خانه / نمایش جزییات خبر

کوی «شهدای گمنام» زینت بخش محله «درویشان» باغملک

کوی «شهدای گمنام» زینت بخش محله «درویشان» باغملک
محله درویشان یکی از محلات قدیمی شهرستان باغملک است که در دوران هشت سال دفاع مقدس هشت شهید گلگون کفن را تقدیم آرمان‌های انقلاب اسلامی کرده است و در 25 مهرماه نیز میزبان دو شهید گمنام دیگر بود.
 به گزارش پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی مفقودین و شهدای گمنام به نقل از فارس، از وقتی که خبر آمدن دو لاله پرپر و شهید گمنام را به شهر آوردند حال و هوای شهر دگرگون می‌شود و عطر و بوی کربلا می‌گیرد، هر کسی کاری می‌کند. خانواده‌های شهدا با نصب عکس فرزندان خود بر سر در منازل، به استقبال شهدای گمنام می‌روند و با این کار زیبا حضور استقبال شهدای شهر، از این دو پرستوی عاشق را به همگان اعلام می‌دارند. عده‌ای از مردم در محلات مختلف با نصب پارچه نوشته‌هایی به لاله‌های پرپر خوش آمد می‌گویند. شهر به کلی عوض می‌شود و رنگ و بوی شهادت می‌گیرد. شهدا می‌آيند و همه منتظرند تا گل‌های معطر را در بر بگیرند....
حماسه‌ای بزرگ
شب شهادت حضرت امام جواد (ع) انتظار‌ها به سر آمد و پرستوهای عاشق میهمان باغملک می‌شوند، پس از مراسم استقبال و اقامه نماز جماعت، شهدا را برای وداع خانواده‌های معظم شاهد به بنیاد شهید می‌برند.
در فضایی آکنده از عطر و بوی شهادت خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر از فرزندان دلیر و بی‌نام خود استقبال می‌کنند و با دود کردن اسپند و صلوات، یاد و خاطره 10 شهید جاویدالاثر شهرستان باغملک را گرامی می‌دارند.
مراسم وداع با شهدا نیز، با حضور خیل مشتاقان و جمعیتی هزاران نفری در خیابان شهرداری تا پاسی از شب ادامه می‌یابد و صبح روز سه شنبه 25 مهر ماه همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جواد (ع) مردم شهید پرور باغملک حماسه‌ای دیگر می‌آفرینند و برگ زرین دیگری به کتاب افتخارات خود می‌افزایند.
بازاریان باغملک به احترام حضور دو شهید گمنام و شرکت در مراسم تشییع آن دو پرستوی خونین بال مغازه‌های خود را تعطیل می‌کنند و با مردم همراه می‌شوند، کودکان زیادی نیز، مسیر تشییع را بر دوش پدرانشان طی می‌کنند تا در آینده به فرزندان خود بگویند افتخار ما در کودکی این بوده است که در حماسه 25 مهر ماه حضور داشتیم. جوانان و نوجوانان نیز از قافله مراسم تشییع شقایق‌های خونین باغملک عقب نمی‌مانند و با اینکه دوران 8 سال دفاع مقدس را درک نکرده‌اند ولی با حضور بی‌نظیر خود ثابت می‌کنند همیشه در صحنه هستند.
برادر شهید کریم داد رحمانی که از شهدای جاویدالاثر روستای دو راهی اسلام آباد است به هر زحمتی خود را به کنار تابوت شهدا می‌رساند و هنگام خاکسپاری، خود را به روی یکی از آن‌ها می‌اندازد و با ابراز احساسات برای آن شهید برادری می‌کند.
هنگام تدفین شهدا مادر مداح بسیجی و دانشجوی شهید حجت الله رحیمی و چند تن دیگر از مادران دلسوخته شهدای جاویدالاثر، با احترام به کنار قبور راهنمایی می‌شوند و با اشک دیدگان خود برای این دو کبوتر سبکبال مادری می‌کنند.
لحظه لحظه مراسم تشییع، خاطره انگیز است، همه خود را خانواده شهید می‌دانند و برای شهدای گمنام سنگ تمام می‌گذارند، یکی با اشک دیده، یکی با دود کردن اسپند و عود، یکی با پخش خرما و حلوا، دیگری با شاخه‌های گل و یکی هم با پاشیدن گلاب...
اهالی با صفا و شهید پرور محله درویشان که تپه نورالشهدا در آن قرار دارد نیز با دود کردن اسفند وآب پاشی خیابان‌های محل به استقبال شهدا می‌روند، حالا دیگر ساکنان این منطقه علاوه داشتن دلاورمردان و حماسه سازانی چون شهید فرج الله بناری، شهید کریم حمزه‌پور، شهید اکبر دوست زنگنه، شهید چراغ زنگنه، شهید گودرز سلمانوندی، شهید اکبر شیری، شهید یارمحمد نوروزی و شهید خسرو هزاروند به کبوتران آسمانی گمنام خود نیز می‌نازند.
تشییع کنندگان با شعارهای «این گل پرپر از کجا آمده از سفر کرب و بلا آمده» و اذکار «یا زهرا یا زهرا و یا حسین یا حسین» لاله‌ها را تا دروازه‌های بهشت بدرقه می‌کنند و پیکرهای مطهر دو شهید گمنام با حضور حماسی و انقلابی مردم قهرمان پرور باغملک زادگاه 315 لاله گلگون کفن تشییع و در تپه‌های نورالشهدا واقع در محله درویشان آرام می‌گیرند.
هم اکنون شهید22 ساله گمنام و بی‌سر عملیات فتح المبین با رمز یا زهرا (س) و شهید 20 ساله عملیات والفجر 9 با رمز یاالله یاالله یاالله بر بام شهر باغملک آرمیده‌اند و نظاره گر اعمال ما هستند.
40 روز گذشت
حدود 40 روز از آن وداع به یاد ماندنی و حماسه بی‌نظیر مردم باغملک می‌گذرد و اهالی محله درویشان در طول این مدت پذیرای خیل مشتاقان و زائران فرزندان نام آشنای بی‌بی فاطمه زهرا (س) هستند؛ آن‌ها دوست دارند آن‌ها را بچه محله شهدای گمنام خطاب کنند و محله‌ای که شهدا در آن آرمیده‌اند نام «کوی شهدای گمنام» را به خود بگیرد.
علی خواجه میری که خود را 17 ساله معرفی می‌کند می‌گوید: دوست دارم محله ما نام شهدای گمنام را به خود داشته باشد و اهالی شهر ما را به نام بچه‌های «کوی شهدای گمنام» بشناسند.
حسین عظیمی نیز می‌گوید:احساس غرور می‌کنم که شهدا محله ما را انتخاب کرده‌اند و در این محل آرمیده‌اند، من هم خیلی دوست دارم مردم به محله ما، «کوی شهدای گمنام» بگویند.
حرف‌ها تمامی ندارد همه تمایل دارند نظرات خود را در مورد حضور شهدای گمنام بیان کنند و حرف‌های برخواسته از عمق وجودشان بر زبان جاری سازند.
وی می‌افزاید: از مسئولانی که زمینه خادمی شهدا را حتی به اندازه یک غبار روبی برای ما فراهم کرده‌اند، تشکر می‌کنم. به عنوان یک جوان 20 ساله خیلی خرسند می‌شوم که نام محله ما به نام شهدای گمنام مزین شود.
اسماعیل تقدس ثانی نیز که خود را از اهالی محله درویشان معرفی می‌کند با ذکر این مطلب که خیلی خوشحالیم که محل آرامیدن شهدای گمنام به محله ما منتقل شد می‌گوید: شهدای گمنام افتخار تمام ایرانی‌ها هستند، ما خواهان این هستیم که محله ما به نام کوی شهدای گمنام تغییر نام یابد.
نامگذاری خیابان‌ها به نام شهدا
بزرگان محل نیز بر این خواسته صحه می‌گذارند و همنوا با جوانان و دیگر اهالی، از دست اندرکاران می‌خواهند که درخواست جوانان و اهالی محل را اجابت کنند و نام «کوی شهدای گمنام» بر این محل نهاده شود.
خسرو حمزه‌پور شرفند عضو هیئت امنای مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) درویشان شهدای گمنام را هدیه‌های خدا می‌داند و اظهار می‌کند: شهدای گمنام نعمت‌هایی هستند که خداوند به ما عطا کرد و قدم‌هایشان رو دیدگان ما جا دارد.
عضو ستاد برگزاری نماز جمعه باغملک پیشنهاد می‌دهد: شورای نامگذاری، علاوه بر نامگذاری محله به نام شهدای گمنام، درخصوص نامگذاری خیابان‌های درویشان به نام هشت شهید منطقه نیز اقدام نماید و برای این کار ساکنان نامه‌ای را امضا و برای این شورا ارسال کرده‌ایم.
حمید رضا سیفی زنگنه از معتمدان درویشان نیز با ابراز خوشحالی از حضور شهدای گمنام و ذکر اینکه اهالی محل بدون هیچ چشمداشتی زمینی را برای مزار شهدا اهدا کردند می‌افزاید: جاده دسترسی به تپه‌های نورالشهدا از وسط مزارع کشاورزی منطقه رد می‌شود که صاحب زمین با افتخار آن را برای خدمت به شهدا در اختیار بانی این کار قرار داد.
برای شنیدن نظر حاج عباس قلی حمزه‌پور که همه او را به عنوان بزرگ محله می‌شناسند نیز به منزل او می‌رویم؛ وی با بیان اینکه برای حضور شهدا، زمینی در اختیار متولیان کار قرار دادیم که به این کار افتخار می‌کنیم نیز می‌گوید: شهدا خیلی مقامشان بالاست، مسئولان هر چه بخواهند برای خدمت کردن به شهدا، ما در اختیارشان قرار می‌دهیم.
عموزاده شهید کریم حمزه‌پور با استقبال از نامگذاری محله به نام کوی شهدای گمنام تاکید می‌کند: کار بسیار خوب و جالبی است و ما هم موافقت خود را با این کار اعلام می‌کنیم و هر کاری که بتوانیم برای تحقق این خواسته انجام می‌دهیم و از مسئولان امر می‌خواهیم این درخواست مردم را با اقدامات قانونی خود عملی سازند.
تلاش برای تحقق خواسته مردم
مدیران دستگاه‌های اجرایی باغملک نیز در این زمینه نظرات خاص خود را دارند.
سید جعفرطباطبایی سرپرست فرمانداری باغملک تپه نورالشهدارا یک کانون معنوی برای همه ارادتمندان به آرمان‌های شهدا می‌داند و می‌گوید: افتخار بزرگی نصیب ما شده که میزبان شهدای گمنام هستیم و خداوند را ازاین بابت شکر می‌گوییم.
وی با بیان اینکه درخواست مردم محله درویشان کار بسیار زیبایی است و ما هم در حد توان برای تحقق این خواسته تلاش می‌کنیم، ادامه می‌دهد: اگر مردم کاری بخواهند انجام شود ما مسئولان هم برای انجام آن هیچ اقدامی صورت ندهیم به خودی خود انجام می‌شود چه ما بخواهیم و چه نخواهیم.
کیامرث زنگنه بندانی رئیس شورای شهر باغملک حضور شهدای گمنام را غنیمتی برای معنویت بخشیدن به شهر‌ها می‌داند و اضافه می‌کند: شهدای گمنام نامی پر آوازه دارند که نیاز به نام و نشان دنیایی ندارند زیرا برای تمام مردم شناخته شده‌اند.
وی در خصوص نامگذاری محله درویشان به نام «کوی شهدای گمنام» نیز اظهار می‌کند: این درخواست در کمیسیون نامگذاری معابر و میادین و محلات مطرح خواهد شد و نتیجه آن به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.
فیروز زنگنه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران باغملک نیز با بیان اینکه شورای نامگذاری شهرداری هنگام نامگذاری محلات و خیابان‌ها به نام شهدا، از وی دعوت می‌کند می‌افزاید: با توجه به نظر مثبت اهالی برای نامگذاری محله به نام «کوی شهدای گمنام» بنده هم موافق این کار هستم و در جلسه شورای نامگذاری نظر مثبت خود را اعلام می‌کنم.
 
۶ آذر ۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۱
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید