خانه / نمایش جزییات خبر

روایتی دیگر از فصل گمنامی فرزندان خمینی(ره)؛ از اسرای شهید تا بازمانده‌ای از غواصان دست بسته

روایتی دیگر از فصل گمنامی فرزندان خمینی(ره)؛ از اسرای شهید تا بازمانده‌ای از غواصان دست بسته
باز هم داستان دیگری در فصل گمنامی فرزندان خمینی گشوده شده است. بار دیگر تابوت شهدایی از دوران هشت سال دفاع مقدس بعد از گذشت سه دهه از شهادتشان بازگشته و حالا پیکرهای مطهرشان در معراج شهدا کنار هم قرار گرفته است.

 باز هم داستان دیگری در فصل گمنامی سربازان خمینی گشوده شده است. بار دیگر تابوت شهدایی از دوران هشت سال دفاع مقدس بعد از گذشت سه دهه از شهادتشان بازگشته و حالا پیکرهای مطهرشان در معراج شهدا کنار هم قرار گرفته است. 127 شهید که تاکنون 28 تن از آن‌ها شناسایی شده‌اند و 99 شهید دیگر گمنام هستند. شهدایی از عملیات مجنون در منطقه خیبر، عملیات کربلای 4 و والفجر8 در منطقه ام‌الرصاص، عملیات بدر در شرق دجله، عملیات والفجر 8 در منطقه فاو، عملیات رمضان در شرق بصره، عملیات محرم در منطقه شرهانی، عملیات بیت المقدس در خرمشهر، عملیات والفجر4 در منطقه پنجوین، عملیات والفجر یک در منطقه فکه و مناطق زبیدات و شلمچه در تفحص کشف شده‌اند و بار دیگر بعد از گذشت 30 سال به کشور خود بازگشته‌اند.

بعد از سه دهه نفر به نفر سر از دل خاک بیرون آورده‌اند تا گواهی بر مظلومیت آنچه که بر فرزندان روح الله آمده باشند. 30 سال سکوت، 30 سال گمنامی و 30 سال دوری نتوانسته است گرد فراموشی را بر دل دوستداران این شهدا بنشاند. شمارش معکوس برای وداع و بدرقه مردمی از پیکر متبرک این شهدا آغاز شده است.بعد از ماه‌ها دوباره تابوت ده‌ها شهید دفاع مقدس در کنار هم داخل قرار گرفته‌اند تا صف آرایی یاران خمینی کبیر را بعد از گذشت 30 سال دوباره به رخ همگان بکشانند و زنده کنند یاد روزهایی که خون بر شمشیر و ایمان بر قدرت پیروز شد. همگی این شهدا قرار است تا روز شهادت امام صادق(ع) به خاک سپرده شوند. درست یک سال پیش در سالروز شهادت امام صادق(ع) بود که تعداد کثیری از شهدای تازه تفحص شده که بخش اعظم آن‌ها را غواصان شهید دست بسته کربلای 4 تشکیل می‌دادند روی دستان مردم این دیار تشییع شده و در مراسم بی نظیری در استان‌های مختلف به خاک سپرده شدند. حالا این شهدا نیز در سالروز همین امام همام به خاک سپرده می‌شوند و مردم برای بدرقه‌شان لحظه شماری خواهند کرد.

28 شهید شناسایی شده‌اند. تابوت شهدای شناسایی شده در جوار شهدای گمنام در انتظار تجدید دیدار با خانواده‌ها قرار گرفته است. شهدایی که زادگاهشان در دیگر شهرستان‌هاست برای عزیمت به دیار خود آماده می‌شوند و شهدای تهرانی فقط دقایقی با دیدار خانواده‌ها فاصله دارند.

شهید عباسعلی اوسطی از استان خراسان رضوی، شهید محمد دهقانی از استان خراسان جنوبی، شهید حسین خراسانی و شهید تقی خسروبیگی برچلویی از استان قم، شهید یعقوب تلخابی از استان مرکزی، شهید مهدی نیرپناه و شهید حمیدرضا حبیب نیا و شهید محمد ضرابی از استان همدان، شهید حمیدرضا رحیمیان از استان گیلان و شهید ایرج فلاح ابراهیم پور از استان گیلان، شهید جعفر سلیمانی و شهید مرتضی اعلائی اسفنجانی از استان آذربایجان شرقی، شهید سید ناصر ناصری از استان اردبیل، شهید معین حق پرست و شهید محمد تقی ملک احمدی و شهید کریم سلیمی قهفرخی و از استان اصفهان، شهید محمد قائدی و شهید قنبر اسدپور و شهید کرامت الله افسرده از استان فارس، شهید علی اکبر خانجانی از استان مازندران، شهید حیدر یزدانی از استان بوشهر، شهید رضا علی اعرابیان از استان سمنان در شهرستان‌ها شناسایی شده‌اند.

شهید عباسعلی اوسطی، شهید حسین خراسانی و شهید حمیدرضا حبیب نیا آزادگان شهیدی هستند که در دوران اسارت به شهادت رسیده و پیکرهای مطهرشان در قبرستان الکرخ عراق پیدا شده است. پاسدار شهید مهدی نیرپناه هم یکی از 175 شهید غواص دست بسته‌ای بود که سال گذشته در یک گور دسته جمعی پیدا شدند. او در عملیات کربلای 4 و در منطقه عملیاتی ام الرصاص به شهادت رسیده است و بعد از گذشت یک سال از خاکسپاری همرزمانش، هویت او شناسایی شده و حالا با نام و نشان در زادگاهش تدفین خواهد شد.

در استان تهران نیز چند شهید شناسایی شده‌اند. خانواده شهید علی طالب زاده یکی از شهدای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که در عملیات والفجر4 و در منطقه عملیاتی پنجوین به شهادت رسیده است با او دیدار کرده‌اند. حالا نوبت خانواده شهید سید یحیی سیدی و شهید ناصر مظفری است.

پاسدار شهید سید یحیی سیدی، متولد 1340 بود که توسط لشکر 10 سید الشهدا(ع) از تهران به جبهه اعزام شد و در دی ماه سال 65 و در عملیات کربلای 4 و در جزیره ام الرصاص به شهادت رسید و پیکر او در شمار شهدای مفقود الاثر در منطقه ماند و بعد از گذشت 30 سال از شهادتش طی عملیات تفحص برون مرزی پیکر مطهر شهدا در خاک عراق پیدا شده و دوباره به کشور بازگشت. او یک فرزند خردسال داشت که یک سال بعد از شهادتش بر اثر بیماری از دنیا رفت.

مادر، پدر، همسر، خواهران و برادران برای دیدار با او در معراج جمع شده‌اند و بعد از گذشت 30 سال از شهادتش او را ملاقات می‌کنند. مادر شهید بدون آنکه اشکی بریزد با صدای بلند برای همه حاضریت از افتخاری که فرزندش با شهادت آفریده سخن می‌گوید. بعد از جایش بلند می‌شود و با همان قد خمیده به طرف پیکرهای مطهر شهدای گمنام که در اطراف معراج هستند می‌رود و می‌گوید: «می‌خواهم بچه‌هایم را زیارت کنم. خوش آمدید. دورتان بگردم. زیارت مرا قبول کنید. چشم دشمنان را کور کنید. همه‌شان باید مرا شفاعت کنند.» بعد از اینکه استخوان‌های فرزندش را در آغوش می‌گیرد، می‌گوید: «این هم سوغاتی کربلای من است. و با جملاتش صدای شیون اعضای خانواده بالا می‌رود.»

پدر شهید چندی پیش سکته کرده است و قدرت راه رفتن ندارد. روی ویلچر نشسته است و خیلی آرام به اطراف می‌نگرد بی آنکه چیزی بگوید. مادر می‌گوید: حاج آقا تا وقتی قدرت داشت و توانست پا به پای بچه‌ها در جبهه حضور داشت و برای رزمندگان آشپزی می‌کرد. او هم در جبهه آشپز بود و هم آشپز معروف هیئت امام حسین(ع) بود. اما حالا دیگر از پا افتاده است. اطرافیان از عشق بی‌مانند او و همسرش سخن می‌گویند و اینکه همسری که تنها دو سال و نیم با او زندگی کرد را چگونه عاشقانه دوست داشت و می‌ستایید. شیرزنی که همانند همسرش پاسدار بود و در روزهای دفاع مقدس او نیز پا به پای همسرش در میادینی که برایش امکان پذیر بود در این دفاع بی نظیر حضور داشت و حالا با صلابت و عاشقانه از آن روزهایی روایت می‌کند که با همسرش رزمندگی مشق می‌کرد. همسری که به زعم او تنها شهادت برازنده‌اش بود.

شهید ناصر مظفری 20 ساله بود که بعد از گذشت 18 روز از زندگی مشترکش از طریق لشکر 10 سیدالشهدا به عنوان بهیار عازم جبهه می‌شود و در 22 تیر ماه سال 61 و در عملیات رمضان در شرق بصره مفقود الاثر می‌شود. از آنجایی که هیچ یک از همرزمانش بازنگشتند، مدتها طول می‌کشد تا خانواده از شهادت او یقین پیدا کند. و نهایتا پیکر مطهر او به همراه پلاک و کارت شناسایی و ساعت مچی‌اش بعد از گذشت 34 سال از شهادتش طی عملیات تفحص در نهر کتیبان پیدا می‌شود. همسر شهید بعد از 34 سال از انتظاری می‌گوید که سال‌ها به طول انجامید. از تازه دامادی که حضور در جبهه و شهادت را بر ارامش زندگی مشترکش ترجیح داد و عاشقانه راهی جنگ شد. و او 20 سال طول کشید تا از آمدنش قطع امید کند.

پیکر مطهر شهید عزت الله رضاعلی نیز از طریق DNA شناسایی شده است. شهید عزت الله رضا علی فرزند عبدالله، اعزامی از استان تهران است. این شهید بزرگوار جمعی ارتش جمهوری اسلامی ایران سال 65 به جنگ اعزام و در درگیری منطقه عملیاتی حاج عمران به شهادت رسید. خانواده او نیز برای دیدار و وداع با استخوان‌های به جامانده از شهید در معراج شهدا حاضر می‌شوند و درد و دل‌های سنگین خود به قدمت 30 سال را با او در میان می‌گذارند.

وداع با این شهدای تهرانی چند ساعتی طول می‌کشد و سرانجام شهدا برای مراسم تشییع و خاکسپاری مهیا می‌شوند. شهدایی که با آمدنشان همانند همیشه پیام آزادگی و مظلومیت  شهدای اسلام را به ارمغان می‌آورند تا یادآور شوند اگر امروز جوانان داوطلبانه سینه سپر می‌کنند به ستیز با دشمن تروریست تکفیری در سوریه و عراق می‌روند ثمره جوانان هشت سال دفاع مقدس هستند که گردان گردان فدای اسلام شدند و خونشان به پای همین انقلاب ریخته شد. ثمره انقلابی که با خون این شهدا ماندگار شد.

منبع: تسنیم

۷ اَمرداد ۱۳۹۵
تاریخ انتشار: ۷ اَمرداد ۱۳۹۵
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید