خانه / نمایش جزییات خبر

رئیس کمیته جستجوی مفقودین: روند تبادل شهدا کند است.

رئیس کمیته جستجوی مفقودین: روند تبادل شهدا کند است.
رییس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم تبادل پیکر‌ شهدای دفاع مقدس و کشته‌شدگان عراقی در مرز شلمچه، از روند کند این تبادلات اظهار نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا سردار میرفیصل باقرزاده در نشست مذاکرات درباره تبادل شهدا که پیش از ظهر امروز در سالن اروند شلمچه برگزار شد، گفت: در تبادل آذر سال 87 به ظاهر 45 جسد به ما تحویل دادند که پس از بررسی و کارشناسی بر‌اساس آناتومی 15 جسد استخراج شد که در بین این اجساد یکی عراقی بود که امروز برای عودت به کشور عراق آورده شد.

 

وی افزود: اگر با این روش تبادل انجام شود، این کار 700 سال طول می‌کشد! زیرا ما بیش از 7000 مفقود در خاک عراق داریم؛ بنابراین، باید بین تبلیغات و عملیات انسان دوستانه تمایز قائل شد، زیرا در کوتاه‌مدت مردم قانع می‌شوند، اما در دراز مدت تبلیغات اثر خود را از دست می‌دهد و نوعی بيزاری نسبت به این نوع گفت‌وگو صورت می‌گیرد.

 

سردار باقرزاده یادآور شد: صلیب سرخ به‌عنوان رکن سوم در زمینه تبادلات تلاش می‌کند، اما هنوز قانع نشده‌ام که صلیب‌سرخ می‌خواهد برای ما کاری انجام دهد، مدت‌ها است که می‌خواهند کمیته‌ای سه جانبه را شکل دهد که هنوز شکل نگرفته است، متقابلاً تعداد زیادی از خانواده‌های عراقی چشم‌انتظار اجساد کشته‌شدگان خود هستند.

 

وی اظهار کرد: زمانی که دو جانبه با عراقی‌ها مذاکره می‌کردیم، نتایج رضایت‌بخش‌تر بود؛ ما منتظر چشم‌انداز روشن‌تری هستیم، البته صلیب سرخ در صحنه‌های مختلف بین‌المللی تلاش می‌کند و ما زحمات آن‌ها را نادیده نمی‌گیریم.

 

رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: اما روندی که درباره تبادل شهدا پیش گرفته شده رضایت‌بخش نیست و از دوستان عراقی می‌خواهیم تمهیداتی را در نظر بگیرند که زودتر کار پیش رود، بیشتر شهدایی که امروز تبادل می‌شوند پدر و مادرانشان فوت کرده‌اند و ما می‌خواهیم بازماندگان زودتر تسلی یابند و هدف ما کار انسانی است، ما آمادگی کار مشترک را مجدداً اعلام می‌کنیم و تمامی هزینه‌ها و مایحتاج مربوطه را تقبل می‌کنیم، دوستان عراقی نیز باید فرصتی را به وجود بیاورند که زودتر وارد مناطق شویم.

 

در ادامه این نشست علی‌محمد ضمد، نماینده وزارت حقوق بشر عراق گفت: کشف شهدای ایرانی از طریق اطلاع‌رسانی‌ها و گزارش‌های مردمی بوده است، در سال 2003 توافقنامه‌ای بین ایران و عراق در رابطه با اسرا و مفقودین جنگ انجام گرفت و بعد از امضای توافقنامه‌ها نشستی برای اجرای آن برگزار شد و ما انتظار داریم در همین ماه جلسه آن برگزار شود، امیدورایم بعد از جلسه مشترک جستجوی شهدا آغاز می‌شود.

 

وی با بیان اینکه اکنون کمیته استقبال نداریم اظهار داشت: به ما اطلاع نداده بودند، لذا اجساد سربازان عراقی را در فرصتی دیگر به‌صورت رسمی به کشور عراق منتقل می‌کنیم.

 

همچنین «میشل گروب»، نماینده صلیب سرخ در بصره نیز در ادامه گفت: ما ناظر تبادلات هستیم و دخالتی در اصل کار نداریم و از هر دو دولت تشکر می‌کنیم.

 

سردار باقرزاده پس از اشاره نماینده وزارت حقوق بشر عراق به وجود شهدای گمنام و چند شهید با هویت مشخص میان 9 شهید ایرانی، گفت: براساس تفاهم قرار بوده است تا مادامی که تبادل انجام نشود، اطلاع‌رسانی عمومی درباره گمنام یا با هویت بودن شهدا انجام نشود و اعلام مطالب این‌چنینی، موجی از نگرانی را بین تعدادی از خانواده‌های مفقودین به‌وجود می‌آورد؛ این بار دوم است که دولت عراق درباره این مورد برخلاف تفاهم‌نامه عمل می‌کند.

 

گفتنی است: پیکر کشته شدگان عراقی به دلیل انجام نگرفتن تشریفات و عدم اطلاع رسانی منتقل نشد و مقرر شد در فرصتی دیگر رسما به کشور عراق تحویل داده شوند.

انتهای پیام

۱۰ اسفند ۱۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۸
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید