خانه / نمایش جزییات خبر

صلیب سرخ بر اقدامات بازدارنده خود مقابل جنایات عربستان در یمن بیفزاید و صرفا به محکوم کردن بسنده نکند.

صلیب سرخ  بر  اقدامات بازدارنده خود مقابل جنایات عربستان در یمن بیفزاید و صرفا به محکوم کردن بسنده نکند.
سردار باقرزاده در جریان تماس تلفنی با خانم ژیلت (رئیس دفتر نمایندگی صلیب سرخ در تهران) و در حاشیه پیگیری موضوعات در دستور کار ، و با ابراز نگرانی از وضعیت مردم یمن مطرح کرد: صلیب سرخ بر اقدامات بازدارنده خود مقابل جنایات عربستان در یمن بیفزاید و صرفا به محکوم کردن بسنده نکند.

 

 

سردار باقرزاده پس از طرح موضوعات کاری مشترک ، از اقدام صلیب سرخ بخاطر محکوم کردن جنایات آل سعود در یمن تشکر نمود و نگرانی خود را در خصوص وضعیت فاجعه بار انسانی بوجود آمده در یمن به نماینده صلیب سرخ در تهران منتقل نمود و در جریان کمک رسانی صلیب سرخ به مردم یمن قرار گرفت 

سردار باقرزاده در این گفتگوی تلفنی عنوان کرد :

با توجه به این که این حملات مکرر علیه غیر نظامیان و مردم یمن صورت گرفته، اقدامات  امداد رسانی در حد قابل توجهی نبوده که بتواند موثر واقع شود  و از آن طرف اقدامات بازدارنده و تنبیهی برای پیشگیری از  تکرار این نوع حوادث هم صورت نگرفته است. از نظر ما این حوادث  و جنایات که علیه مردم یمن صورت گرفته است  از حوادث یوگسلاوی سابق، بوسنی وحوادث رواندا هم به مراتب تلخ تر و شدید تر است.

سردار باقرزاده افزود : من مایلم که در حقیقت  توقعاتی که افکار عمومی کشورم درباره این حوادث  از کمیته بین الملی صلیب سرخ دارند را  به شما منتقل  نمایم. مردم انتظار دارند که  دیوان بین المللی کیفری دائر و موثر و مستقلی برای این مساله تشکیل شود و نمایندگان  ثابتی به یمن اعزام شوند تا جلوی این نسل کشی را در یمن  بگیرند.

ما معتقدیم  وقت آن رسیده  تا دنیا بر روی جنایات جنگی عربستان در یمن متمرکز  شود چرا که همه  عناصر تشکیل دهنده  یک جنایت جنگی  در یمن وجود دارد و به اندازه کافی این عوامل متشکله توسعه هم پیدا کرده است.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین افزود :علاوه براین ها با توجه به پیوندهای خونی مردم یمن با مردم مازندارن و این که  بخش قابل توجهی  از مردم یمن دیلمی (از نژاد دیلم) و از مردم مازندران هستند که در ادوار گذشته به  یمن مهاجرت کرده اند و  در حقیقت من هم یک مازندرانی هستم ،خواستم  به عنوان یک مازندرانی  نگرانی  خودم را نسبت به سرنوشت اقوام خودم در  یمن اعلام کنم

سردار باقرزاده با اشاره به شدت جنایات صورت گرفته در یمن گفت :ما معتقدیم  که مجموع گزارش های موجود درباره اوضاع یمن  در حدی است که می تواند مبنای یک  تجزیه و تحلیل جامع برای رسیدگی به جنایت جنگی  در یمن قرار بگیرد و دادگاه هایی شبیه دادگاه نورنبرگ و دادگاه توکیو  و همچنین دادگاه بین المللی یوگسلاوی سابق و همچنین رواندا  که تجربه های بسیار موفقی بود برای  تنبیه افراد  جنایتکار جنگی ، در یک  فضایی مناسب  تشکیل شود  و این مساله با اساسنامه رم منطبق است.

کمیته جستجوی مفقودین  ستاد  کل نیروهای مسلح  به عنوان یک واحد همکار با  کمیته بین المللی صلیب سرخ،  شاهد است که کرارا مواد کنوانسیون های ژنو توسط دولت عربستان در یمن به صورت  فاحشی نقض شده و  من به عنوان یک واحد همکار با  صلیب سرخ  ازکمیته بی المللی صلیب سرخ  انتظار دارم که بر  اقدامات بازدارنده خود  بیفزاید  و  صرفا به محکوم کردن اقدامات عربستان بسنده نکند.

در ادامه سردار باقرزاده ضمن اشاره به اقدامات موثر صلیب سرخ در جریان جنگ در غزه گفت : کمیته بین المللی صلیب سرخ  در قضیه غزه  ثابت کرد با گزارشی که  به موقع ارسال کرد و پیگیری هایی که در سازمان ملل متحد داشت  در آنجا نقش صلیب سرخ برای جلوگیری از  جنایت جنگی  با  محکومیت رژیم اسرائیل  موثر بود. اهرم هایی مثل سازمان ملل خیلی می تواند  کمک  بکند و صلیب سرخ  به عنوان یک بخش معین  و کمک جامعه ملل متحد می تواند به این قضیه  کمک بکند  .

خانم فلورانس ژیلت مسئول دفتر صلیب سرخ در تهران در پاسخ به سوالات و مطالب مطرح شده توسط سردار باقرزاده گفت :

صلیب سرخ جهانی هم دقیقا همین نگرانی شما را درباره وضعیت مردم یمن به خصوص شرایط حدیده در چند روز اخیر دارد. همانطور که شما هم می دانید و گفتید  ما حملات را  به خصوص حملات به حدیده  در پنجشنبه گذشته که منجر به کشته و زخمی شدن افراد زیادی منجر شد محکوم کردیم. ما در چند روز گذشته  همانطور که در یمن مشغول به  کار بودیم متوجه این مشکلات شدیم و  گفتیم و اعلام کرده ایم که حقوق بین الملل بشر دوستانه به شدت دارد نقض می شود  چه در مورد غیر نظامیان یمن و چه درمورد پرسنل درمانی که در آنجا  دارند خدمات درمانی ارائه می دهند  و هزینه بسیار بالایی را این افراد در این مشکلات یمن پرداخت می کنند.

بیمارستان الثوره حدود  18 ماه است تحت حمایت صلیب سرخ  است و ما به اشکال گوناگون  از این بیمارستان حمایت کرده ایم و این کار را در برنامه داریم که با شدت  بیشتری به حمایت از این بیمارستان ادامه دهیم. البته متاسفانه مجبور شدیم  اعضای تیم جراحی را از حدیده خارج کنیم؛  نه صرفا به خاطر درگیری  در کار که درگیری در کار بخشی از کار ماست بلکه به خاطر آن که پرسنل پزشکی ما به طور مستقیم تهدید شده بود و هیچ چاره ای نبود به غیر از این که آن ها را تخلیه بکنیم. همین الان در حال مذاکره با  تمام طرف های درگیر در حدیده هستیم  که بتوانیم در اسرع وقت این تیم پزشکی را  برگردانیم  و کارشان و خدمات رسانی را انجام دهند.

به هر حال همکاران یمنی ما در حدیده در حال کار هستند  و با آن امکانات و منابعی که ما برایشان می فرستیم  کما کان همکاران یمنی در آنجا حاضر هستند و به کمک رسانی خودشان به غیر نظامیان ادامه می دهند . حالا این کمک های ما چه مادی باشد و چه وسایل؛ به هر شکل دارند به کارشان ادامه می دهند.

ما همین الان کمک هایی که به صعده ، صنعا و عدن می کنیم  ادامه دارد و ما هر جایی که غیر نظامیان به کمک احتیاج داشته باشند در آنجا حضور فعال داریم  و خدماتمان را ارائه می کنیم و هر جا مشکلات بیشتر  باشد  ما در آنجا هستیم .

ایشان در ادامه افزود :  الان 5 سال است  که ما هم با نیروهای ائتلاف  و هم با حوثی ها و هم با تمام طرف هایی که در یمن هستند و حضور دارند و فعالیت دارند با این ها  مذاکره داریم و به همه آن ها قوانین حقوق بشر دوستانه و رعایت آن را گوشزد می کنیم  . این مذاکرات 5 سال است که ادامه دارد و کماکان  ادامه خواهد داشت.

برای آنکه بتوانیم کاری انجام دهیم نگرانی هایمان را هم ما با قدرت های مختلف مطرح کرده ایم؛ کشور هایی که به هر حال نفوذی در جهان دارند چه کشورهای اروپایی باشند  و چه کشورهای آمریکایی که در واقع نفوذی دارند بر دیگر کشورها .

در رابطه با دادگاه های دیوان کیفری بین المللی  و دیگر محاکم جهانی ما توصیه فنی به آن ها ارائه می کنیم کما این که در    اوگاندا و روهاندا در رابطه با آن دادگاه ها توصیه فنی ارائه کردیم

خانم ژیلت ضمن اشاره به پیگیری ها از کشورهای اروپایی افزود : ما  به طور مستمر با  همه دولت ها چه در اروپا و چه در امریکا در حال مذاکره هستیم. کاری  که می توانیم انجام دهیم صرفا مذاکره و تلاش برای متقاعد کردن  این  دولت ها است که  قانع کنیم که باید حقوق بین المللی بشر دوستانه را رعایت  کنند و آن را  نقض نکنند.

مسئول دفتر صلیب سرخ در تهران افزود : ما در سطوح مختلف فعال هستیم و  واقعا  کار کرده و مذاکره می کنیم. خاطرتان جمع باشد که صلیب سرخ  در این رابطه فعال هستند چه آقای مائورر و چه آقای ماردینی که در ژنو هستند با خیلی ها در این رابطه ملاقات  داشته اند.

مشکل  مردم یمن همچنان ادامه دارد  و شرایط بدتر شده است اما به هر حال  تنها راه برای ما  این است که تمام سعی خودمان را بکنیم  وآنقدر مذاکره بکنیم تا طرف های مختلف بیایند دور میز مذاکره  و یک راه حل سیاسی  برای کشور یمن پیدا کنند.

 


 

 

۱۵ اَمرداد ۱۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۷
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید