خانه / نمایش جزییات خبر

سردار باقرزاده/نقوش روی قبور دائرة‌المعارف گلزارهای شهداست

سردار باقرزاده/نقوش روی قبور دائرة‌المعارف گلزارهای شهداست
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح می‌گوید: مسئله ساماندهی به‌شکلی که در شهرستان‌ها صورت گرفته، موجب نگرانی‌های عمیقی برای خانواده شهدا شده است، به‌دلیل اینکه بخش قابل توجهی از سوابق تاریخی دفاع مقدس در حوزه شهدا از بین رفته است.
به گزارش پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی تفحص شهدا، "از باب اینکه «من جرب المجرب حلت به الندامة: هرکس آزموده شده‌ای را مجدداً بیازماید، پشیمانی و ندامت برایش اجتناب ناپذیر خواهد بود.»، تجربه‌شده را مردم اگر بخواهند دوباره تجربه کنند پشیمانی دارد."، این موضوع را سردار باقرزاده در مورد بحث ساماندهی قبور شهدا مطرح می‌کند. او معتقد است: "تجربه‌ ساماندهی که در شهرستان‌ها انجام شده است نگرانی‌هایی به وجود آورده. تصویر ذهنی‌ ما همان کارهاییست که در مراکز برخی استان‌ها شده و فضای اولیه گلزارها و قبور شهدا از بین رفته است".
سردار سید محمد باقرزاده یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس است. او تمام مدت سال‌های جنگ تحمیلی مسئولیت تعاون کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عهده داشت. با اتمام هشت سال جنگ علیه ایران، کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح به‌فرماندهی سردار باقرزاده تشکیل شد. او در این کمیته امور مختلفی از جمله تفحص پیکر مطهر شهدا در مناطق عملیاتی، شناسایی آنان و رسیدگی به امور شهدای گمنام را فرماندهی می‌کرد. در سال 1383  با حفظ سِمت از سوی رهبر معظم انقلاب مسئولیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به او واگذار شد. او هشت سال در این مسئولیت ماند و اواخر سال 1389 با کناره‌گیری از این مسئولیت، صرفاً به‌عنوان فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح شناخته شد. او همچنین مدتی به‌عنوان مشاور عالی رئیس ستادکل نیروهای مسلح در امور فرهنگ دفاعی و حفظ ارزش‌های شهیدان و دفاع مقدس کنار سایر مسئولیت‌های خطیر خود شناخته می‌شد. هم‌اکنون فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح همچنان برای حفظ و نگهداری ارزش‌های هشت سال دوران دفاع مقدس و حماسه‌های مختلف شهیدان اسلام تلاش می‌کند.
سردار باقرزاده به‌عنوان یکی از مسئولینی که بیش از سه دهه فعالیت در حوزه دفاع مقدس را تجربه کرده و از نحوه فعالیت‌های مختلف سازمان‌‌های مرتبط با این حوزه به‌خوبی آگاه است، از کارشناسان متبحر در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی دفاع مقدس محسوب می‌شود. او همچنین در سال‌هایی که کار ساماندهی گلزارهای مطهر شهدا به تصویب هیئت وزیران دولت خاتمی رسید و قانوناً در شهرهای مختلف به اجرا درآمد، مسئولیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را نیز به‌عهده داشت و از جمله مسئولینی بود که کنار مردم قرار گرفته و نسبت به این اقدامات اعتراض کرد. اما متأسفانه یکسان‌سازی‌ها با وجود اعتراضات کارشناسان حوزه ادامه یافت. سردار باقرزاده حالا بعد از گذشت سال‌ها که کار ساماندهی گلزار شهدای بهشت زهرا(س) دوباره به جریان افتاده است، در گفتگو یی از بایدها و نبایدهای اجرای این طرح و اقداماتی که نیاز است برای شفاف‌سازی افکار عمومی در این رابطه از سوی مسئولین انجام شود، می‌گوید. او معتقد است در نحوه اجرای طرح ساماندهی این طرح باید پیش‌شرط‌هایی رعایت شود تا مردم اطمینان خاطر پیدا کنند.
ساماندهی گلزار شهدا به سوابق تاریخی دفاع مقدس در حوزه شهدا آسیب زد
سردار باقرزاده در این رابطه می‌گوید: چند سال قبل که من در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مسئولیت داشتم، طی یک سری جلسات کارشناسی در شهرداری با حضور نماینده بنیاد شهید و مسئولین شهرداری تهران درباره موضوع ساماندهی گلزارهای شهدا بحث شد. در آنجا نگرانی‌هایی هم نسبت به این کاری که قرار است انجام شود، ابراز شد. البته بنیاد شهید دلایل خود را برای ساماندهی قبور شهدا داشته و دارد که در جای خاص خود مورد توجه است و اهمیت دارد اما مسئله اینست که مسئله ساماندهی به این شکلی که الآن در شهرستان‌ها صورت گرفته و ما شاهد آن بودیم و الآن هم هستیم، موجب یک‌سری نگرانی‌های عمیقی برای خانواده شهدا شده است و دلیل آن هم روشن است، به‌دلیل اینکه بخش قابل توجهی از سوابق تاریخی دفاع مقدس در حوزه شهدا از بین رفته و ‌آسیب دیده است.
نقوش روی قبور شهدا دائرة‌المعارف گلزارهای شهداست/ سنگ‌نوشته‌ها در همه کشورها به‌عنوان یک اثر ارزشی و تاریخی مطرح است
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح در ادامه می‌گوید: سنگ قبرهایی که می‌بینید اکثراً پیام‌هایی در دل خود دارد که ناظر به ابعاد عمیق حضور اجتماعی مردم از اقشار مختلف در جنگ بوده است، مثلاً کارگران، کشاورزان و دانش‌آموزان، از آن گذشته پیام‌هایی که روی قبور شهدا نوشته شده است یا از وصایای خودشان برداشته شده و یا انتخاب خانواده‌شان بوده است. پیام‌ها، اشعار، جملات نغز و گویا که روی قبور نقش بسته حاکی از آن است که یک مجموعه و دائرة المعارفی در گلزارهای شهدای ما وجود دارد که یکسان‌سازی نمی‌تواند نظر خانواده شهدا و آیندگانی که بعداً بخواهند به آن رجوع، شرایط را بررسی کنند و نسبت به آن سنجش و تحقیقات داشته باشند، تأمین کند.
او با اشاره به ارزش سنگ‌نوشته‌ها در دنیا می‌گوید: معمولاً سنگ‌نوشته‌ها در همه کشورها به‌عنوان یک اثر ارزشی و تاریخی مطرح است. در کشور خودمان هم اولین سنگ قبرِ متعلق به حضرت رضا علیه السلام را در موزه نگهداری کردند و از روی آن کپی‌برداری شده و اثر هنری خلق کرده‌اند و این اثرات هنری را به‌عنوان یک هدیه هم تقدیم می‌کنند. این آثار سنگ قبرها همیشه و همه جا به‌عنوان یک اثر تاریخی که ناظر به یک واقعه مهم است، اهمیت دارد، بنابراین شکستن و تعویض آنها نمی‌تواند این آثار تاریخی دفاع مقدس را در این بخش محافظت کند.
بنیاد شهید درصدد برآمده قبور را کنار زینت قبور شهدا حفظ کند، کار خوبی انجام داده
سردار باقرزاده به ادامه طرح ساماندهی در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) که این بار نام مناسب‌سازی را به خود گرفته است اشاره می‌کند و می‌گوید: نکته دوم که دغدغه مهمی است و بنیاد شهید هم الآن روی آن اصرار دارد، بحث تسهیل در رفت و آمد افراد مختلف در گلزار شهدا و ایجاد فضاسازی بیشتر برای تردد راحت‌تر در جوار شهداست، این چیز مطلوبی است و اگر واقعاً بنیاد شهید درصدد برآمده باشد که بتواند قبور شهدا کنار حفظ آثار گذشتگان، اعم از گلدان‌ها، تابلوها، سقف و مجموعه چیزی که به‌عنوان زینت قبور شهدا مطرح هست حفظ کند، کار خوبی انجام داده. زینت قبور شهدا در واقع همان چیزهایی است که خانواده‌ها با عشق و علاقه شخصی‌شان آن را به وجود آورده‌اند، مثل نهال‌ها و گل‌هایی که کاشته می‌شود و مجموعه آثاری که داخل ویترین‌ها گذاشته‌اند. اینها حالا برای خانواده شهدا خاطره‌انگیز است و مردم انسی با آن پیدا کرده‌اند که نباید به هم بخورد.
تسهیل در رفت‌وآمد مردم کنار قبور شهدا مطلوب است و کسی مخالفتی با آن ندارد/ دغدغه خانواده شهدا ازبین‌رفتن آثار تاریخی است
سردار باقرزاده در ادامه می‌گوید: تسهیل در رفت و آمد مردم از جمله معلولین و افراد ناتوان کنار قبور شهدا چیز مطلوبی است و کسی مخالفتی با آن ندارد منتها دغدغه خانواده  شهدا و کسانی که در گروه‌ها و فضاهای مجازی نگرانی خود را ابراز کرده‌اند یا علاقه‌مندان فرهنگ دفاع مقدس، شاید ناظر به اینست که آن آثار تاریخی از بین نرود. نقل شده که نظر رهبری هم به همین نکته است که عبور و مرور تسهیل شود تا مردم راحت بتوانند تردد کنند. سقف قطعات هم اگر یکسان و مقاوم‌سازی شود، خوب است. اینها کارهای خوبی است که باید انجام شود ولی دست زدن و جابه‌جایی قبور و سنگ‌ها زیاد مطلوب نیست.
قبور مشاهیر حتی در کشورهای کمونیستی هم یکسان ساخته نمی‌شود/ باید نواقص این طرح برطرف شود و با رضایت خانواده‌ها اجرا شود/تجربه شهرستان‌ها نگرانی به وجود آورده
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه یکسان سازی اصلاً جواب نمی‌دهد، می‌گوید: حتی در کشور کمونیستی‌ای مثل شوروی سابق قبور مشاهیر خودشان را یکسان درست نکرده‌اند، همه چیز بر اساس یکنواختی بوده اما در قضیه قبور بزرگان و مشاهیر سعی کرده‌اند همان تنوع آثار را هم در اشکال و هم مجسمه‌های آنها رعایت کنند. با توجه به جمیع ابعاد، باید نواقص این طرح برطرف شود و آن چیزی که مورد رضایت خانواده‌ها هست اجرا شود. البته بنیاد شهید مدعی هست که "ما رضایت خانواده‌ها را گرفتیم"، منتها باید دید خانواده‌ها با چه نگاهی رضایت داده‌اند، آیا به اینکه سنگ قبر تعویض شود؟ یا رضایت به تسهیل در عبور و مرور؟ که همه با آن موافق هستند. چه کسانی که به‌عنوان مخالف و چه کسانی که به‌عنوان موافق این طرح مطرح شدند، نگران تعویض سنگ قبر و به هم زدن صورت فعلی هستند. تجربه‌ای که در شهرستان‌ها شده است نگرانی‌هایی به وجود آورده است. ما الآن تصویر ذهنی‌مان همان کارهاییست که در مراکز برخی استان‌ها شده و فضای اولیه گلزارها و قبور شهدا از بین رفته است. حالا از باب اینکه «من جرب المجرب حلت به الندامة: هرکس آزموده شده‌ای را مجدداً بیازماید، پشیمانی و ندامت برایش اجتناب ناپذیر خواهد بود.»، تجربه‌شده را مردم اگر بخواهند دوباره تجربه کنند پشیمانی دارد، کمی از نگرانی‌ها ناظر به این نکته است.
رئیس بنیاد شهید جلسه‌ای با حضور خانواده شهدا برای توضیح طرح بگذارد/ مشکلات رودررو مطرح و حل شود
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح البته برای حل این مسئله پیشنهادی هم داده است، او در این رابطه می‌گوید: مطلب دیگری که من به دکتر صمیمی رئیس بنیاد شهید تهران هم گفتم اینست که: "خوب است یک جلسه‌ای در خود بهشت زهرا با حضور خانواده شهدا بگذارید و در حضور آنها طرحتان را توضیح بدهید و اگر آنها سؤال و ابهامی و دل‌نگرانی‌ای دارند، مطرح کنند و در فضایی با آرامش و دوستانه این مسائل حل شود و بی‌جهت موجب تکدر خانواده‌ها فراهم نشود."، البته ایشان اصل قضیه را قبول داشتند. منتها اینکه چه‌زمانی همت کنند که این کار انجام شود، نمی‌دانم. بالاخره برای روشن کردن خانواده‌ها و ذهن کسانی که نگران هستند این جلسه توضیحی و توجیهی لازم است و من فکر می‌کنم در یک جمع واحد و هماهنگ این مسائل حل شود. آن کسانی که منتقد هستند هم حضور پیدا کنند و حرف‌ها را مستقیماً از مسئولین بنیاد شهید بشنوند و متقابلاً اگر اشکالاتی هم دارند مشکلاتشان را رودرو مطرح و آن را حل کنند.
۴ مهر ۱۳۹۵
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۵
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید