خانه / نمایش جزییات خبر

آخرین وضعیت تدفین شهدای گمنام در کشور

آخرین وضعیت تدفین شهدای گمنام در کشور
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: بیشترین یادمان سرباز گمنام در سطح دنیا در جمهوری اسلامی است. در حال حاضر ۱۱۰۰ نقطه در سطح کشور در نوبت دریافت شهید هستند.

به گزارش پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی تفحص شهدا، سردار سیدمحمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح در نشست خبری دیروز که در معراج شهدای مرکز برگزار شد با اشاره به آخرین اخبار از تفحص شهدا گفت: طی دو هفته گذشته 39 شهید در مناطق جنوبی عراق پیدا شد و 9 شهید در کردستان عراق کشف شد. مجموعاً 48 شهید در این مدت پیدا شده است و عملیات تفحص همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به آخرین وضعیت تدفین شهدای گمنام گفت: تاکنون 189 حرم شهید گمنام در دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است این 189 نقطه‌ای که شهدای گمنام در آن دفن شده‌اند مربوط به دانشگاه‌های آزاد، دولتی و نظامی است همچنین تاکنون در شش حوزه علمیه شهید گمنام به خاک سپرده شده است در این موضوع حوزه‌های علمیه از دانشگاه‌ها عقب افتاده‌اند و طلاب می‌بایست باید تلاش بیشتری انجام دهند. ما برای حوزه‌های معتبر سهمیه‌ای درنظر گرفته‌ایم و حوزه علمیه فیضیه اولویت اصلی را در این میان دارد.
سردار باقرزاده در ادامه تصریح کرد: سه حرم شهید گمنام در سه قوه جمهوری اسلامی ایران داریم در واقع در هر سه قوه تاکنون شهید گمنام به خاک سپرده شده است. یکی در ریاست جمهوری در خیابان پاستور، یکی در محل مجلس قدیم و دیگری مقابل قوه قضاییه در میدان ارک. سه حرم شهید گمنام نیز در وزارتخانه‌های دفاع، نفت و اطلاعات داریم. تاکنون 24 اداره کل وزارت اطلاعات در کشور شهید گمنام دریافت کرده‌اند.

1100 نقطه در کشور در انتظار تدفین شهید گمنام/جمهوری اسلامی ایران دارای بیشترین یادمان سرباز گمنام در دنیا

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به تدفین شهدای گمنام در مراکز علمی گفت: 5 نقطه از مراکز هسته‌ای کشور از جمله نیروگاه بوشهر، یو سی اف اصفهان، نطنز، آب سنگین اراک و سازمان انرژی اتمی تهران میزبان شهدای گمنام بوده‌اند. 148 شهید گمنام در مراکز ستادی، عملیاتی و آموزشی نیروهای مسلح اعم از ارتش، ناجا، سپاه دفن شده‌اند. 16 حرم شهدای گمنام در مناطق عملیاتی جنوب، غرب و شمال غرب کشور و در یادمان‌های دفاع مقدس ایجاد شده‌اند. همچنین در دو نقطه در بازارهای اصلی و مراکز استانی شهید به خاک سپرده شده است. بازار تهران و میدان امیرچخماق یزد از این جمله هستند.
وی افزود: چند حرم شهید گمنام در مراکز پژوهشی، صنعتی و علمی کشور مثل پارس جنوبی، فولاد مبارکه و ... وجود دارد. چندین حرم شهدای گمنام در شهرهای اهل تسنن مثل جزیره شیف، کامیاران، تایباد، خاش، و ... ایجاد شده است. 116 شهید گمنام در زمان جنگ و بعد از آن در گلزارهای شهدا به خاک سپرده شده‌اند و هزار و 87 شهید در نقاط مختلف کشور بدون احتساب گلزارهای شهدا تدفین شده‌اند. در حال حاضر 1100 نقطه در سطح کشور در نوبت دریافت شهید هستند. 188 نقطه از این تعداد دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی هستند. بیشترین یادمان سرباز گمنام در سطح دنیا در جمهوری اسلامی است و مرتفع‌ترین نقطه که در آن شهید گمنام دفن شده است در ارتفاعات کلکچال با دو هزار و 650 متر فاصله از سطح دریا. بیشترین شهدای گمنام در بزرگترین آرامستان دنیا در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده‌اند که 4 هزار شهید می‌باشند.

52 هزار مفقودالاثر عراقی در جریان جنگ علیه ایران/ تعداد تلفات عراقی در جنگ سه برابر شهدای ما بوده است

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به همکاری عراق در عملیات‌های تفحص شهدا گفت: اخیراً همکاری عراق با حضور وزیر جدید حقوق انسانی عراق خیلی بهتر شده است عراق هم اکنون درگیر 4 پرونده مهم است یکی پرونده حادثه مفقودین جنایت صدام علیه مردم عراق، زیرا یک میلیون مفقود از زمان حکومت بعثی‌ها در عراق به جامانده است، پرونده دوم مربوط به شهدای جنگ و کشته شدگان عراقی است زیرا 52 هزار مفقودالاثر عراقی وجود دارد تلفات عراقی‌ها سه برابر تلفات ما بوده است آنها 600 هزار نفر تلفات داشتند با اینکه ما عموماً در حالت هجومی بودیم و بیشتر در معرض آسیب قرار گرفتیم. اما تعداد شهدای ما از آنها کمتر است کسانی که به تعداد شهدای ما اشکال وارد می‌کنند باید این موضوع را در نظر بگیرند تاکنون از 52 هزار مفقود عراقی 17 هزار نفر پیدا شده است که همگی توسط بچه‌های تفحص ما انجام شده و تحویل مقامات عراقی داده شده است. پرونده سوم آنها مربوط به حادثه اشغال کویت است که سیصد و چند نفر از مفقودین کویتی را عراقی‌ها می‌بایست پیدا کنند بیش از 10 سال از این واقعه گذشته و هنوز یک نفر هم پیدا نشده است و پرونده چهارم مربوط به درگیری با داعش و مفقودین این درگیری‌هاست.با وجود این پرونده‌های سنگین عراق همکاری خوبی با ما داشته است.

بلاتکلیفی پیکر 4 شهید یمنی

سردار باقرزاده در ادامه با اشاره به پیکر شهدای یمنی گفت: چهار شهید یمنی در سردخانه معراج شهدا وجود دارد که برای مداوا به ایران آمده بودند و به شهادت رسیده‌اند. پیکر این شهدا را دو مرتبه برای تحویل به یمن منتقل کردیم اما دولت سعودی مانع فرود هواپیما شد و پیکرهای مطهر در اینجا دو ماه است که نگهداری می‌شوند. طی نامه رسمی از صلیب سرخ رسیدگی به این موضوع را خواستم. اخیراً با نماینده صلیب سرخ یمن هم آن را مطرح کردم و گفتم ترتیبی داده شود که شهدا منتقل شوند.

26 میلیون یمنی در تهدید کمبود آب، غذا و دارو

وی افزود: وقایع در یمن بسیار تأثربار است. مجموع کمک‌های صلیب سرخ 50 تن بوده است و در این شرایط است که کشور 26 میلیونی در محاصره قرار گرفته. در جنگ یمن براساس اطلاعات دقیق دو اصل از اصول مسلم ژنو نادیده گرفته شده است که عبارت است از اصل تناسب و تفکیک. تناسب به معنای آنکه سلاح جنگی باید متناسب با هدف جنگی باشد و تفکیک به معنای آنکه بین نظامی و غیرنظامی باید تفکیک باشد. درحال حاضر براساس آمار سازمان ملل دو هزار نفر در یمن شهید شدند، اما اطلاعات صلیب سرخ حاکی از این است که این رقم بیشتر است. به اعتقاد صلیب سرخ آن چیزی که از فجایع یمن نشان داده می‌شود نوک کوه یخی است و بخش اعظم آن زیر آب پنهان است و این نقش سازمان‌های حقوق بشری را در دنیا سنگین می‌کند.
سردار باقرزاده در ادامه تصریح کرد: سازمان‌های بین‌المللی از جمله صلیب سرخ هم امروز سانسور می‌شوند و نتوانسته‌اند اطلاعات را خوب به دنیا منتقل کنند. آنها از بیان بسیاری مسائل پرهیز می‌کنند هم اکنون دسترسی سوخت برای بیمارستان‌های یمن دشوار شده است و در روز بیشتر از 6 ساعت سوخت ندارند. مشکل سوخت تقریباً به مشکل حادتر آب تبدیل می‌شود. بسیاری از چاه‌های آب با تلمبه کار می‌کند و با فقدان سوخت از کار می‌افتد. 26 میلیون انسان در معرض مشکل آب هستند. قیمت‌های مواد غذایی سه برابر افزایش پیدا کرده است کمبود دارو و ذخیره دارویی یکی از مشکلات است و مجموعه اینها یک تراژدی بزرگ را در یمن رقم می‌زند.

۱۸ خرداد ۱۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید