خانه / نمایش جزییات خبر

تحلیل سردار باقرزاده در خصوص پیام‌های مهم تظاهرات میلیونی مردم عراق

تحلیل سردار باقرزاده در خصوص پیام‌های مهم تظاهرات میلیونی مردم عراق
به زودی در عراق، کشورهای منطقه و حتی کشورهای خاور دور نیز خروج آمریکایی‌ها را از کشورشان مطالبه خواهند کرد.

جمعه چهارم بهمن ماه 1398 تظاهرات علیه حضور نظامیان آمریکایی با حضور میلیونی قشرهای مختلف مردم عراق در بغداد برگزار شد. شهروندان عراقی در این تظاهرات پارچه‌نوشته‌هایی در دست داشتند که جملات قابل توجهی در مخالفت با حضور آمریکایی‌ها در آن نوشته شده بود.

سردار سیدمحمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به تظاهرات گسترده مردم عراق در روز گذشته، گفت: تظاهرات چند میلیونی روز جمعه در عراق بیانگر چند پیام مهم است. در وهله اول مردم عراق بعد از چند دهه حضور نامشروع امریکایی‌ها نشان دادند از این حضور نامشروع به ستوه آمدند و با نخستین فراخوان گسترده در این رابطه به صحنه آمدند. این لبیک مردم عراق در حقیقت لبیک به همه انسان‌های آزادی‌خواه و مجاهدی است که در طول سال‌های گذشته در شرایط ترور و بسیار ناامن در عراق زندگی کرده‌اند و بسیاری از آنان مظلومانه به شهادت رسیدند. عراقی‌ها با این حرکتشان با رفراندوم بزرگی به امریکایی‌ها "نه" گفتند و امریکایی‌ها امروز باید مشخص کنند که بر اساس قواعد دموکراسی، حضور آنها در عراق باید بر چه اساسی باشد. پارلمان عراق هم اخیراً بر خروج آمریکایی‌ها از عراق مصوبه داشته و الان ملت عراق هم بر این مصوبه صحه گذاشتند.

وی افزود: مطلب مهم دوم دومینویی است که در منطقه صورت گرفته است. به زودی در عراق، کشورهای منطقه و حتی کشورهای خاور دور نیز مردم خروج آمریکایی‌ها را از کشورشان مطالبه خواهند کرد. مسئله سوم  چیزی است که امروز در عراق  صورت گرفته است. چیزی که در واقع پاسخ مردم به ترور فرماندهان جبهه مقاومت بود. بعد از شهادت مظلومانه حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس و دیگر همراهان ایشان، مردم عراق مترصد بودند که خشم و کینه انقلابی خود را نشان بدهند که خوشبختانه آن را به وضوح نشان دادند که انگار روح ملکوتی شهید ابومهدی مهندس و حاج قاسم سلیمانی بود که این تظاهرات را ساماندهی کرد و قطعاً دل‌های مردم عراق با روح شهدا پیوند خورده و شهدا با ملت‌ عراق با هم خروج امریکایی‌ها را زمزمه کردند.

سردار باقرزاده با اشاره به معادلات مهم منطقه گفت: مسئله بعدی این است که معادلاتی که در منطقه در حال رقم خوردن است، موازنه قدرت را به ضرر آمریکا تمام کرده است. امروز دیگر آمریکایی‌ها گرانیگاه و مرکز ثقل جهان نیستند. این حرکت مردم عراق و مشابه آن نشان می‌دهد که آن چیزی که امریکا به دنبالش بود و با زور سلاح می‌خواست در منطقه حاکم کند و با لعاب دموکراسی آن را جا بیندازد،  دیگر هیچ وجاهتی ندارد و مردم عراق هیچگونه مشروعیتی برای اینگونه حضور قائل نیستند. البته نقش حوزه‌های علمیه، مراجع، بزرگان و احزاب در هدایت افکار عمومی بسیار حائز اهمیت است.

وی با مقایسه این تظاهرات با تظاهرات مردم در زمان شاه گفت: با توجه به مشابهت‌هایی که در بین این راهپیمایی و جریان 22 بهمن 1357 یعنی پیروزی انقلاب اسلامی داریم می‌توان نتایجی گرفت. از جمله راهپیمایی بزرگ عاشورا که وقتی شاه با هلی‌کوپتر از بالا تظاهرات عظیم مردم ایران را دید، متوجه شد مردم ایران واقعاً او را نمی‌خواهند و تکلیف خود را تا حدود زیادی فهمید. امریکایی‌ها اگر تا حدودی هوشیار باشند باید امروز بفهمند که حضور آنها در عراق کاملاً به ضررشان است و فکر می‌کنم اگر مقداری زمان بگذرد، مشابه آن چیزی که در سالن غذاخوری لویزان در سال 1357 اتفاق افتاد و جمع زیادی از فرماندهان پرسنل ارتش شاه کشته شدند، مجدداً پیش بیاید. الان شرایط اینچنینی برای امریکایی‌ها در عراق رقم خورده و هر آن ممکن است که تیر غیبی به سوی آمریکایی‌ها روانه شود، در مجموع اگر امریکایی‌ها عاقل باشند باید هر چه سریع‌تر و آبرومندانه منطقه را ترک کنند.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه تصریح کرد: انشاءالله شاهد خواهید بود که موج جدیدی از بیداری اسلامی همراه با شجاعت و شهامت در ملت‌های منطقه ظهور و بروز خواهد کرد و هر کشوری که پایگاهی از آمریکا در آن هست این موضوع را قطعاً در دستور کار مطالبات خود از دولت‌ها قرار خواهند داد و ما وارد عرصه نویتی از معادله مواجهه امریکا با ملت‌ها خواهیم شد.

۵ بهمن ۱۳۹۸
خبرگزاری تسنیم |
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید