خانه / نمایش جزییات خبر

یادمان شهدای گمنام اراک 21 آبانماه افتتاح می‌شود

یادمان شهدای گمنام اراک 21 آبانماه افتتاح می‌شود
در جلسه هماهنگی افتتاح یادمان شهدای گمنام نورالشهدا،با اختصاص400 میلیون تومان اعتبار برای ساخت پروژه یادمان ، روز 21 آبانماه به عنوان روز افتتاحیه این یادمان انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ، فرماندار اراک در جلسه هماهنگی افتتاح یادمان شهدای گمنام نورالشهدا که با حضور اعضای هیات امنای شهدای گمنام شهرستان اراک در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد با بیان این مطلب که حضور یادمان شهدا در نقاط مختلف شهر اراک مایه سعادت‌مندی و افتخار مردم این شهر است افزود: این بنا به عنوان زیارتگاهی برای عاشقان امام و شهدا قلمداد می‌شود.

محمدحسن آصفری کسب توفیق خدمت به مردم برای مسئولین را از برکات وجودی شهدا دانست و گفت: با وجود اینکه شهدا به واسطه دارا بودن مقام رفیع شهادت نیازی به مقبره و یادمان ندارند ولی ایجاد یادمان‌ها و برجسته کردن حضور آنان در سطح شهر یکی از ضروریات این شهر بوده و ارج نهادن و تذکر مقام و جایگاه آنان به آیندگان باید در دایره اهداف مسئولین قرار گیرد.

وی جانمایی قبور شهدا در منطقه کوه سرخه اراک را مناسب دانست و با بیان این مطلب که این منطقه به دلیل اشراف کامل بر سطح شهر از تمامی نقاط شهر قابل دیدن است تصریح کرد: اعتبارات مناسبی در سال گذشته برای این امر در نظر گرفته شده و در سال جاری نیز اعتباری بالغ بر 400 میلیون تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

آصفری افزود: عملیات اجرایی این طرح همچنان ادامه دارد و برنامه‌هایی جهت تسهیل رفت‌و آمد مردم به این مکان در نظر گرفته شده است که زیارت قبور شهدای گمنام برای مردم استان آسانتر شود.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی هم در ادامه این نشست با تاکید براینکه جانمایی یادمان شهدا با هماهنگی هیات امنای شهدای گمنام صورت گرفته است افزود: منطقه کوه سرخه به عنوان یک منطقه گردشگری نیازمند بارقه معنوی حضور شهدا بود که با ایجاد این یادمان و دفن شهدای گمنام در این نقطه این هدف عملیاتی شد.

سرهنگ جلالی فراهانی با بیان این مطلب که در حال حاضر ساخت و ساز فاز اول این پروژه که شامل ساخت بنای یادمان است به پایان رسیده و هزینه‌های مربوط به آن تامین شده است گفت: علی‌رغم اینکه هنوز اطلاع‌رسانی در این‌خصوص صورت نگرفته ولی هرروزه تعدادی از مردم برای زیارت قبور این شهدا به مکان مذکور مراجعه کرده و تعدادی از جوانان این مکان را برای راز و نیاز شبانه خود انتخاب کرده‌اند.

وی ضمن مطرح کردن پیشنهاد برگزاری مراسم افتتاحیه فاز اول این مکان و اطلاع‌رسانی در خصوص یادمان مذکور برای عموم مردم در قالب یک مراسم افتتاحیه گفت: فاز اول این پروژه در این مراسم راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به فاز دوم این یادمان گفت: ایجاد یک حسینیه با ظرفیت 200 نفر، ساخت 7 سرویس بهداشتی و 4 اتاق جهت استقرار نیروهای نگهبانی مکان، پایگاه کوهنوردان و استقرار سیستم‌های تاسیساتی در فاز دوم پیش بینی شده و بخشی از بودجه این مرحله نیز در اختیار بنیاد حفظ آثار قرار دارد.

وی افزود: به دلیل فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن هوا امکان دنبال کردن عملیات ساخت و ساز در حال حاضر وجود ندارد و ادامه عملیات و ساخت فاز دوم یادمان از 15 فروردین ماه سال آینده آغاز خواهد شد.

جلالی بر لزوم همکاری اداره کل راه و ترابری در خصوص ایجاد راه مناسب برای تردد مردم و وسایل حمل و نقل در مسیر یادمان تاکید کرد و با بیان این مطلب که ایجاد این مسیر در زمان حاضر می‌تواند به مقدمات ادامه کار در سال آینده کمک کند افزود: تامین آب و برق این نقطه نیز علیرغم اعلام آمادگی ادارات مربوطه در گرو ایجاد جاده مناسب قرار دارد.

وی از تامین روشنایی و سرویس بهداشتی مکان مذکور به طور موقت خبر داد و گفت: عملیات تکمیلی این پروژه در سال آینده انجام خواهد شد.

در ادامه این جلسه دخایی رییس بنیاد شهید شهرستان اراک اعتبار تخصیص یافته از محل کارگروه گلزار شهدا را نزدیک به 170 میلیون تومان عنوان کرد و با بیان این مطلب که نزدیک به 160 میلیون تومان از این مبلغ تاکنون در اختیار بنیاد حفظ آثار قرار گرفته است افزود: مابقی این مبلغ نیز به زودی در اختیار این نهاد قرار خواهد گرفت.

براساس این گزارش در این جلسه، روز جمعه 21 آبانماه سال جاری به عنوان روز افتتاحیه یادمان در نظر گرفته شد و مقرر شد که با انجام هماهنگی‌های لازم با صدا و سیما و سازمان فرهنگی هنری شهرداری اراک از امروز نسبت به اطلاع‌رسانی در خصوص این مراسم در تلویزیون شهری و صدا و سیمای استان اقدام شود.

همچنین مصوب شد هماهنگی‌های لازم جهت تامین مقدمات و برنامه‌ریزی مراسم افتتاحیه از طریق ادارات مربوطه همچون بنیاد شهید، سپاه، راه و ترابری، فرمانداری، میراث فرهنگی و گردشگری، تربیت بدنی و نیروی انتظامی صورت گرفته و از امام جمعه اراک جهت سخنرانی در این مراسم دعوت به عمل آید.

براین اساس به دستور فرماندار اراک شرکت اتوبوسرانی موظف شد با استقرار سرویس‌هایی در 10 نقطه شهر اراک نسبت به نقل و انتقال مردم طی روز افتتاحیه در مسیر یادمان اقدام شود.

۱۶ آبان ۱۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۸۹
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید