/٢٩

شهید مدافع حرم محمد حسین سراجی

شهید محمدحسین سراجی اصالتاً اهل استان بوشهر و شهرستان گناوه بود که در جریان عملیات آزادسازی شهرک‌های نبل و الزهرا در نبرد با تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید. شهید سراجی 35 ساله و اهل خانواده‌ای گناوه‌ای و ساکن شهر مقدس قم بود و دو فرزند پسر 5 و 2 ساله دارد.

او بامطالعه کتابی با عنوان سراج الطریق در بیان معارف دین و رسیدن به توحید، که نوشته پدرش بود، مسیر تازه‌ای پیدا کرد، به‌طوری‌که به تهذیب نفس و مراقبه و مطالعه بیشتری از کتاب‌های اخلاقی و معرفتی نزد استادان بزرگ روی آورد تا به اوج قله معرفت و اخلاق و ایمان دست یابد. که در نهایت حاصل آن همه تحقیق و کنکاش و مطالعه، تدوین کتابی با عنوان سراج السعادة در بیان داستان‌های بسیار جذاب از اهل بیت(ع)، اذکار، آیات، روایات، دعاها و مناجات‌ها بود.

فرازی از وصیت‌نامه شهید در ادامه می‌آید:

« ای عزیزانم متقی باشید و مطیع ولایت فقیه تا راه را گم نکنید. در انجام واجبات الهی سهل‌انگاری و کوتاهی نکنید و از محرمات اجتناب و دوری‌کنید. عزیزانم نماز خود را با خضوع  و خشوع و با توجه بخوانید. عزیزانم سعی کنید نماز خود را در اوّل وقت شرعی بجای آورید. عزیزانم نماز خود را سبک نشمارید که مورد سخت و خشم خدا واقع خواهید شد. عزیزانم در امر دینتان متعصب باشید ونسبت به احکام دینی خود بی تفاوت نباشید. عمر خود را بیهوده تلف نکنید. عزیزانم در شب و روز جمعه از گناهان خود توبه کنید و از خدا با تضرع و زاری بخواهید که او شما را بیامرزد. عزیزانم مرگ را همیشه درپیش چشم خود داشته باشید. عزیزانم به تعهدها و وعده‌هایی که به دیگران می‌دهید، عمل کنید. عزیزانم شما را سفارش می‌کنم به حق الناس. عزیزانم یار و مددکار یکدیگر باشید، و به یکدیگر احترام بگذارید. عزیزانم پاسدار خون شهیدان و ارزش‌های والایی که شهیدان خون پاکشان را برای آن ریخته‌اند، باشید. عزیزانم شمارا سفارش می‌کنم که قرآن زیاد بخوانید. عزیزانم درگذشتگان و اموات خود را فراموش نکنید. عزیزانم در مراسمات عزای ائمه اطهار(ع) به‌ویژه سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) شرکت کنید. عزیزانم شب، هنگام رفتن به رختخواب با نفس خود این چهار امر(مشارطه، مراقبه، محاسبه، معاتبه استیفا) را تعهد کنید. عزیزانم همیشه شکرگزار نعمت‌های الهی باشید وکفران نعمت نکنید.»

شهید مدافع حرم احمد مجدی

سردار شهید احمد مجدی فرزند حسین‌علی از شهدای مدافع حرم خوزستان است که در عملیات آزادسازی شهرهای شیعه‌نشین نبل و الزهرا سوریه به شهادت رسید. او در پانزدهم اردیبهشت ماه سال 1346 دیده به جهان گشود. پس هجوم تکفیری‌ها به سوریه به همراه جوانان خوزستان و اهواز برای دفاع از حرم حضرت زینب کبری(س) و حضرت رقیه(س) به این کشور رفت. او در سن 48 سالگی و در روز دوشنبه 13 بهمن ماه سال 1394 یک روز پس از شهادت رزمندگانی همچون روحانی شهید حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی خلیلی‌بلوطکی، شهید محمود مراد اسکندری، شهید علی‌ حسینی‌کاهکش، شهید رضا عادلی کرد زنگنه و شهید داوود نریمیسا به شهادت رسید. پیکر پاکش در قطعه مدافعان حرم گلزار شهدای اندیمشک به خاک سپرده شده است.

این شهید مدافع حرم در فرازهایی از وصیت‌نامه خود نوشته است:

«دفاع از ولایت فقیه، ماندن در خط انقلاب، زندگی سالم و به دور از تجملات و مدگرایی، ادا فریضه نماز، دستگیری از افراد مستمند و ناتوان، دوری از غیبت و تهمت خدای ناخواسته از جمله اموری است که باید به آن اهتمام بورزیم که انشاء الله مورد رحمت و مغفرت خداوند سبحان قرار بگیریم...

از آن جا که بعضی افرادی شایعه می‌کنند که کسانی که به سوریه و عراق برای دفاع از حرمین به جهاد می‌روند انگیزه مالی دارند، بدانید که این حرف توطئه دشمنان برای بی ارزش قلمداد کردن این جهاد مقدس است و به والله که هیچ یک از رزمندگان برای پول نیامده‌اند... ادا تکلیف بر همه چیز ارجحیت دارد. دعا برای همه رزمندگان را فراموش نکنید و بیتابی نکنید که این راه عشق من بود.»

شهید مدافع حرم مرتضی ترابی کمال

شهید مدافع حرم مرتضی ترابی کمالی در خانواده‌ای مذهبی در همدان به دنیا آمد. پدرش باغدار بود و در کنار آن نانوایی هم می‌کرد. در سنین جوانی وارد کمیته انقلاب اسلامی شدو با اشرار و کسانی که سلب آسایش می‌کردند به شدت برخورد می‌کرد. در سال 66 وارد سپاه پاسداران شد زیرا کمیته منحل شد و نیروی انتظامی نام گرفت.

در عملیات‌های والفجر8 و مرصاد حضور داشت. بارها بر اثر اصابت گلوله و خمپاره مجروح شد. سال 1360 ازدواج کرده و صاحب سه فرزند شد. بعد از بازنشستگی فرماندهی گردان قدس رو به عهده گرفت و در آن گردان، آموزش‌های جنگی و تاکتیکی را در مانورها به نیروها انتقال می‌داد. در 29  آذرماه سال 94 برای دفاع از حرم به سوریه رفت. در آزادسازی دو شهر نبل و الزهرا فعالیت زیادی داشت. بعد از 45 روز جنگ و انجام عملیات در حال آزاد کردن چند ایرانی که در محاصره نیروهای داعش قرار گرفته بودن بر اثر اصابت تیر و ترکش به پهلو به شهادت رسید.

خوش اخلاق و مهربان بود و هرگز خنده از لبانش نمی‌رفت. به نماز اول وقت بسیار اهمیت می‌داد و بیشتر وقت به جماعت ادا می‌کرد. پیرو خط رهبری و ولایت فقیه بود و حاضر بود سرش را فدای رهبرش سید علی خامنه‌ای کند. به سرکشی از خانواده سادات و شهدا بسیار علاقه داشت. با گذشت بود و اهل دست گیری از یتیمان و مستمندان. دروغ و ریا کاری در زندگی او راهی نداشت. عاشق شهادت بود و همیشه از خانواده و دوستانش می‌خواست که برای شهادت او دعا کنند. هرگز برای انجام کاری به دیگران دستور نمی‌داد.

شهید مدافع حرم محمد علی قلی زاده

شهید حجت الاسلام محمد علی قلی زاده در چهارمین روز از سومین ماه پائیز 1349 بدنیا آمد. مهرماه سال 1356 در یک مدرسه سیار عشایری در ایل ثبت نام کرد. مردمان قشقایی از دیرباز  با حوزه‌های علمیه رابطه ناگسستنی داشته‌اند. شهید قلی زاده نیز در جوانی به طلبه شدن اظهار علاقه کرد. او وارد حوزه علمیه فرخ شهر شد و با علاقه و پشتکار مثال زدنی به تحصیل علوم دینی پرداخت. پایه شش دروس حوزوی را به پایان رساند و سپس برای ادامه تحصیل به شهر مقدس قم عزیمت کرد.

شهید محمدعلی قلی زاده در حال گذراندن پایه 10 دروس حوزوی در شهر مقدس قم بود که پیشنهاد خدمت در سپاه پاسداران را دریافت کرد. زمانی اندکی از ورودش به لشکر عملیاتی حضرت علی بن ابی طالب(ع) نگذشته بود که داوطلبانه خدمت در تیپ 3 مالک اشتر را برگزید و راهی شهر خمین شد. چندین سال به عنوان مربی و مسئول معاونت آموزش عقیدتی سیاسی در تیپ مالک اشتر درخشید. به لحاض شایستگی‌هایی فراوان در سمت مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در ناحیه امام رضا(ع) به مدت چهار سال حضور داشت و در آبان سال94  به عنوان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در یگان امنیت سپاه علی بن ابیطالب(ع) معرفی شد. در اول دی ماه سال 94 با گروهی از تکاوران زبده برای دفاع از حرم راهی سوریه شد که در عملیات آزادسازی شهرهای نبل والزهرا به شهادت رسید.

شهید مدافع حرم حجت باقری

شهید «حجت باقری» متولد اول خرداد ماه سال 64 در فراشبند شهرستان کازرون استان فارس است. او پس از ورود به سپاه پاسداران در ماموریت‌های مختلفی در نقاط مرزی کشور و درگیری با اشرار، قاچاقچیان مواد مخدر و گروهک‌های ضد انقلاب در مناطق شمال غرب کشور و سیستان و بلوچستان رشادت‌های زیادی از خود نشان داد و سرانجام در 13 بهمن ماه سال 93 در حین عملیات آزادسازی شهرهای نبل و الزهرا(س) در سوریه بر اثر اصابت ترکش خمپاره 120 به سر و پهلو به درجه رفیع شهادت نائل شد.

شهید مدافع حرم مصطفی قاسم پور

شهید مصطفی قاسم پور اول آذر سال 67 در روستای علی کندی محال نازلو ارومیه در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشود. مصطفی تحصیلات خود را تا مقطع دبیرستان ادامه داد و موفق به اخذ مدرک دیپلم شد، سپس خدمت سربازی خود را در سپاه گذراند و سپس به عنوان بسیجی در سپاه مشغول شد. 22 اردیبهشت سال 90 ازدواج کرد و صاحب یک فرزند دختر شد. او در اکثر مناطق کردستان و مناطق مرزی حضور فعال داشت. مصطفی در سال 94 به عنوان مدافع حرم به کشور سوریه اعزام شد و مدت 43 روز در کشور سوریه با گروه‌های تکفیری مبارزه کرد. 13 بهمن ماه همان سال در حین درگیری با دشمن در عملیات نبل و الزهرا(س) در سوریه در اثر اصابت تیر مستقیم دشمن به فیض شهادت نائل آمد و پیکر پاکش درمحل زادگاهش به خاک سپرده شد.

ادب و نزاکت مصطفی زبانزد عام و خاص بود. همیشه خوش اخلاق و خوش خلق و خو بود و رفتارش با مردم توأم با مهر و محبت، شهید به هیچ عنوان اهل تجملات نبود و در طول پنج سال زندگی مشترک خود به همراه برادرش در همان خانه پدری زندگی می‌کردند و حتی جهیزیه همسرش در این مدت باز نشد. تنها دخترش یسنا دنیای جدیدی به او هدیه داد اما باز هم دفاع از حرم را واجب تر از یسنا دید و راهی سوریه شد.

شهید مدافع حرم علی اکبر عربی

او متولد تیر ماه سال 1355 است و سابقه فرماندهی گردان بیت المقدس لشکر 17 علی بن ابیطالب (ع) قم و همچنین فرماندهی پایگاه بسیج شهید زین الدین (ره) را در کارنامه دارد. شهید عربی در هنگام شهادت، جانشین فرماندهی گردان 3 امام حسین(ع) لشکر 17 بود. او مدت‌ها آرزو داشت تا به سوریه برود و به عنوان مدافع حرم اهل بیت(ع) بجنگد و حرفش این بود که اگر به مبارزه با این تکفیری‌ها در سوریه نشتابیم، باید با آن‌ها در داخل کشور بجنگیم. آنگونه که همسرش، مریم رضایی از خاطرات مشترکشان می‌گوید؛ علی اکبر همیشه دعا می‌کرد که شهید شود. به سختی‌ها عادت داشت و پدرش را در مقام آزاده و جانباز دفاع مقدس دیده بود.مانند بسیاری از شهدای مدافع حرم، اعزام‌های متعددی را تجربه نکرد و در نخستین و آخرین بار در 15 دی ماه سال 1394 راهی سوریه شد و در سیزدهمین روز از بهمن ماه 94 و در جریان عملیات آزادسازی شهرهای شیعه نشین نبل و الزهراء در سوریه به شهادت رسید.

بخشی از وصیت نامه شهید در ادامه می‌آید:

«خدایا پرواز را به ما بیاموز تا مرغ دست آموز نشویم و از نور خویش آتش در ما بیفروز تا در سرمای بی‌خبری نمانیم، خون شهیدان را در تن ما جاری گردان تا به ماندن خو نکنیم و دست آن شهیدان را بر پیکرمان آویز تا مشت خونینشان را برافراشته داریم. خدایا چشمی عطا کن تا برای تو بگرید، دستی عطا کن تا دامانی جز تو نگیرد، پایی عطا کن که جز راه تو را نرود و جانی عطا کن برای تو برود....

یا رب مپسند  مست و حیران باشم           یاران بروند مرغ پریشان باشم

آنها  همه فداییان زینب هستند              حیف است که من فدایی دنیا باشم»

شهید مدافع حرم جواد سنجه ونلی

"جواد سنجه ونلی»" از پاسداران گروه مهندسی رزمی و پدافند غیرعامل 45 جوادالائمه(علیهم‌السلام)  براثر انفجار مین در اطراف فرودگاه تیفور در استان «حمص» سوریه به فیض شهادت نائل‌ شد.

شهید مدافع حرم اسماعیل شجاعی

شهید اسماعیل شجاعی اولین شهید اهل تسنن مدافع حرم از آذربایجان غربی «اسماعیل شجاعی » از اهالی بوکان پس از انجام آموزش‌های نظامی به دلیل عشق و علاقه فراوانی که به رهبر و اهل بیت پیامبر داشت دی ماه 94 عازم سوریه شد. او پس از 25 روز جنگ مسلحانه با تروریست‌های داعش در عملیات آزادسازی نبل الزهرا(س) در 13 بهمن 94 به درجه رفیع شهادت رسید و لقب نخستین شهید مدافع حرم اهل سنت را گرفت. این شهید بزرگوار صاحب 2 فرزند پسر و 2 فرزند دختر است و فرزندانش از اینکه پدرشان به چنین افتخاری دست یافته است حس غرور دارند. خانواده شهید شجاعی معتقدند شهادت پدرشان درس بزرگی است برای کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند با اختلاف بین شیعه وسنی اسلام را تضعیف کنند.



شجاعی

شهید مدافع حرم سیداحسان حاجی حتم‌لو

سید احسان حاجی حاتملو متولد اول فروردین ماه سال 63 در گرگان بود. او عضو رسمی سپاه پاسداران و جمعی تیپ 45جوادالائمه (ع) گرگان بود که بهمن ماه  93در دفاع از حریم اهل بیت و مبارزه با تکفیری‌های جنایتکار در حلب سوریه به شهادت رسید. شهید سید احسان حاجی حتم لو، سی و سومین شهید انشگاه جامع علمی کاربردی در گرگان بود که در مقطع کار‌شناسی رشته مدیریت امور فرهنگی مرکز آموزش علمی کاربردی امام حسین (ع) گلستان درس می‌خواند. شهید حتم‎لو از کودکی پسری مومن بود و همیشه سعی می‎کرد حق کسی را پایمال نکند. همیشه زیارت عاشورا می‎خواند و در طول زندگی بدون ادعا به افراد بی‎بضاعت کمک می‎کرد.

انتهای پیام/

۱۳ بهمن ۱۳۹۸
خبرگزاری تسنیم |
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
اربابی
۱۳۹۸/۱۱/۱۳ Germany
0
0
0

با عرض سلام از انتشار این خبر بسیار خوشحال شدم اما این شهدا 15 نفر بودند و نام شهیدان محمد ابراهیم توفیقیان و فیروز حمیدی زاده از استان خراسان شمالی از قلم افتاده بی زحمت اطلاعات خود را بروز رسانی کنید با تشکر

گمنام
۱۳۹۸/۱۱/۱۴ Iran
5
0
0

شهدارایادکنیم باذکرصلوات،انشاالله،روزی ماهم بشود


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید