خانه / نمایش جزییات خبر

خبری در راه است..... و پرستو ها می آیند

خبری در راه است..... و پرستو ها می آیند
دوم مهر بود که برای پوشش خبری جشن دانشجویان جدید الورود به دانشگاه شاهد رفتم.وقتی وارد مهدیه پیامبراعظم برای برگزاری مراسم شدم؛ دو نوشته با عناوین (خبری در راه است..... و پرستو ها می آیند)نظر مرا بسوی خود جلب کرد...
به گزارش پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی مفقودین و شهدای گمنام، دوم مهر بود که برای پوشش خبری جشن دانشجویان جدید الورود به دانشگاه شاهد رفتم.وقتی وارد مهدیه پیامبراعظم برای برگزاری مراسم شدم؛ دو نوشته با عناوین (خبری در راه است..... و پرستو ها می آیند)نظر مرا بسوی خود جلب کرد.
در حین برنامه مجری خطاب به دانشجویان آن جملات ابهام آمیز را تکرار کرد و گفت: امسال دانشگاه شاهد با تمامی سالهای دیگر تفاوت ویژه ای خواهد داشت و شما دانشجویان باید به خودتان ببالید که میزبان میهمانان بزرگی خواهید بود.
دیگر حس کنجکاوی بیش از حد امانم را بریده بود و در انتظار شنیدن خبر اصلی بودم،همان خبری که در راه است.
تا اینکه این جملات برزبان مجری جاری شد: امسال دانشگاه شاهد میزبان دو تن از پرستوهای گمنام در 12 مهرماه سال جاری ؛همزمان باسالروز شهادت امام صادق(ع) خواهد بود.
نمیدانم چرا ناخودآگاه چشمانم تر شد؛حس عجیبی بود،در دلم آرزو میکردم که ای کاش من هم دانشجوی دانشگاه شاهد بودم که هر صبح که وارد دانشگاه می شوم با رفتن به سوی مقبره شهدای گمنامی که جان خویش را برای آزادی من در جهت فراگیری کسب علم و دانش فدا کرده اند،شروع کنم.
از دکتر ثقفی ، رییس دانشگاه شاهد شنیدم که از سال 87 متقاضی چنین اقدام شایسته ای بودند واین قرعه امسال با دو پرستو به نام این دانشگاه رقم خورد.
دانشگاه شاهد دریک نگاه به دلیل وجود فرزندان ،خواهران و برادران شهید،جانباز و ایثارگر به تنهایی مکان مقدسی بود ولی می توان دیگر آنجا را تجلی خانه عشق نامید و دیگر اینکه خاک دانشگاه تقدس بیشتری خواهد یافت.
چه لحظات زیبایی خواهد بود زمانی که فرزند شهیدی که از پدر تنها یک عکس دیده ،در کنار شهیدان گمنام می نشیند و اشک از گونه هایش جاری می شود و می گوید:سلام مرا به بابایم برسانید.
چه تناسب زیبایی؛هم جواری دانشگاه شاهد با حرم آن پیرسفرکرده 'حضرت روح الله (ره)' و هنوز هم می توان این اشعار را زمزمه کرد و گفت:این گل پرپر ازکجا آمده / از سفر کرببلا آمده.
چه مضمون زیبایی است،آمدن از سفر کربلا و دوباره آرام گرفتن در کربلای ایران چراکه چند قدم دورترحرم مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) کربلای ایران نام دارد . که زیارت این محدث والا مقام همانند زیارت امام حسین(ع) در کربلا است.
همه چیز برای آمدن آن پرستوهای سفر کرده آماده است و می نشینیم به انتظار همان جملات دلنشین(خبری در راه است...و پرستوها می آند).
واژه 'شهید' این واژه حزین، مرا به یاد گوشه‌ای از بهشت روی زمین می‌اندازد؛ قطعه شهدای گمنام.
در قطعه شهدای گمنام، بارها مادران و پدران و همسرانی را که گذر عمر و داغ فرزند یا همسر، قامتشان را شکسته است دیده‌ام.منتظرانی که هنوز چشم انتظار تکه استخوانی و یا حتی پلاکی از عزیز خود هستند و پریشان احوال از اینکه مزاری از عزیزشان ندارند تا موقع دلتنگی و سختی و غم زمانه برایش دردلی کنند و آرامش یابند.
و سلام عالم و عالمیان بر گمنام‌ترین حقیقت هستی، مادر همه شهیدان گمنام، زهرای مرضیه (سلام الله علیها).
زهره برات زاده
***

به گزارش حیات ؛ دکتر کامیار ثقفی در نشست خبری که در مرکز دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر برگزار شد، اظهار داشت: «آشنای آسمان و گمنام زمین» عنوان برنامه‌ای است که برگزار کنندگان مراسم تشییع و تدفین شهدای گمنام دانشگاه شاهد برای این برنامه برگزیده‌اند.
رئیس دانشگاه شاهد اضافه کرد: در دانشگاه «شاهد» همه در انتظار شهدا هستند و سایه حضور شهدا، فضای دانشگاه را تغییر داده است به طوری که روحیه همکاری و ایثار نسبت به گذشته نمود پیدا کرده است در واقع فضای جبهه‌ای در این دانشگاه حاکم است.
وی ادامه داد: با دعوت آحاد دانشجویان، کلیه تشکل‌های دانشجویی اعم از سیاسی، بسیج دانشجویی، هیئت‌های مذهبی، شورای صنفی و عموم دانشجویان درخواست رسمی از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس داشتیم تا میزبان این آشنایان آسمانی باشیم.
رئیس دانشگاه شاهد با بیان اینکه با تدفین شهدای گمنام آرزوی چند ساله و پیگیری 2 ساله ما به ثمر می‌نشیند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارمندان، مدیران و دانشجویان دانشگاه شاهد در حال فعالیت برای میزبانی شهدای گمنام هستند.
وی افزود: در دانشگاه شاهد همه در انتظار شهدا هستند و سایه حضور شهدا، فضای دانشگاه را تغییر داده است به طوری که روحیه همکاری و ایثار نسبت به گذشته در دانشگاه نمود پیدا کرده است در واقع فضای جبهه‌ای در این دانشگاه حاکم است.
ثقفی یادآور شد: دانشگاه شاهد مزین به یکی از اسماء خدا بوده و هم‌جوار حرم حضرت امام خمینی (ره) است، لذا موجب شده است که معنویت بیشتری در این دانشگاه حاکم شود.
وی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «دانشگاه مبدأ تحولات است» به اهداف تدفین شهدای گمنام در دانشگاه پرداخت و بیان داشت: دانشگاه برای تدفین شهدای گمنام اهداف مشترک و اهداف خاصی دارد.
ثقفی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «هر شهیدی پرچمی برای استقلال و شرف این ملت است»، ادامه داد: دانشگاه مأموریتی غیر از این ندارد و به دنبال حفظ شرف و استقلال این مملکت است و دانشگاه باید محل به اهتزاز درآوردن این پرچم باشد.
وی ادامه داد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تکریم و تجلیل شهدا و در دسترس بودن شهدا از جمله اهداف تدفین شهدای گمنام در دانشگاه و سایر نقاط کشور است.
وی اضافه کرد: متمرکز کردن شهدا در یک مکان خاص، محروم کردن ظرفیت معنوی است همان گونه امامزادگان در اماکن متعدد، منشأ تحولات بزرگی هستند لذا تدفین شهدا در دانشگاه‌ها و سراسر کشور این ظرفیت بزرگ معنوی را برای همه فراهم خواهد کرد.
ثقفی اظهار داشت: 2 شهید گمنام با مشخصات «شهید 24 ساله، محل شهادت منطقه نهرخیّن در عملیات بیت‌المقدس در سال 1361» و «شهید 19ساله محل شهادت منطقه پنجوین در عملیات والفجر4 در مهر سال 1362» شهدایی هستند که در فضای گسترده‌ای در محوطه دانشگاه شاهد به خاک سپرده می‌شوند.
وی با اشاره به برنامه‌های تشییع و تدفین شهدای گمنام در دانشگاه شاهد، ادامه داد: بعد از نماز مغرب و عشاء روز یکشنبه 11 مهر مراسم شب وداع با حضور دانشجویان و اساتید و سخنرانی محمدحسین یکتا دبیر ستاد راهیان نور و مداحی مداحان اهل بیت (س) برگزار خواهد شد.
رئیس دانشگاه شاهد گفت: مراسم تشییع پیکر مطهر 2 شهید گمنام از ساعت 9 صبح روز 12مهر آغاز می‌شود؛ در این مراسم حجت‌الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن رحیمیان نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.
وی اظهار داشت: طی هماهنگی انجام شده ایستگاه‌های متروی شاهد و حرم مطهر آماده سرویس‌دهی برای انتقال تشییع کنندگان به دانشگاه شاهد هستند.
۱۰ مهر ۱۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۸۹
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید