خانه / نمایش جزییات خبر

گفتگوی سردار باقرزاده با رسانه های اقلیم کردستان عراق در حاشیه نشست سه جانبه ایران ،عراق و کمیته بین المللی صلیب سرخ

گفتگوی سردار باقرزاده با رسانه های اقلیم کردستان عراق در حاشیه نشست سه جانبه ایران ،عراق و کمیته بین المللی صلیب سرخ
نشست کارگروه فنی مشترک جمهوری اسلامی ایران ، جمهوری عراق، کمیته بین المللی صلیب سرخ ایران و عراق وهمچنین نمایندگان اقلیم کردستان با دستور کار تعیین تکلیف شهدای بر جای مانده از دوران دفاع مقدس در خاک عراق در محل وزارت انفال و شهیدان اقلیم در استان اربیل عراق برگزار گردید.

 

نشست کارگروه فنی مشترک جمهوری اسلامی ایران ، جمهوری عراق، کمیته بین المللی صلیب سرخ ایران و عراق وهمچنین نمایندگان اقلیم کردستان در محل وزارت انفال و شهیدان اقلیم در استان اربیل عراق برگزار گردید. دستور کار این نشست، تعیین تکلیف شهدای بر جای مانده از دوران دفاع مقدس در خاک عراق و همچنین اجساد عراقی بود.
در حاشیه این نشست، کنفرانس خبری با حضور سردار باقرزاده (فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح) ، ژنرال حازم (نماینده حکومت مرکزی عراق از وزارت دفاع) و مسئولین وزارت شهدا و انفال اقلیم کردستان برگزار گردید.
در همین خصوص سردار باقرزاده در گفتگو با رسانه های عراقی ،پرونده های مفتوح و موضوعات در دستور کار اجلاس را مطرح نموده و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند

 

 


سردار باقرزاده در این کنفرانس خبری با اشاره به لزوم پرداختن دولت ها به مباحث انسانی جنگ گفت : همان طور که می دانید مباحث انسانی جنگ از جمله عوارض روانی و اجتماعی باید در دستور کار همه دولت ها قرار گیرد. خوشبختانه پس از سقوط صدام این امر به صورت جدی در دستور کار دولت مرکزی عراق و همچنین دوستان اقلیم کردستان قرار گرفته است و در یک مشارکت و معاضدت و همکاری دو جانبه، بلکه سه جانبه و حتی چهار جانبه با کمک کمیته صلیب سرخ ما توانستیم بخش قابل توجهی از مفقودین جمهوری اسلامی ایران و همچنین تعدادی از گمشدگان عراقی را و همچنین تعدادی از شهدای اقلیم کردستان را در طول سنوات گذشته پیدا کنیم.
ردیابی و شناسایی اتباع عراقی که در حمله شیمیایی حلبچه به ایران منتقل شدند موضوع دیگری بود که فرمانده کمیته جستجوی مفقودین به آن پرداخت.وی در این خصوص گفت : در کنار فعالیت هایی که انجام می شد یک کار تکمیلی هم انجام شد و آن ردیابی و شناسایی اتباعی است که در قضیه حمله شیمیایی رژیم بعثی صدام به شهر مظلوم حلبچه، این افراد به ایران منتقل شده بودند و در بین خانواده های ایرانی در حقیقت پرورش پیدا کردند؛ تعدادی از این افراد تا الان شناسایی شدند و به آغوش خانواده هایشان در کردستان بازگشتند.
سردار سید محمد باقرزاده ضمن اعلام آمادگی به دولت مرکزی عراق در خصوص ردیابی شهدای کرد افزود : امروز مطلع شدیم که بنابر درخواست جناب آقای رییس جمهور "برهم صالح" که از برادران مجاهد کرد هستند قرار است که ان شاءالله در منطقه سماوه و همچنین در منطقه نینوا برای ردیابی تعدادی از شهدای کرد اقداماتی صورت گیرد و ما هم آمادگی خودمان را اعلام کردیم با توجه به مواضع بسیار هوشمندانه و شجاعانه ای که ایشان دراجلاس مکه داشتند ما هم به سهم خود مان تلاش می کنیم که ان شاءالله در این مسیر کمک کار برادران عزیز کرد باشیم.

 

مسئول پرونده تفحص شهدای جنگ تحمیلی در خصوص اقدامات بعمل آمده و برنامه های آتی کمیته جستجوی مفقودین در عراق گفت : از سال گذشته که ما اینجا آمدیم و جلسه داشتیم گام بسیار مهمی در منطقه استان سلیمانیه برداشته شد و این کار با قوت در حال انجام است. ان شاءالله با مساعدت جناب آقای وزیر امور شهدا در اقلیم کردستان و حمایت برادر عزیزمان جناب آقای ژنرال حازم ان شاءالله ما کار را در استان اربیل و منطقه حاج عمران و سیدکان و توابع آن ادامه خواهیم داد.
سردار سید محمد باقرزاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: ما همان طور که قبلا هم اعلام کردیم محتمل است یک چیزی حدود 2500 پیکر در کردستان عراق باشد. البته قبلا جستجو زیاد بود. ما تا الآن در جمهوری اسلامی ایران در خاک ایران و درخاک عراق چه در جنوب عراق، چه در جبهه واسط و چه در کردستان، 43 هزار شهید ایرانی را پیدا کردیم. و متقابلا 20 هزار جسد عراقی را در زمان صدام و بعد از سقوط صدام تحویل دولت مرکزی عراق دادیم. در مورد آن چیزی که ما الان قرار است کاوش کنیم، در 5 منطقه عمومی کردستان ،ما باید کار بکنیم .منطقه پنجوین،دربندیخان، شاخ شمیران ،منطقه ماووت،منطقه حاج عمران و مناطقی از اطراف خانقین. این مجموعه مناطقی است که باید کاوش شود و در دستور کار است.

 



۳ تیر ۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید