خانه / نمایش جزییات خبر

در انتخابات جبهه خودی را ترمیم کنیم / صدامیان خیال می‌کردند بعد از کربلای ۴ شکست خورده‌ایم

در انتخابات جبهه خودی را ترمیم کنیم / صدامیان خیال می‌کردند بعد از کربلای ۴ شکست خورده‌ایم
فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح :
در جریان عملیات کربلای ۴ دشمن هوشیار شد و توانست نسبت به اهداف ما در این عملیات آگاه شود، بخشی از این هوشیاری به واسطه حمایت‌های ماهواره‌ای آمریکا از آن‌ها بود. دشمن در جریان عملیات کربلای ۴ با شدت آتش و تمرکز نیرو در منطقه جزایر اروند، مانع پیشروی ما شد.

روابط عمومی کمیته جستجوی مفقودین؛ سوم تا پنجم دی ماه، سالگرد عملیات آبی - خاکی «کربلای ۴» است که در دی‌ماه سال ۱۳۶۵ در مناطق شمال غربی خلیج فارس و در خاک استان خوزستان انجام شد. عملیاتی که «نفاق منافقین» و «ایفای نقش سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در آن»، موجب شد که ارتش بعث عراق آمادگی پیش از موعد برای آن داشته باشد.

اجرای عملیات کربلای ۵ به فاصله دو هفته بعد از عملیات کربلای ۴، موجب غافلگیری شدید دشمن و تحمیل خسارات فراوان و ضربات سنگین بر پیکره ارتش بعث شد و دست برتر را در اختیار نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار داد.

در همین رابطه، سردار «سید محمد باقرزاده» در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با بیان اینکه عملیات کربلای ۴ به ظاهر عملیات موفقی نبود و اینگونه برداشت شد که ما در این عملیات به یک مانع برخورد کردیم و متوقف شدیم، گفت: معمولا در عرف نظامی به آن چیزی مانع می‌گویند که طرف مقابل را «متوقف» یا «تجزیه» کند و یا اینکه در حرکت طرف مقابل «کُندی» ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در جریان عملیات کربلای ۴ دشمن هوشیار شد و توانست نسبت به اهداف ما در این عملیات آگاه شود، عنوان کرد: بخشی از این هوشیاری به واسطه حمایت‌های ماهواره‌ای آمریکا از آن‌ها بود. دشمن در جریان عملیات کربلای ۴ با شدت آتش و تمرکز نیرو در منطقه جزایر اروند، مانع پیشروی ما شد.

بیشتر بخوانید:

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: معمولا زمانی که یک نیرو متوقف می‌شود، یا باید تلاش کند که مانع را از سر راه خود بردارد که در آن شرایط ما امکان این کار را نداشتیم. یا اینکه به شکل دیگری از روی مانع عبور کند یا اینکه مانع را دور بزند. ما کار سوم را انجام دادیم و مانع را دور زدیم. ما در اینجا با جابجایی عده و عُده و قرار دادن آن در موقعیت برتر نسبت به دشمن که در اصطلاح نظامی به آن «مانور» می‌گویند توانستیم مانع را دور بزنیم.

سردار باقراده افزود: ما وقتی نتوانستیم در عملیات کربلای ۴ مانع را با عملیات اولیه از بین ببریم یا از روی آن عبور کنیم، باید با جابجایی عده و عُده، از یک مسیر دیگر به خط دشمن می‌زدیم و راه خودمان را باز می‌کردیم. زمینی که در جوف منطقه عملیاتی کربلای ۴ قرار داشت و به تعبیری از نظر کلاسیک، پیوسته به عملیات کربلای ۴ بود، منطقه عملیات «شلمچه» یا همان منطقه عملیاتی کربلای ۵ است. ما بعد از تقریبا دو هفته توانستیم یک عملیات جدید را از مسیر شکافی که در محور حاشیه نهر خیّن و منطقه صالحیه به وجود آمده بود، انجام دهیم. لشکر ۱۹ فجر که در عملیات کربلای ۴ هم عملیات نسبتا موفقی داشت از همین مسیر استفاده کردند و با استفاده از طرح‌ریزی‌های جدید، توانستند عملیات کربلای ۵ را رقم بزنند.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه عملیات کربلای ۵ دستاورد‌های بسیار مهمی برای ما داشت و فرصت‌هایی را برای کشور ایجاد کرد که دشمنان ما به این نتیجه رسیدند باید قطعنامه ۵۹۸ را به تصویب برسانند، گفت: قطعنامه ۵۹۸ هم اگرچه در بر گیرنده همه خواسته‌های ما نبود، ولی بخش اعظمی از خواسته‌های ما در آن گنجانده شده بود.

سردار باقرزاده با بیان اینکه نیرو‌های ما با اولین توقف و ناکامی در عملیات کربلای ۴، میل به مقاومت را از دست ندادند، گفت: مادامی‌که انسان میل به مقاومت را از دست نداده باشد، شکست نخورده است.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه تصور صدامیان این بود که ما بعد از کربلای ۴ شکست خورده‌ایم و میل به مقاومت را از دست داده‌ایم، عنوان کرد: آن‌ها به همین خاطر به نیرو‌های خود مرخصی دادند و اعلام کردند که ایرانی‌ها در این محور دیگر تسلیم شده‌اند و عملیاتی نخواهند داشت. حتی خود صدام هم در این شرایط به حج عمره رفت و آنجا بود که به او خبر دادند چه نشسته‌ای که ایرانی‌ها در محور شلمچه عملیات جدید و گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

سردار باقرزاده با بیان اینکه عملیات‌های کربلای ۴ و کربلای ۵ به لحاظ کلاسیک و از نظر سرزمینی، یک عملیات محسوب می‌شود، عنوان کرد: زمین‌های این دو عملیات به هم پیوسته هستند و اساسا بخشی از زمین کربلای ۴ (حاشیه شط صغیر) در منطقه عملیاتی کربلای ۵ قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ما در جریان عملیات‌های کربلای ۴ و کربلای ۵، تنها یک جابجایی عده و عُده در مدت زمان دو هفته داشتیم و آن توانی را که در عملیات کربلای ۴ مصروف کرده بودیم را در عملیات کربلای ۵ به کار گرفتیم، تاکید کرد: این مانور شکافی را در جبهه دشمن به وجود آورد و تلفات سنگین و ضربات مهلکی را به دشمن وارد کرد.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح یادآور شد: رزمندگان ما در عملیات کربلای ۵ تا پشت دروازه بصره رفتند و آتش تیربار‌های ما ساختمان‌های بصره را مورد اصابت قرار داد.

سردار باقرزاده در ادامه تصریح کرد: درس بزرگ شهدای عملیات کربلای ۴ به ما این است که هنگام برخورد با یک مانع دشوار در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی، نباید از پای بنشینیم بلکه باید با اتخاذ یک تدبیر صحیح و جابجایی عده و عُده و قرار گرفتن در یک موقعیت برتر نسبت به دشمن، راه خود را باز کنیم. درس بزرگ دیگر عملیات کربلای ۴ این بود که هنگام برخورد با یک مانع، میل به مقاومت در برابر دشمن را از دست ندهیم.

وی همچنین با بیان اینکه دشمن با حاکمیت تفکر لیبرالی تلاش می‌کند همه زیرساخت‌های کشور در همه حوزه‌ها از جمله هسته‌ای، فناوری و حتی نظامی را به عقب برگرداند، گفت: دشمن تلاش می‌کند ملت ایران را به ستوه بیاورد و میل به استقامت را در ملت ایران از بین ببرد. دشمن می‌خواهد امید را در ملت ما زائل کند و هزینه‌های تصمیم‌های سرنوشت‌ساز در کشور ما را بالا ببرد.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه ما با توجه به شرایط سیاسی موجود و با در نظر گرفتن وضعیت تحریم‌های ظالمانه، باید تلاش کنیم که آرایش خود را منسجم‌تر کنیم، خاطرنشان کرد: ملت انقلابی ما با تفکر انقلابی خود باید مجلسی را رقم بزند که بتواند ما را در موقعیت برتر نسبت به دشمن قرار دهد.

سردار باقرزاده با بیان اینکه یکی از مانور‌های اساسی ملت ایران طی یکی دو ماه آینده مسئله «انتخابات مجلس شورای اسلامی» است که باید از الان برای آن تدبیر کند و به جوانانی که موتور پیشران انقلاب هستند بها دهد، گفت: علم نباید به زمین یا به دست نا اهلان بیفتد و باید تلاش شود که علم شهدا در دست اهلش قرار بگیرد. مردم باید با انتخاب هوشیارانه، آگاهانه و بابصیرت خودشان، جبهه خودی را ترمیم کنند.

۷ دی ۱۳۹۸
میزان |
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید