خانه / نمایش جزییات خبر

تهیه نمادی ویژه برای شهدای گمنام میدان «امیر چخماق»

تهیه نمادی ویژه برای شهدای گمنام میدان «امیر چخماق»
سازمان میراث فرهنگی استان یزد به دنبال طراحی و اجرای نمادی ویژه با استفاده از سنگی از آستان قدس رضوی و نورپردازی است تا مزار شهدای گمنام میدان «امیر چخماق» تحت شعاع نمای این میدان قرار نگیرند.
به گزارش پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی تفحص شهدا، محمد مهدی شرافت مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفت و گوی درباره برنامه های این سازمان برای بهبود بصری مزار شهدای گمنام میدان «امیر چخماق»، گفت: سازمان میراث فرهنگی استان با همکاری سایر دستگاه ها، سال آینده را «سال خوش آمد گویی» انتخاب کرده و برای این منظور هم طرح جامعی را در دست مطالعه دارد تا مناطق مهم و قابل معرفی استان به نحوی مطلوب معرفی شوند که یکی از این مناطق مزار شهدای گمنام میدان «امیر چخماق» است.
وی با اشاره به اینکه تاریخ میدان «امیر چخماق» را می توان به دو بخش قبل و بعد از دفن پیکرهای مطهر شهدای گمنام دفاع مقدس تقسیم کرد، بیان داشت: جدای از طرح جامع و کلی «سال خوش آمد گویی»، سفارشی به کارشناسان مجرب و صاحب نظر در طراحی نمادها (المان) داده شده تا برای مزار این یادگاران دفاع مقدس با لحاظ کردن محدودیت های میراث فرهنگی، نمادی زیبا و در خور شأن این عزیزان طراحی کنند.
مدیر کل میراث فرهنگی یزد تأکید کرد: چون در حال حاضر یکی از نقاط اصلی میدان «امیر چخماق» مزار شهدای گمنام است، باید کار اجرایی و احداث طرح مورد اشاره تا قبل از پایان سال جاری به عنوان  نمادی شاخص به پایان برسد.
وی افزود: البته وجود پیکرهای این شهدا در محل مورد اشاره به خودی خود ارزش معنوی زیادی دارد اما برای اینکه مزار این یادگاران دفاع مقدس جلوه خاصی پیدا کند، همان گونه که عنوان شد به دنبال طراحی و اجرای یادمانی با جلوه های بصری جذاب برای این محل هستیم.
شرافت در توضیح ویژگی های این نماد در حال طراحی، اظهار داشت: در محل مورد اشاره هشت شهید آرام گرفته اند؛ تعداد این شهدا به نشانه احترامی است که مردم کشورمان برای امام هشتم قایل هستند و مرقد ایشان را پایتخت حقیقی خود می دانند و از سوی دیگر تعداد این ابدان پاک، به نشانه هشت سال دفاع مقدس و وجود بارگاه ملکوتی علی بن موسی الرضا(ع) هشتمین امام شیعیان در کشورمان است به همین دلیل هم مراسم تدفین پیکرهای این عزیزان در سالروز شهادت امام هشتم برگزار شد.
وی ادامه داد: به همین دلیل به دنبال آن هستیم که سنگی از آستان مقدس امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) برای این عزیزان تهیه کنیم تا توسط استادان به نام کاری ویژه برای سنگ مزار شهدا انجام شود؛ علاوه بر این در صدد هستیم با استفاده از نور، جلوه ای زیبا به یادمان شهدای گمنام میدان «امیر چخماق» ببخشیم.
مدیر کل میراث فرهنگی یزد با بیان اینکه سنگ نوشته این شهدا، نور پردازی و کف سازی محوطه مزار شهدای گمنام بسیار جذاب خواهد بود، عنوان کرد: این فعالیت ها برای این انجام می شود تا مزار این شهدای گرانقدر تحت شعاع نمای میدان «امیر چخماق» قرار نگیرد.
شرافت در پایان به انتشار بروشوری از محل های دیدنی استان که در آن به یادمان شهدای دفاع مقدس یزد نیز اشاره شده، خبر داد و گفت: در این بروشور که برای معرفی نقاط دیدنی استان تهیه شده، عکسی زیبا از محل یادمان شهدای گمنام میدان «امیر چخماق» نیز به چاپ رسیده است.
۲۴ فروردین ۱۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۴
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید