خانه / نمایش جزییات خبر

پیکر سرلشگر خلبان شهید حیدری وارد مهاباد شد/آغاز مراسم تشییع تا دقایقی دیگر

پیکر سرلشگر خلبان شهید حیدری وارد مهاباد شد/آغاز مراسم تشییع تا دقایقی دیگر
بعد از 32 سال دوری از کشور و زادگاه پیکر مطهر سرلشگر خلبان شهید خالد حیدری وارد مهاباد شد.
به گزارش پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی مفقودین وشهدای گمنام ، پیکر مطهر امیر سرلشکر خلبان شهید خالد حیدری بعد از 32 سال دوری از وطن برای تشییع و خاکسپاری با استقبال مردم شهید پرور، مومن و انقلابی وارد مهاباد شد که دقایقی دیگر با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان تشییع و در خاک وطن آرام می گیرد.
پیکر این شهید دقایقی دیگر پس از تجمع در میدان شهرداری تشییع و در جوار یادمان این شهید که برای بزرگداشت وی در مسیر ورودی ارومیه - مهاباد احداث شده، به خاک سپرده می شود، مراسم بزرگداشت این شهید نیز روزهاي دوشنبه و سه شنبه در مسجد جامع برگزار می شود.
ساخت سرود رنج فرهاد در صدا و سیمای مرکز مهاباد
همچنین در آستانه تشییع پیکر مطهر امیر سرلشکر خلبان شهید خالد حیدری و به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره این شهید سرافراز، سرود رنج فرهاد در واحد موسیقی صدا و سیمای مرکز مهاباد تولید شد، رنج فرهاد عنوان سرودی است که به مدت سه دقیقه و 20 ثانیه و با تلاش هنرمندان واحد موسیقی این مرکز ساخته شده است.
همچنین تیرماه امسال تندیس خلبان شهید خالد حیدری، در کنار هواپیمای بازسازی شده آن شهید بزرگوار در ورودی محور مهاباد- ارومیه با حضور مسئولان اجرایی رونمایی شد.
برای گرامیداشت یاد و خاطره این شهید بزرگوار هوشنگ میرزایی مستند «آلفارد» را با محوریت زندگی خالد حیدری اولین خلبان شهید جنگ تحمیلی از اهالی شهرستان مهاباد در آذربایجان غربی می‌سازد.
در ضبط اولین سکانس فیلم از مادر 80 ساله این شهید و فرزند وی تقدیر شد و پس از پایان فیلمبرداری، با همکاری امیر «ونک» امیر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، بر اساس نقشه و پلان یادمان شهید بابایی، مجسمه و ماکت بزرگ یک هواپیمای اف 4 در ابعاد واقعی همراه با یادمان و لوح یادبود سنگی از اولین خلبان شهید کشور خلبان و قهرمان کرد خالد حیدری ساخته شده که با پیدا شدن پیکر این خلبان شهید پایان این مستند نیز تغییر می کند.
پیکر پاک خلبان شهید خالد حیدری روز چهارشنبه سوم آبان از مرز شلمچه وارد میهن اسلامی شده اند پس از زیارت مشهد مقدس و مراسم شب وداع در پایگاه شهید ستاری در تهران، دیروز در ارومیه تشییع و به مهاباد بازگردانده تا در جمع کاروان شهیدان این شهرستان آرام گیرد.
هواپیمای خالد حیدری و محمد صالحی بعد از چند ساعت از آغاز جنگ 8 ساله تحمیلی از پایگاه سوم شکاری همدان با رمز انتقام در گروه پروازی آلفارد ساعت 17:25 برای بمباران پایگاه هوایی کوت به پرواز در آمد، پدافند عراق به دلیل مورد هدف قرار گرفتن توسط گروه پروازی البرز هوشیار شده و کار برای گروه پروازی آلفارد دشوار شده بود.
هدف گروه آلفرد پایگاه هوایی کوت در استان میسان عراق بود که طبق برنامه ریزی بمباران انجام شد ولی یک فروند فانتوم مورد هدف موشک پدافند زمین به هوای پایگاه کوت قرار گرفت.
یکی از سرنشینان این فانتوم شهید خالد حیدری بود که در سال 1329 در روستای قلقله از توابع شهرستان مهاباد متولد شد، وی پس از سپری کردن دوره خدمت سربازی در آزمون ورودی دانشکده خلبانی شرکت و با قبولی در این آزمون به نیروی هوایی و دانشکده خلبانی وارد شد.
خالد حیدری پس از طی دوره یک ساله مقدماتی در ایران سال 1353 جهت فراگرفتن دوره‌های تکمیلی به مدت دو سال به آمریکا اعزام شد و پس از آموزش پرواز با هواپیماهای تی 37 و تی 38 و اف 4 به عنوان خلبان شکاری به ایران بازگشت و پس از 6 ماه حضور در پایگاه یکم شکاری در سال 1356 به پایگاه سوم شکاری منتقل شد.
پیکر خلبان شهید خالد حیدری به همراه پیکرهای مطهرچند خلبان شهید دیگر روز چهارشنبه سوم آبان‌ماه از طریق مرز شلمچه به آغوش میهن اسلامی باز گردانده شدند، هویت چهار شهید خلبان به نام های محمد صالحی، خالد حیدری، محمد حاجی و قدرت‌الله کیانجو مشخص شده است.
۹ آبان ۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۱
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید