خانه / نمایش جزییات خبر

تفحص پیکر 7 هزار شهید دفاع مقدس در عراق

تفحص پیکر 7 هزار شهید دفاع مقدس در عراق
فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح از ادامه تفحص برای یافتن پیکرهای مطهر 7 هزار شهید دفاع مقدس در عراق خبر داد.
به گزارش پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی مفقودین و شهدای گمنام، سردار سید محمد باقرزاده ظهر دیروز اظهار کرد: با پیگیری‌های مستمر و تلاش‌های صورت گرفته برای از سرگیری عملیات جست‌وجوی مفقودین در خاک کشور عراق و به دنبال نشست‌های پیاپی که در ژنو، تهران، بغداد و بصره با مسئولان ذی‌ربط عراقی از جمله وزارت دفاع و وزارت حقوق انسان و وزارت امور خارجه داشتیم از دیماه سال گذشته و به صورت مقطعی در چند دوره موفق به اعزام تیم‌های جست‌وجو به عراق شدیم.
وی افزود: در این مدت تلاش شد تا با تجربیات زمان رژیم بعثی عراق از عملیات برون مرزی بوده و با توجه به تغییرات کشور عراق و ملاحظات امنیتی آن، طرحی را آماده کنیم که متناسب با آن دوستان عراقی بتوانند با ما همکاری کنند.
فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: عملیات‌های متعددی بود که در دستور کار است و قبل از ماه رمضان شناسایی‌هایی صورت گرفت اما بر خلاف توافقات انجام شده، بعد از ماه رمضان عراقی‌ها در محل حاضر نشدند و هنوز در تلاشیم برای ادامه کار آنها را متقاعد کنیم.
وی اضافه کرد: تفحص در منطقه فاو در مقدمه کار بوده و نشست‌های سه جانبه‌ای با همکاری صلیب سرخ جهانی در این رابطه صورت گرفته است.
فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد: عملیات تفحص برای یافتن پیکرهای مطهر هفت هزار شهید دفاع مقدس در عراق ادامه می‌یابد.
باقرزاده بیان کرد: پیکر مطهر 2 هزار شهید از این شهدا در مناطق غرب و شمال غرب است که در مناطق حاج عمران، قادر، پنجوین و ماووت باید تفحص شوند.
وی با بیان اینکه در جزیره مجنون شناسایی خیلی خوبی داشتیم، گفت: هم اکنون با کمک عراقی‌ها و نیروهای کمیته صلیب سرخ جهانی تیمی هم در فاو مستقر شده و با عنایت به سوابق عملیات والفجر هشت و تک دشمن دراین منطقه برنامه جست‌وجو کاملا فنی در دستور کار قرار گرفت.
فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امروز هم برای مذاکره و شناسایی درمنطقه عمومی بصره، جزایرعراقی واقع در اروند رود و نقاط عمده در خاک عراق، تکمیل کار در جزایر مجنون، شلمچه، دویجی و فاو راهی منطقه هستیم.
باقرزاده تصریح کرد: در منطقه فاو اجساد عراقی‌ها به مراتب بیشتر از پیکرهای شهدای ماست زیرا تلفات آنها بسیار بیشتر بود، به هرحال پیکرهای شهدا با تکیه بر وسایل شخصی که اغلب به همراه دارند، پلاک، قمقمه و کارت‌های شناسایی که نشان دهنده ایرانی بودن آنهاست مشخص می‌شوند و امکان اختلاط و اشتباه در اجساد وجود ندارد و اگر در موارد نادری احراز نشود در یکی از قبرستان‌های مسلمانان دفن می‌شود.
وی گفت: موانع و مشکلاتی در روند انجام تفحص هست، پیچیدگی‌های ساختار اداری عراق و تنوع دستگاه‌های مسئول در این امر، هماهنگی را دشوار می‌کند و موجب تاخیر در روال کار می‌شود.
۲۸ مهر ۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۱
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید