خانه / نمایش جزییات خبر

ایجاد ضریح برای شهدا بدعت نیست/ واقعه عاشورا نبرد بزرگ فرهنگی

ایجاد ضریح برای شهدا بدعت نیست/ واقعه عاشورا نبرد بزرگ فرهنگی
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین با بیان اینکه ایجاد ضریح برای شهدا بدعت نیست، گفت: ایجاد گنبد، بارگاه، ضریح و سقاخانه به خودی خود موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و فرهنگی مفقودین و شهدای گمنام ، سردار سیدمحمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم هفتمین سالگرد خاکسپاری شهدای گمنام واوان شهرستان اسلامشهر و افتتاح بارگاه شهدا با اشاره به موضوع شعائر الهی، اظهار داشت: شعائر یعنی آن علامت‌هایی که خدای متعال برای اطاعت خودش قرار داد؛ در آیه شریفه دارد که «إن الصفا و المروة من شعائر الله؛ سعی صفا و مروه از شعائر الهی است»؛ براي اینکه ما راه را گم نکنیم، خدای متعال شاخص و علامت گذاشته است. ما خانه خدا را نمی‌پرستیم، آن بنا و آن ساختمان برای ما علامت است؛ در روایات ما هست که خدای متعال یک ماکتی از همین کعبه را در آسمان چهارم قرار داده است تا فرشتگان دور آن طواف کنند.
وی ادامه داد: یکی از بزرگترین شعائر الهی، بزرگداشت محرم و عاشورا، بزرگداشت حسین‌بن‌علی(ع) و بزرگداشت شهید و راه و منطق شهید است؛ پیام‌های شهدا دوگونه است، بخشی از پیام‌های شهدا پیام‌های لفظی و تدوینی است، مانند همین جملات، وصیت‌نامه‌ها و بخشی از پیام‌ها، تکوینی است؛ در حقیقت یک نوع خلاقیت است؛ یعنی شهید با عمل خودش یک ارزشی می‌آفریند.
سردار باقرزاده بیان داشت: واقعه عاشورا قبل از اینکه یک نبرد نظامی باشد، یک نبرد بزرگ فرهنگی است و این نبرد همچنان ادامه دارد. اینکه فرموده‌اند کل یوم عاشورا یعنی هر روز این نبرد ادامه دارد و فقط مربوط به آن چند ساعت نبرد در روز عاشورا نیست؛ البته هدف دشمن این بود که این نبرد را به یک نبرد نظامی تنزل دهد، اما امام با تدبیرهای خاص نظامی آن را خنثی کردند.
وی با اشاره به ساخت حرم شهدای گمنام یادآور شد: ساخت این حرم‌های شهدای گمنام برای چیست؟ برای اینکه شهدا شاخص باشند تا راه گم نشود. یعنی ایجاد گنبد، بارگاه، ضریح و سقاخانه به خودی خود موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد؛ اینها همه پیام دارند.
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین گفت: شما گنبد امام رضا(ع) را می‌بینید ابتدا ارتباط بصری پیدا می‌کنید، دلتان به تپش می‌افتد و می‌گویید السلام علیک یا امام رضا(ع)؛ لذا می‌بینید در طول تاریخ دشمنان در پی محو و حذف این آثار و نمادها بودند. هشتصد سال قبل از صفویه مردم دیلمان در دوران آل بویه، طلا و جواهرات خود را جمع کردند و رفتند کربلا و نجف زمین خریدند و شروع کردند به ساخت و ساز حرم.
وی خاطرنشان کرد: لذا امروز گنبد، بارگاه و ضریح شهدا برای همین منظور ایجاد می‌شود؛ اینها شاخص، علامت و کارهای نمادین است؛ در مجموع شعائر الهی است. ضریحی هم که برای شهدا ساخته می‌شود با همین نگاه است و ما در بعضی جاها این کار را انجام داده‌ایم؛ در استفتائات از حضرت آقا و مراجع هم منعی ندیده‌ایم، در نتیجه ایجاد ضریح برای شهدا بدعت نیست.
سردار باقرزاده چنین ادامه داد: امروز اماکن شهدای گمنام در هر محله، شهر و منطقه‌ای که هستند در دل مردم جا باز کرده‌اند؛ تاکنون بیش از 800 نقطه از جمله ارتفاعات، پارک‌ها، پادگان‌ها و دانشگاه‌ها به خاک سپرده شده‌اند و در همه جا الحمدلله مورد توجه قرار گرفته‌اند. البته بنده این بشارت را بدهم یکی از بهترین جاهایی که اهتمام ورزیده شده و جدی گرفته شده، حرم شهدای گمنام واوان است.
وی اضافه کرد: بنده به همه شما اهالی شریف و جوانان پرکار و فعال، جدی، عاشق، مسئولیت‌شناس واوان تبریک می‌گویم. این کاری که شما انجام دادید الگویی برای همه کشور در راستای تعظیم شعائر الهی است. در حقیقت اینجا بسترسازی برای ترویج فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت است تا فرمانده‌هان و رزمنده‌ها با حضور در اینجا تاریخ و خاطرات را روایت کنند.
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین اظهار داشت: در حقیقت این نقطه با قداست که مورد اعتماد و علاقه مردم است، تداوم‌بخش همان فرهنگ عاشورایی بوده، زیرا هر کس که به امام حسین(ع) اقتدا کرد، این کارکرد را دارد.
۳ آذر ۱۳۹۲
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۲
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید