خانه / نمایش جزییات خبر

آخرین جزئیات از برنامه‌های تشییع پیکر ۳۰ شهید غواص و خط شکن در مازندران

آخرین جزئیات از برنامه‌های تشییع پیکر ۳۰ شهید غواص و خط شکن در مازندران
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استانی گفت: ۲۲ تن از شهدای غواص و خط شکن گمنام بوده و ۸ شهید که از شهرستان‌های آمل، چالوس، فریدونکنار، ساری و دیگر شهرستان‌های این استان هستند، تاکنون شناسایی شده‌اند.
به گزارش پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی تفحص شهدا، 28 اردیبهشت ماه بود که خبری مبنی بر کشف پیکر 175 شهید غواص و خط شکن با دستان بسته منتشر شد. در واقع پیکر 175 شهید از مجموع 270 شهید تازه تفحص شده که در آخرین مرحله تبادل شهدا از مرز شلمچه وارد کشور شدند، جمعی از غواصان و خط شکنان شهید عملیات کربلای 4 بودند.
بعد از گذشت تشییع باشکوه و 5ساعته این شهدای والامقام در 26 خرداد ماه، از یک ماه پیش تا کنون مراحل شناسایی هویت آنان در حال انجام است. هویت پیکر مطهر شهید سید جلیل میری ورکی خط‌شکن این عملیات اولین شهیدی بود که به‌واسطه مدارک کامل شناسایی هویتش احراز و اعلام شد. طبق اعلام کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح پیکر این شهدا غواصان و خط‌شکنانی مربوط به 4 یگان: 25 کربلا، 41 ثارالله(ع)، 14 امام حسین(ع) و 7 ولی‌عصر(عج) بوده‌اند که همزمان با ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) در استان‌های خوزستان، مازندران، اصفهان، گلستان و کرمان تشییع می‌شود.
سرتیپ دوم پاسدار محمد حسین بابایی فرمانده سپاه کربلای مازندران در گفتگویی با اشاره به شهدای لشکر 25 کربلا گفت: لشکر 25 کربلا که از دیار مازندران بود، یکی از قوی‌ترین لشکر در دوران دفاع مقدس بوده و با مشارکت عالی مردم مازندران این لشکر در عملیات‌های مهمی از جمله کربلای 4 و کربلای 5 در منطقه شلمچه حضور جدی داشت. در تفحص اخیر که نیز تعدادی از شهدا کشف شده که بیشتر این شهدای از استان مازندران و گلستان و همان لشکر پیروز 25 کربلا بوده‌اند.
وی بیان داشت: با برنامه‌ریزی‌های انجام  شده, مازندران پذیرای 43 شهید بوده و به دلیل آنکه در گذشته خاک مازندران از رامسر تا کلاله بود و استان گلستان با مازندران یکی بود, ابتدا این 43 شهید وارد خاک مازندران می‌شوند و پس از تکریم 13 شهید تحویل استان گلستان می‌شوند.
22 شهید گمنام و 8 شهید شناسایی شده غواص و خط شکن/تشکیل ستاد استقبال شهدا در مازندران
سردار عبدالله ملکی مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در گفتگویی با اعلام اینکه میزبانی و تدفین 30 شهید از 175شهید غواص دست بسته را استان مازندران برعهده دارد، گفت: 22 تن از این شهدا گمنام بوده و 8 شهید که از شهرستان‌های آمل، چالوس، فریدونکنار، ساری و دیگر شهرستان‌های این استان هستند شناسایی شده و اسامی آن‌ها به بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام شده است. به‌زودی اسامی آن‌ها به اطلاع خانواده‌های معظم این شهدا نیز خواهد رسید.
وی افزود: حرکت کاروان شهدا در تاریخ 15 مرداد ماه از رامسر تا گلوگاه است که در محمودآباد به دو دسته تقسیم می‌شوند تا همه مسیرهای استان عطرآگین شوند. ستاد استقبال شهدا در این استان تشکیل شده و مسئولیت این ستاد با سردار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح است و جانشین وی سردار بابایی است که مسئولیت دبیری ستاد بر عهده ایشان است. تاکنون جلساتی انجام شده و مقدمات استقبال تدوین و برنامه‌ریزی شده است.
جزئیات مراسم وداع و تشییع شهدای غواص و خط شکن/تهیه مستند شهدا
مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در مازندران با اشاره به برنامه شب وداع با شهدا و مراسم تشییع شهدا که از سوی این ستاد برنامه‌ریزی شده است، گفت: این مراسم در تاریخ 19 مرداد به میزبانی مرکز استان برگزار می‌شود و شهروندان از شهرستان‌های مختلف در محل برگزاری مراسم حضور بهم خواهند رساند. در روز 20 مرداد مصادف با سالگرد شهادت حضرت امام موسی بن جعفر(ع)، تشییع 5 کیلومتری کاروان شهدا از میدان شهدا تا میدان امام ساری برگزار می‌شود. بلافاصله پس از اتمام این مراسم در حسینه عاشقان کربلا، شهدای شناسایی شده به بنیاد شهید و امور ایثارگران تحویل داده خواهد شد و شهدای گمنام نیز تحویل ستاد استقبال شهرستان‌ها می‌شوند که محمودآباد میعادگاه 3 شهید گمنام خواهد بود.
سردار عبدالله ملکی با ارائه برنامه‌های استان مازندران در زمینه آثار فرهنگی هشت سال دفاع مقدس و اشاره به آثاری که در زمینه شهدای غواص و خط شکن عملیات کربلای 4 ساخته می‌شود گفت: با همکاری بنیاد شهید و شبکه طبرستان, فیلم مستند این شهیدان غواص که در استان مازندران به خاک سپرده می‌شوند تهیه می‌شود.
سردار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح چندی پیش با اشاره به اینکه مراسم تشییع این شهدا از غرب مازندران آغاز خواهد شد، اعلام کرد: در برنامه استقبال از این شهدا حضور تشکل‌های مردمی و دستگاه های دولتی نیز تدارک دیده شده است. با توجه به حضور پرشور و حماسی مردم مازندران و استقبال جوانان از شهدای غواص و خط شکن قابلیت حضور خیل عظیمی از مردم استان در این مراسم پیش بینی شده است.
او با اشاره به اینکه این شهدا از تمامی شهرهای مازندران عبور خواهند کرد،افزود: نمادهای مازندران در تابوت این شهدا به کار گرفته شده و خوشه های برنج نیز در مراسم تشییع به کارگرفته می‌شود. مراسم وداع با این شهدا به صورت استانی تدارک دیده شده و در محل پارک موزه دفاع مقدس پیش بینی حضور 50 هزار نفر شده است.
28 اردیبهشت ماه پیکر مطهر 270 شهید دفاع مقدس، که طی عملیات اخیر تفحص کشف شده‌اند از طریق مرز شلمچه وارد کشور شدند. این شهدا با تلاش کمیته جستجوی مفقودین در عملیات تفحص در جنوب عراق فاو، ابوفلوس، شلمچه، مجنون و زبیدات کشف شدند. پیکر 175 شهید از این 270 شهید تازه تفحص شده، جمعی از غواصان شهید عملیات کربلای4 بودند که با دستان بسته در یک گور دسته‌جمعی منطقه ابوفلوس کشف شدند. پیکر مطهر این شهدا در 26 خرداد ماه با استقبال بی‌نظیر مردم تهران تشییع شد. این مراسم تشییع بیش از 5 ساعت به طول انجامید.
۴ اَمرداد ۱۳۹۴
تاریخ انتشار: ۴ اَمرداد ۱۳۹۴
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید