خانه / نمایش جزییات خبر

برگزاری نشست خبری سردار باقرزاده پیرامون حماسه ی گمبوعه

برگزاری نشست خبری سردار باقرزاده پیرامون حماسه ی گمبوعه
سردار باقرزاده : به دستور مقام معظم رهبری قرار شد تا در این نقطه یادمان حماسه گمبوعه ساخته شود

متن کامل سخنان سردار باقرزاده در این نشست خبری:

در سال 1293 هجری شمسی مصادف با 1914 میلادی ، کشور ایران صحنه‌ی یکی از مهمترین مناقشات بین‌المللی بود. به دنبال لشکرکشی قوای کشور روسیه‌ی تزاری و کشور انگلستان به خاک ایران عزیز که انگلیسی ها در جنوب کشور و نیروهای روس در شمال کشور وارد خاک ایران شدند و در ادامه‌ی جنگ جهانی اول که مصادف با این ایام بود ، حوادث مهمی در کشور اتفاق افتاد.
در این دوران به دلیل اینکه دولت ایران به تازگی شاه ایران(احمد شاه) تقریباً سه هفته بود که تاج گذاری کرده بود و مجلس سوم هم تازه تشکیل شده بود،‌ آمادگی‌های دفاعی در کشور وجود نداشت و همچنین کشور ایران با اعلان موضع بی‌طرفی تلاش کرد که از این فتنه‌ی تحمیل شده توسط اجانب ، خودش را حفظ بکند ؛ اما به دلیل مطامع دیرینه‌ی کشور انگلستان و همچنین روسیه‌ی تزاری و شرایط دشوار و پیچیده ای که بر ملت ایران تحمیل شد ، بخش‌هایی از کشور به اشغال دشمن درآمد ؛ البته با توجه به اینکه دامنه‌ی جنگ به کشور امپراطوری عثمانی رسیده بود و امپراطوری عثمانی در اتحادی که با آلمان‌ها داشت بعد از اینکه نخستین حملات نیروهای متفقین را دفع کرد ، تلاش کرد که سرزمین وسیع عثمانی را که از کشورهای اسلامی بود را از تحرک نیروهای متجاوز انگلیسی ، روسی و فرانسوی حفظ کند. در آن ایام شیخ الاسلام عثمانی که عالی‌ترین مرجعیت دینی در کشور عثمانی بود ، فتوای جهاد را صادر می کند به دنبال آن علمای شیعه‌ی مقیم نجف با توجه به اینکه در آن زمان عراق جزئی از کشور عثمانی بود در تأئید شیخ الاسلام عثمانی فتوای جهاد را صادر می کنند یا به صورت مستقل یا به صورت جمعی بیانیه‌ها و فتاوای موسوم به جهادیه را صادر می کنند به دلیل اینکه در جنوب ایران مقابله با نیروهای متجاوز انگلیسی در مناطق بوشهر "تنگستان" و "دشتستان" با هدایت علمای بزرگی مثل "سید عبدالحسین لاری" و همچنین "سید عبدالله بلادی" و همچنین "شیخ حسن آل عصفور بوشهری" و دیگر بزرگان سازماندهی شده بود ، اقتضا می‌کرد که در منطقه خوزستان هم دفاع از ایران عزیز صورت بگیرد که البته قبل از همه فتاوای مرحوم "آیت الله العظمی آقا سید محمد کاظم طباطبایی یزدی" که از مراجع بزرگ در نجف بودند نهضت مقابله با نیروهای بیگانه در خوزستان شکل دیگری گرفت ، البته این علمای بزرگوار نه تنها فتوا دادند بلکه بعضا"خودشان هم در جبهه‌های جنگ حضور پیدا کردند حتی فرزند برومند مرحوم "آیت الله سید کاظم یزدی" در مصاف با نیروهای انگلیسی در منطقه‌ی جنوب عراق در منطقه‌ی بصره به شهادت رسید.
شخصیت‌های بزرگواری مثل مرحوم " آیت الله آقا سید مصطفی کاشانی" پدر مرحوم "آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی" که به همراه پسرشان حضور داشتند مرحوم " آیت الله آقا سید ابوالحسن اصفهانی"(رضوان الله تعالی علیه) و شخصیت های دیگری که بسیاری از علمای ایران بودند مرحوم "آقا سید محسن حکیم" پدر همین شهید " آیت الله آقا سید محمد باقر حکیم" و " آیت الله آقا سید محمد تقی خوانساری" و دیگران و دیگران در دفاع از کشور عراق و مقابله با متجاوزین انگلیسی در جبهه‌های جنگ حضور پیدا کردند.
بدلیل اینکه عوامل خود فروخته و خائن و مزدوری مثل "شیخ خزعل" که حاکم وقت خوزستان بود ، در زمان سلسله‌ی قاجار این عامل سرسپرده‌هی انگلیسی با وجود اینکه مورد خطاب مرحوم "آقا سید کاظم یزدی" برای همکاری با مجاهدان بود ؛ ولی متأسفانه نه تنها با مجاهدان اسلام همکاری نکرد ، بلکه خیانت هم کرد. به دلیل این خیانت و ایجاد شکاف در صفوف مسلمین ، نیروهای انگلیسی موفق شدند: "بصره" را فتح کنند و بعد هم به سمت "بغداد" پیشروی‌هایی داشته باشند و در سال سوم جنگ، بغداد توسط انگلیسی‌ها تصرف‌ شد.
در خوزستان برخی طوایف عرب خوزستان ، عشایر غیور و مؤمن "دشت آزادگان" ،‌ "هویزه" ، ‌بخش‌هایی از "شادگان"‌ و منطقه‌ی "ویس" شامل طایفه‌ "بنی طُرّف" در هویزه ، طایفه‌ عشایر"باوی" در "ویس" ،‌ عشایر "بنی لام" و همچنین عشایری از "بنی کعب" اینها در مقابل نیروهای متجاوز انگلیسی بر اساس همین فتوایی که از مرحوم "آقا سید کاظم یزدی" صادر شده بود به مصاف نیروهای متجاوز رفتند و شهدایی را تقدیم کردند ؛ البته این درگیری‌ها بیشتر در مناطق "حمیدیه" ، "منجور" و همچنین منطقه "شادگان" (که البته در آن زمان شادگان را فلاحیه می‌گفتند) و "گمبوعه" که بیرون شهر اهواز به سمت حمیدیه در کیلومتر 10 ،‌ منطقه‌ای است به نام "گمبوعه" ، در این منطقه درگیری هایی به صورت پراکنده صورت گرفته و تعدادی از عشایر به شهادت رسیدند.
این حماسه‌ی مردمی که در پیوند عمیق با "مرجعیت دینی" شکل گرفت ، درحقیقت یک دفاع مقدسی بود که در سال 1293 شمسی برابر با 1914 میلادی رقم خورد. اهمیت این حادثه در این است که با وجود اینکه کشور در یک شرایط بسیار پیچیده و دشواری قرار داشت و دولت مرکزی(دولت قاجاریه) قادر به تصمیم گیری مؤثری نبود و اساساً نیرویی برای دفاع از کشور نداشت تعدادی از عشایر قهرمان ما در جنوب کشور و همان طور که می‌دانید بعدها در شمال کشور توانستند با قوای متجاور مقابله بکنند.
به دنبال سفر مقام معظم رهبری در دو سال قبل به خوزستان به امر ایشان قرار شد "نقطه یادمانی گمبوعه" ساخته بشود تا در جریان سفر کاروان های راهیان نور ، از این نقطه بازدید بشود و جوانان ما با این نقطه از تاریخ ایران اسلامی آشنا بشوند.
حقیقتاً این واقعه و وقایع مشابه آن ، به عنوان ریشه‌های دفاع مقدس هشت ساله‌ی ما شناخته می شوند و ما باید اینها را پاس بداریم. مقابله با کشور تا به دندان مسلح و مجهز انگلستان و همچنین روسیه ی تزاری آن هم توسط مردم عشایری که با حداقل امکانات در مقابل دشمن ایستادند یک حماسه ی بزرگ است و البته شما می‌دانید که این فتوای مرحوم "آقاسید محمد کاظم یزدی" و دیگر "فتاوای جهادیه" منحصر به دفاع از کشورایران نبود بلکه تا لیبی که در آن زمان به عنوان "طرابلس غرب" معروف بود در آن جا هم این فتوی مورد توجه قرار می گیرد و کشور "ایتالیا" به عنوان کشوری که به لیبی تجاوز کرده بود ، مورد خطاب هست و از عموم مسلمانان می خواهد که از این کشور هم دفاع بکنند.
می توان گفت این نقطه‌ی نورانی حضور علمای شیعه در کنار علمای اهل سنت در طول تاریخ بی سابقه است برای اینکه علی رغم تمام نامهربانی‌ها و ناملایماتی که در همان ایام در کشور عثمانی وجود داشت نسبت به زائرین شیعه زائرینی که در عتبات تردد می کردند خواه آنهایی که به مکه می‌رفتند و در جاهای دیگر به دلیل اختلاف سلیقه‌هایی که بود اما دفاع از کشور اسلامی به یک ضرورت در نزد علمای روشن بین و تیزبین شیعه کاملاً جلوه می کند و لحظه‌ای آنها برای همراهی با علمای اهل سنت و دفاع از کشور اسلامی عثمانی تردید نمی کنند که این برای ما یک نقطه‌ی افتخار هست و برای روحانیت شیعه که در کنار برادران اهل سنت وحدت خودشان را نشان دادند.
از آنجایی که مقام معظم رهبری سفارش فرموده بودند که این نقطه‌ی یادمانی هم ساخته بشود و هم معرفی بشود ،‌ بنیاد حفظ آثار امسال تلاش کرد با کمک استانداری و بنیاد شهید و سازمان میراث فرهنگی این مهم را به انجام برساند و ان‌شاء‌الله ما در روز چهارشنبه 26 اسفند ماه ساعت 9:00 صبح ضمن افتتاح این یادمان که با حضور جمعی از مسئولین محلی و "عشایر قهرمان دشت آزادگان" صورت خواهد گرفت یک رزمایش عشایری را در محل خواهیم داشت و از کاروان های راهیان نور و دیگر مشتاقان هم دعوت می کنیم در این مراسم حضور پیدا کنند.
ما وی‍ژه نامه‌ای را هم به این مناسبت منتشر خواهیم کرد شامل زندگی نامه‌ی مرحوم  "آیت الله آقا سید محمد کاظم طباطبایی یزدی" به همراه یک متن عارفانه‌ای مانند الهی نامه و مناجات نامه و‌ با عنوان "بستان راز و گلستان نیاز" که ان‌شاء‌الله در آن روز توزیع خواهد شد.
یاد آور می شوم که برای ساخت این یادمان با مساحت هزار متر مربع یک رواق به علاوه یک حسینیه پیش بینی شده و تا کنون با مشارکت بنیاد شهید ، سازمان میراث فرهنگی و معاونت عمرانی استانداری درمجموع مبلغ پانصد و نود میلیون تومان اختصاص یافته است.
تعدادی از شهدا هم در جوار این نقطه دفن شده اند که البته این جا محل دفن شهداء ست و تعدادی از شهدا قبورشان احیا شده که البته از همه شهدا آمار دقیقی ندارم ولیکن تعدای از قبور شهدا ، پیش بینی شده که قبورشان احیا شود و این‌ها شهدای همان حادثه هستند که قبورشان مشخص و علامت گذاری شده است.
در خاتمه یادآور می‌شود که منطقه عمومی گمبوعه محل قرارگاه قدس و بخشی از نیروهای عمل کننده در عملیات "بیت المقدس" بوده است.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام/ر

۲۴ اسفند ۱۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۸
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید