خانه / نمایش جزییات خبر

۸مهرماه؛ تبادل پیکرهای شهدا در مرز شلمچه/فراخوان برای کمک مردمی به کمیته جستجوی مفقودین

۸مهرماه؛ تبادل پیکرهای شهدا در مرز شلمچه/فراخوان برای کمک مردمی به کمیته جستجوی مفقودین
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در اجلاس سه جانبه توافق شد هشتم مهرماه ۱۳۹۲ در مرز شلمچه برنامه تبادل پیکرهای شهدا با اجساد عراقی را داشته باشیم تا آمار آخرین گروه شهدایی که پیدا کردیم را در این روز اعلام کنیم.
به گزارش پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی مفقودین و شهدای گمنام، سردار سید محمد باقرزاده "فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح" از جزئیات آخرین مذاکرات نشست سه جانبه ایران، عراق و صلیب سرخ خبر داد و گفت: آخرین مذاکره‌ای که چند روز پیش در اهواز داشتیم؛ نشست سه جانبه‌ای با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، نماینده وزارت حقوق بشر و وزارت دفاع عراق بود. در این اجلاس چند موضوع تاکید شد. اول تاکیدات ژنو در ادریبهشت ماه امسال مورد تاکید قرار گرفت که بخشی از آن عملیاتی شده و بخشی نشده است. تلاش شد بین ما و عراقی‌ها زبان مفاهمه خوبی برقرار شود تا چیزی که تصویب می‌شود به درستی عملیاتی شود. روش‌های موجودی که تا الان داشتیم نقد و ارزیابی، اشکلات آن بررسی و راه‌حل‌هایی پیدا شد که طبق آن عمل می‌کنیم.
مهمترین توافقات مربوط به تقویت منطقه فاو است
وی افزود: مهم‌ترین توافقات این است که ما کار مربوط به منطقه فاو را تقویت کنیم. تلاشی که الان هم در فاو انجام می‌گیرد. چون بندر فاو در حال بازسازی است. کل منطقه عملیاتی فاو در حال کارهای مختلف بندری، جاده سازی و ...است، احتمال این که تعدادی از شهدا از دسترس خارج شوند وجود دارد. به همین دلیل ما خواستیم هماهنگی بیشتری با ما باشد تا این کار را به خوبی انجام دهیم. قبلا هم چنین فعالیت‌هایی را پیش بینی می‌کردیم اما برادران عراقی این فرصت را از ما گرفتند.
سردار باقرزاده با اشاره به اینکه هفت سال تلاش می‌کردیم تا بتوانیم وارد خاک عراق شویم، گفت: حالا یکی دو سال است که این امکان فراهم شده و وارد خاک عراق شده‌ایم و طی این مدت موفقیت‌های خوبی هم به دست آورده‌ایم. با همه این اوصاف نیاز بود تقویت بیشتری شویم. مقداری خود عراقی‌ها ابتدای کار تلاش کردند. بعد وقتی ما وارد شدیم و امکاناتمان را بردیم برای کار تفحص، عراقی‌ها امکانات خود را بردند. ما خواستیم آن‌ها امکاناتشان را برگردانند و کار را تقویت کنند تا متوقف نشود. چون واقعا اجساد عراقی که پیدا می‌کنیم به نسبت پیکر شهدا تعداد قابل توجهی است. در همین فاو گاهی به ازای یک شهیدی که پیدا می‌کنیم، پنج جسد عراقی پیدا می‌شود. عراق 55 هزار مفقود در داخل خاک خود دارد که باید آن‌ها را پیدا کند، اما ما داریم این کار را انجام می‌دهیم. هم شهدای خود و هم اجساد آن‌ها را پیدا می‌کنیم. ما از عراق خواستیم زمینه ورود ما به جزایر اروند را فراهم کنند، در جزایر مجنون فعالیت‌های نفتی توسط شرکت‌های هلندی و فرانسوی در حال انجام است و در این رابطه باید رفع موانع شود.
 
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در مورد برنامه تبادل پیکرهای شهدا با اشاره به اجلاس اخیر گفت: در این اجلاس توافق شد هشتم مهرماه 1392 در مرز شلمچه برنامه تبادل پیکرهای شهدا با اجساد عراقی را داشته باشیم تا آمار آخرین گروه شهدایی که پیدا کردیم را در این روز اعلام کنیم. همچنین در این نشست جدول زمان‌بندی فعالیت‌ها را مشخص کردیم. قرار شد در مورد نحوه کار در کردستان عراق، بازدید از قبرستان‌های آن صورت گیرد که احتمالا شهدای معسکرات و کسانی که در اردوگاه‌ها به شهادت رسیده‌اند در آن دفن شده‌اند. بخشی از آن در گذشته تحویل ما شد اما بخشی از آن پیدا نشد که باید ردیابی شود. اطلاعات ما حاکی از این است که برخی اسرای ما که به زور تحویل سازمان منافقین داده شده و در آنجا به شهادت رسیده بودند، در پادگان اشرف دفن شدند و به همین دلیل خواستار جست‌وجو در قبرستان اشرف هستیم.
در کردستان عراق هنوز 2500 شهید داریم
سردار باقرزاده از تفحص در منطقه کردستان گفت: سال گذشته جلسه مشترکی به اتفاق عراقی‌ها و مسئولان اقلیم کردستان در عراق داشتیم. در کردستان عراق هنوز 2500 شهید داریم که عمده آن در منطقه اطراف سد دربندی خان، اطراف ماووت و منطقه حاج عمران هستند. کردها با وجود اینکه از دوستان ما هستند و در یک سنگر جنگیدیم اما با ما همراهی چندانی نکردند و از آن‌ها گلایه‌مند هستیم. امکان تفحص را برای ما در اقلیم کردستان فراهم نکردند. سال گذشته قول دادند اما به تعهدات خود عمل نکردند. ما مجددا تاکید بر تشکیل جلسه‌ای دیگر داشتیم و از همین رو قرار است جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارت حقوق بشر، مقامات اقلیم کردستان، وزارت دفاع عراق و صلیب سرخ در بغداد تشکیل شود.
راه اندازی گروه "واکنش سریع" برای مردم عراق/تقاضای ورود به منطقه الاماره و جزیره بوبیان
وی در ادامه تصریح کرد: همچنین ورود به منطقه الاماره را هم تقاضا کردیم. و خواستیم نماینده وزارت حقوق بشر در استان الاماره در جلسات ما حضور پیدا کند تا ورود ما به آن منطقه برای آینده طرح‌ریزی شود و زمینه کار فراهم شود. در رابطه با راه اندازی گروه "واکنش سریع" برای حضور در مناطقی که مردم عراق مایل هستند به ما اطلاعاتی دهند نیز صحبت شد. که ما در چنین مناطقی حضور پیدا کنیم. مقداری هم درمورد درخواست ما از بازدید جزیره بوبیان کویت صحبت شد، احتمالی داده شده است که بخشی از شهدایی که در عملیات والفجر 8 و کربلای 4 به شهادت رسیده‌اند، بر اثر جریان آب بر سواحل جزایر بوبیان منتقل شده و ممکن است اثراتی در سواحل پیدا شود. خواستار یک بازدید میدانی از آن منطقه شدیم و قرار شد این از طریق وزارت خارجه به صلیب سرخ منتقل شود.
باقرزاده افزود: در مورد حمایت صلیب سرخ در حوزه فنی هم درخواست و تاکید کردیم که همه این‌ها جزء مفاهیمی بود که در نشست اخیر مطرح شد و تلاش می‌کنیم این موارد را عملیاتی کنیم. بحث انتقال پیکر خلبانانی که از آن‌ها اطلاعاتی رسیده که در کجا دفن شدند باید اخبارش پرورش یابد و به نتیجه قطعی برسد. در مجموع در روال کارهای تفحص رو به جلو هستیم ولی سرعت باید بیشتر شود.
تعیین نمایندگان کمیته مفقودین در استان‌ها/نیروهای متخصص در حوزه مهندسی رزمی اعلام آمادگی کنند
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اعلام علاقه مندی مردم برای شرکت در فعالیت‌های تفحص گفت: با تصویب رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشگر فیروز‌آبادی نمایندگانی را در استان‌ها به عنوان نماینده کمیته مفقودین تعیین کردیم. تا در کنار مجموع کارهایی بر عهده‌شان گذاشته شده است، هماهنگی دستگاه‌ها در بخش خصوصی و مردمی برای پشتیبانی از فعالیت‌های کمیته مفقودین نیز مد نظرشان باشد. ما بر اساس اینکه بسیاری از مردم علاقه‌مند هستند کاری برای شهدا انجام دهند برنامه ریزی‌هایی کرده‌ایم. برخی از مردم برای حضور فیزیکی اعلام آمادگی کردند و برخی هم برای کمک مالی؛ ما بر روی تامین دستگاه‌های مهندسی مورد نیاز متمرکز هستیم تا از کمک مردم علاقه‌مند هم در این زمینه استفاده کنیم. به همین منظور برای استان‌ها سهمیه‌ای گذاشتیم. بیل مکانیکی، بولدوزر دی 5 و دی6، لودر و کمرشکن نیاز ضروری در عملیات خاکی تفحص است.
در عراق فرصت خوبی برای کار تفحص به دست آمده است. اگر آن را سرعت ببخشیم و از عملیات عمرانی عراق عقب نمانیم، موفق‌تر خواهیم بود. لازمه‌اش این است که نیروهای متخصصی که در حوزه مهندسی رزمی سابقه دارند مانند بچه‌های جهاد و تخریب‌چی‌های زمان جنگ که وارد هستند و می‌توانند حداقل شش ماه برای کمک به ما اعلام آمادگی کنند، به نمایندگی در استان‌ها مراجعه کنند. این نمایندگان با اداره کل بنیاد حفظ آثار هم در ارتباط هستند. به مراکز سپاه هم می‌توانند مراجعه کنند و از طریق این واحدها برای کمک تخصصی نیروی انسانی ثبت نام کنند.
تفحص؛ از حیث ظاهر آخرین بخش دفاع مقدس هشت ساله است/مردم برای خرید دستگاه‌ها و امکانات کمک مالی کنند
وی افزود: تفحص آخرین حلقه و بخش دفاع مقدس هشت ساله از حیث ظاهر است. چون همه بخش‌های ظاهری جنگ ما تمام شده است، رزمنده‌ها و فرماندهان بازگشته‌اند اما شهدا هنوز برنگشته‌اند. انتقال شهدا به لطف پروردگار ادامه پیدا کرده است. این مقطع پایانی دفاع مقدس برای آنانی که نتوانسته‌اند در زمان جنگ ادای دین کنند، یک فرصت است. خدا این فرصت را فراهم کرده که ادای دین کنند. اگر کسانی از شرکت‌ها، بخش‌های خصوصی و خیرین قادرند تا همکاری کنند و این دستگاه‌ها و امکانات را خریداری کنند و مثل زمان جنگ از محل نماز جمعه به منطقه عملیاتی اهواز به پادگان جستجوی محمودوند منتقل کنند، این کار را انجام دهند. امکانات موجود کافی نیست و ما می‌خواهیم کار جستجو شتاب بیشتری پیدا کند.
۲ مهر ۱۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۲
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید