خانه / نمایش جزییات خبر

روایت دشواری جنگ در فکه و شهید ۱۶ ساله‌ای که تا آخرین گلوله مقاومت کرد

روایت دشواری جنگ در فکه و شهید ۱۶ ساله‌ای که تا آخرین گلوله مقاومت کرد
برادر شهید تازه تفحص شده محمد سعید محققی گفت: در ۲۲ فروردین ۶۶ در جریان عملیات والفجر یک، شهید محمد سعید به شهادت رسید. منطقه عملیاتی که برادرم در آن به شهادت رسید، منطقه بسیار سخت و دشواری به نام فکه در نوار مرزی جمهوری اسلامی با کشور عراق بود.

به گزارش پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی تفحص شهدا، «شهید محمد سعید محققی» فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد محققی از علمای مطرح رفسنجان، در سال 1346 در رفسنجان به دنیا آمد. او در دوران تحصیل ابتدایی به‌همراه خانواده به تهران هجرت کرد و در این شهر  به ادامه تحصیل پرداخت. محمد سعید محققی در عملیات والفجر یک و در فروردین ماه 1362 در منطقه فکه، به شهادت رسید. پیکر مطهر شهید محمد سعید محققی طی عملیات تفحص اخیر توسط کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در قبرستان الحطین عراق کشف شده و بعد از گذشت 33 سال از شهادتش به زادگاهش بازگشت. هویت این پیکر مطهر از طریق آزمایش DNA شناسایی شد.

محمد علی محققی برادر شهید تازه تفحص شده محمد سعید محققی، عضو هیأت علمی گروه جراحی بیمارستان امام خمینی(ره) در انستیتو کانسر با مرتبه استادیاری است. او در گفتگویی به روایاتی از برادر شهیدش پرداخت و گفت: در 22 فروردین 66 در جریان عملیات والفجر یک، شهید محمد سعید محققی به شهادت رسید. منطقه عملیاتی که برادرم در آن به شهادت رسید، منطقه بسیار سخت و دشواری به نام فکه در نوار مرزی جمهوری اسلامی با کشور عراق بود. این منطقه رملی و صعب العبور بود و بعد از درگیری‌های سخت نظامی در این عملیات نیروهای ایرانی از موضع عقب‌نشینی کردند و بنابراین شهدای خط مقدم عملیات والفجر یک در صحنه کارزار باقی ماندند. الان نزدیک 33 سال از آن تاریخ می‌گذرد و پیکر برخی از این شهدای بزرگوار حالا تفحص شده و به اوطان معروفشان برگردانده شده است.

وی افزود: شهید محمد سعید در موقع شهادت 16 سال داشت و در کلاس دوم دبیرستان قدس تهران تحصیل می‌کرد. از خاطرات رزم باشکوه ایشان همرزمانشان مطالبی را مطرح کردند از جمله اینکه در آن عملیات در خط مقدم و جلوی نیروهای عملیات قرار داشت و جانانه تا آخرین گلوله‌ای که در اختیار داشت به سمت دشمن شلیک کرد و از شرافت، دیانت و انقلاب اسلامی با جان و خون پاکش دفاع کرد. این که این شهدا الان مورد تجلیل قرار می‌گیرند به این علت است که شهدا نماد دفاع، نماد انسانیت، عمل به دستورات اسلام ناب حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار(ع) و نماد اطاعت از اوامر رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) هستند.

محققی در ادامه تصریح کرد: پیروی از راه آن بزرگواران در اطاعت از اوامر و سیاست‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری تجلی پیدا می‌کند. شهدا فقط متعلق به خانواده‌شان نیستند به همه جامعه تعلق دارند. بالاترین دستاورد نظام انقلاب اسلامی شهدای آن است و امیدواریم همه به منویات شهدای مخلص و مردان سلحشور و مقاوم و غیور و شجاع عمل کنند که در آن چیزی که از ناحیه ولایت صادر می‌شود، متجلی می‌شود و مطمئن باشید که سعادت و عزت ما در دنیا و آخرت در گرو اطاعت از اوامر مقام معظم رهبری است.

برادر شهید محققی با اشاره مقام والای والدین شهدا گفت: صبر یکی از مقامات معنوی است که وقتی مصادیق آن پیدا می‌شود مخصوصا در آزمون‌های سخت و دشوار مثل از دست دادن اولاد، در راه خداوند باعث عظمت روح و مقام معنوی پدر و مادری می‌شود که اولا در انجام وظیفه و تشویق و ترغیب اولادشان برای راهی شدن به صحنه‌های جانانه دفاع مقدس درنگ نکردند و بعد از آن هم در مصائب صبر کردند و به مسائل و مصائب حضرت سید الشهدا(ع) و خاندان بزرگوارشان تأسی کردند. در همین مقام صبر هم این دنیا را ترک کردند. سایرین هم در واقع شاگردان مکتب پدر و مادر والا و صبور، با ایمان و اخلاص هستند. خانواده شهدا در واقع با این صبوری توانستند به مراتب روحانی خودشان در این دنیای فانی تا حدودی دسترسی پیدا کنند و آن گونه که شایسته است در سختی‌ها و فراز و نشیب‌ها الگوی خوبی برای مردم باشند. به نظر می‌رسد الگوی خانواده معظم شهدای انقلاب، الگوی بزرگی است و جامعه ما همیشه در طول تاریخ به آن احتیاج داشته است.

او ادامه داد: در موضوع امر به معروف و نهی از منکر و ترویج فرهنگ ایثار و مسائل خوب فرهنگی آن چیزی که از همه چیز نافذتر است، صداقت است. صداقت در گفتار آن آمر به معروف و ناهی از منکر. شهدا صادق‌ترین آمران به معروف و ناهیان از منکر بودند. آن‌ها باخون خود به ارزش‌هایی که به آن پایبند هستند، شهادت دادند به دفاع از انقلاب و اسلام و اهل بیت(ع) و به پاسداری از ارزش‌های جامعه. وقتی یک شهید در جامعه تشییع می‌شود آن خلوص و صداقت به نمایش گذاشته می‌شود و تاثیر بسیار بالایی دارد و از جمله دستاوردها ذکر خاطره‌هاست. الان هم کشورمان در معرض خصومت‌های شدید و بین‌المللی قرار گرفته است. مردم، جوانان این نسل و نسل‌های آینده وقتی به رویه‌ای که شهدای گرانقدرمان در دوران دفاع مقدس داشتند، تأسی کنند، این مملکت به هیچ دشمن خصم و دونی به خودش جرأت نمی‌دهد که اسائه ادب بکند یا نظر سوئی به این خاک و سرزمین مقدس داشته باشد. ذکر تاریخ پایمردی‌های جوانان، بزرگان، شهدا، رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس از نافذترین فعالیت‌های فرهنگی است که ممکن است در جامعه ما وجود داشته باشد. بنابراین همه باید در این فرهنگ نقش داشته باشیم.

۱۶ اسفند ۱۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید